ضرب و جرحکیفری

جرم اسید پاشی

جرائمی که امروزه در جامعه به وقوع می‌پیوندند انواع مختلفی دارند. این جرائم می‌توانند باعث آسیب به مال و منافع مردم شوند که مجازات هرکدام با توجه شرایط موجود، در خصوص مجرم اعمال می‌شوند. اما گاهی ممکن است این جرائم باعث آسیب جسمی و جانی به افراد شوند که در این صورت مجازات مجرم شدید‌‌‌تر خواهد بود. یکی از جرائمی که باعث آسیب جسمانی به افراد می‌شود اسید پاشی است. قربانیان اسید پاشی اغلب دچار آسیب‌های شدید جسمانی می‌شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص جرم اسید پاشی و مجازات تعیین شده برای آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. برای دریافت خدمات مربوط به وکیل کیفری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی یکی از انواع جرائمی است که باعث آسیب به نفس یا جسم افراد می‌شود و مردم را نیز دچار رعب و وحشت می‌کند. این جرم در قانون اینگونه تعریف شده است که، اگر فردی با پاشیدن اسید با هر درجه غلظتی بر روی افراد دیگر باعث آسیب به آن‌ها شود مرتکب جرم اسید پاشی شده است و مطابق قانون مجازات می‌شود. اسید یک مایع‌‌‌ ترکیبی شیمیایی است که باعث سوزش و از بین رفتن بافت‌های بدن می‌شود.

افرادی که قربانی جرم اسید پاشی می‌شوند اغلب دچار آسیب‌های بسیار شدید جسمی می‌شوند و حتی گاهی ممکن است فرد در اثر این جرم از دنیا برود. از این رو قانونگذار برای مرتکبین این جرم مجازات سختی در نظر گرفته است. متاسفانه در حال حاضر ارتکاب این جرم در جامعه نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است و همین دلیل باعث شد قانونگذار در سال ۱۳۹۷، مجازات این جرم را تشدید کند.

برای آشنایی با روند شروع شکایت کیفری کلیک کنید.

مجازات جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی مجازات سختی دارد و همه مرتکبین با توجه به نوع عمل ارتکابی و شدت آن مجازات خواهند شد. اگر فردی مرتکب این جرم شود اغلب به قصاص نفس یا قصاص عضو محکوم می‌شود. اما اگر شاکی گذشت نماید، پرونده شاکی نداشته باشد و یا به هر علتی قصاص انجام نشود، مجازات دیگری در خصوص مجرم اعمال می‌گردد.

در زیر مجازات‌های تعیین شده برای مجرمین اسید پاشی در صورت عدم قصاص ذکر گردیده است:

  • اگر اسید پاشی باعث نقض عضو شود، باعث ضعف دائمی عضو گردد یا بخشی از عضو بدن قربانی را از بین ببرد فرد مجرم به مجازات حبس تعزیری درجه سه محکوم می‌شود. البته این در صورتی است که عضو از کار نیفتاده باشد.
  • اگر اسید پاشی باعث از بین رفتن یکی از حواس قربانی، قطع عضو، مرض دائمی و از کار افتادن اعضای بدن او شود مجازات مجرم حبس تعزیری درجه ۲ می‌باشد.
  • چنانچه جرم اسید پاشی باعث شود صورت فرد دائمی تغییر شکل دهد یا جنایت بر نفس صورت بگیرد مجرم به حبس تعزیری درجه یک محکوم می‌گردد.
  • اگر اسید پاشی باعث آسیب‌های دیگر بدنی بشود مجازات مجرم حبس تعزیری درجه چهار می‌باشد.

نکته: مجرمین اسید پاشی علاوه بر مجازات ذکر شده در بالا به پرداخت دیه مشخص شده‌‌ای نیز محکوم خواهند شد. همچنین اگر شرایط قصاص مهیا باشد مجرم قصاص می‌شود.

مجازات تهدید به اسید پاشی چیست‌‌‌‌‌ ؟

گاهی دیده می‌شود که مجرمین برای ترساندن و وحشت فرد قربانی او را تهدید به اسید پاشی می‌کنند. برای مثال به او پیامی ارسال می‌کنند و در آن پیام به اطلاع او می‌رسانند که قرار است اسید پاشی بر روی او انجام شود.

حال نکته مهم این است که قانونگذار تهدید به اسید پاشی را نیز جرم تلقی کرده و مجازاتی را برای آن در نظر گرفته است. مجازات تهدید به اسید پاشی ما بین دو ماه تا دو سال حبس یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود. البته این مجازات تنها در صورتی علیه مجرم اعمال می‌شوند که جرم تهدید در دادگاه اثبات شده باشد.

مجازات اسیدپاشی بر روی اموال مردم

در برخی موارد اسید پاشی بر روی اموال منقول و غیر منقول افراد انجام می‌شود و خسارت جسمی و جانی به همراه ندارد. برای مثال فردی بر روی خودروی یک شخص دیگر اسید می‌ریزد و باعث از بین رفتن رنگ آن می‌شود.

اما در این مورد نیز قانونگذار مجازاتی را برای مجرم در نظر گرفته است. چنانچه فردی با اسید پاشی بر روی اموال مردم باعث آسیب یا از بین رفتن آن‌ها شود به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌گردد. همچنین فرد می‌تواند خسارت اموال خود را نیز از مجرم دریافت کند.

نحوه شکایت از جرم اسید پاشی

جرم اسید پاشی تحت صلاحیت دادگاه کیفری در هر استان می‌باشد. برای شکایت از این جرم ابتدا می‌بایست فرد شاکی به دادسرای محل وقوع جرم رجوع کرده و دادخواستی مبنی بر طرح دعوای خود علیه مجرم به این مرکز قضایی ارائه دهد.

دادخواست به سرعت در دادسرا بررسی می‌شود و اگر صحیح باشد دادسرا کیفر خواست آن را صادر خواهد کرد. در این صورت دادسرا پرونده را برای دادگاه کیفری استان ارسال می‌کند تا در آنجا برای آن حکم صادر شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم اسید پاشی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم اسید پاشی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

رسیدگی به جرم اسید پاشی تحت صلاحیت کدام مرجع قضایی می‌باشد‌‌‌‌‌ ؟

رسیدگی به این جرم تحت صلاحیت دادگاه کیفری استان می‌باشد.

تشدید مجازات اسید پاشی توسط قانونگذار در چه سالی انجام گرفت‌‌‌‌‌ ؟

تشدید مجازات اسید پاشی در سال ۱۳۹۷ انجام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره