روابط نامشروعکیفری

مجازات تجاوز | شدت و نحوه تعیین مجازات تجاوز به عنف

زن در جامعه از مقام و منزلت بالایی برخوردار است و ائمه ما همواره به حفظ شان و ارزش‌های زنان تاکید داشته‌‌‌‌اند. اما متاسفانه امروزه جرائم مختلفی در جامعه علیه زنان صورت می‌گیرد و گاهی پیش می‌آید که یک زن مورد آزار قرار می‌گیرد. قانونگذار اعمال مختلفی را به عنوان جرم علیه زنان تعیین کرده است و برای آن‌ها مجازاتی در نظر گرفته است. یکی از انواع جرائمی که ممکن است علیه زنان در جامعه صورت بگیرد تجاوز به عنف می‌باشد. قانونگذار برای این جرم بزرگ مجازات شدیدی را در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم تجاوز به عنف و مجازات آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات مربوط به وکیل کیفری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

تعریف جرم تجاوز به عنف در قانون

عنف در لغت به معنای زور و خشونت می‌باشد و تجاوز به عنف نیز به معنای تجاوز جنسی به زن با زور و نارضایتی او می‌باشد. در واقع زنای با زن به هر طریقی جرم تلقی می‌شود اما اگر در این جرم زن رضایتی نداشته باشد به آن تجاوز به عنف گفته می‌شود و مجازات شدیدی برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد. از مصادیق تجاوز به عنف می‌توان به زنا به زن در حالت بیهوشی، اغفال دختران کم سن و تجاوز جنسی به آن‌ها، زنای با زن در حالت مستی و… اشاره نمود.

حال اگر زن باکره باشد دیه ازاله بکارت نیز بر مجازات تجاوز افزوده می‌شود. مجرمینی که مرتکب این جرم می‌شوند اغلب دارای اختلالات روانی و شخصیتی می‌باشند. در نتیجه گیری کلی می‌توان گفت انجام زنا با زنان در حالتی که رضایت ندارند و با زور و خشونت انجام گیرد، تجاوز به عنف می‌باشد.

فردی که به او تجاوز شده در صورت اثبات تجاوز هیچ مجازاتی نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم منافی عفت را مطالعه نمایید.

مجازات جرم تجاوز به عنف

تجاوز به عنف مجازات بسیار سختی نسبت به انواع دیگر جرم زنا دارد، زیرا در این جرم با خشونت و زور زن تسلیم شده است و مجرم قطعا مجازات شدید‌‌‌تری خواهد داشت. مطابق قانون مجازات افرادی که مرتکب جرم تجاوز به عنف می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی چنانچه فردی مرتکب زنای به عنف شود و این جرم در دادگاه اثبات گردد، مجازات اعدام برای او در نظر گرفته خواهد شد. حال اگر زنی که جرم علیه او صورت گرفته است باکره باشد، مجرم می‌بایست علاوه بر مجازات فوق به او ارش البکاره و مهر المثل نیز پرداخت نماید. اما اگر زن باکره نبوده باشد مجرم به مجازات اعدام و تنها پرداخت مهر المثل محکوم می‌گردد.

برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به زنای عنف کلیک کنید.

روش‌های اثبات جرم تجاوز به عنف | مجازات تجاوز

اثبات جرم تجاوز به عنف کاری سخت و دشوار بوده و در اکثر موارد غیر ممکن به نظر می‌رسد. با این وجود اثبات این جرم از روش‌های مختلفی قابل انجام خواهد بود و افراد نباید به علت دشوار بودن اثبات آن از شکایت علیه مجرم صرف نظر نمایند. در زیر روش‌های اثبات این جرم را بیان نموده‌ایم:

  • اقرار متهم

چنانچه فرد متهم نزد قاضی چهار بار اقرار نماید که مرتکب جرم تجاوز به عنف شده است، جرم اثبات گردیده و مجرم مجازات خواهد شد.

  • شهادت

اگر چهار نفر شاهد، وقوع جرم را شهادت دهند جرم اثبات می‌گردد.

  • علم قاضی

چنانچه قاضی با تکیه بر علم خود و شواهد و مدارک موجود متوجه شود که جرم اتفاق افتاده است، جرم اثبات می‌گردد و حکم قطعی صادر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات تجاوز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات تجاوز پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا در حکم تجاوز به عنف زن از وقوع جرم رضایت دارد ؟

خیر این جرم بدون رضایت زن صورت می‌گیرد.

در حکم تجاوز به عنف اگر زن با کره باشد تکلیف چیست ؟

در این صورت پرداخت ارش البکاره نیز به مجازات مجرم اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره