روابط نامشروعکیفری

فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست

جرم فساد و فحشا به معنای اعمالی است که ارتکاب آن‌ها زشت و قبیح باشد. متاسفانه امروزه در موارد زیادی دیده می‌شود که مردم مرتکب این نوع جرائم می‌شوند. برای مثال زنا یکی از مصادیق فساد و فحشا می‌باشد که مجرمین مرتکب آن می‌شوند. جرائم فساد و فحشا در قانون مجازات مشخصی دارند و گاهی شدید‌‌‌ترین مجازات برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. اما نکته مهم این است که، تنها ارتکاب فساد و فحشا جرم نبوده و در صورتی که فردی مردم را تشویق به ارتکاب این نوع جرائم نماید نیز، به عنوان مجرم شناخته می‌شود. جرم اشاعه فساد و فحشا در واقع‌‌‌ ترغیب و تشویق مردم به ارتکاب فساد و فحشا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص جرم اشاعه فساد و فحشا توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا یکی از جرائم قبیح و زشت می‌باشد که قانونگذار به تعریف آن پرداخته است. مطابق قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا به معنای تشویق و ترغیب مردم به انجام فحشا و ‌فسا‌د، و یا تاسیس مراکز انجام ‌فسا‌د و فحشا می‌باشد. در این مراکز جرم ‌فسا‌د و فحشا صورت می‌گیرد.

برای مثال برخی از مجرمین مراکزی را تاسیس می‌کنند که در آن‌ها زنان و مردان مجرم به ارتکاب زنا می‌پردازند. در این صورت فرد تاسیس کننده آن مرکز به جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا محکوم گردیده، و مجازات تعیین شده در قانون شامل حال او خواهد شد.

مجازات تعیین شده در قانون برای جرم اشاعه فساد و فحشا

قانونگذار برای ارتکاب جرم ‌فسا‌د و فحشا مجازات نسبتا شدیدی را در نظر گرفته است. اعمال این نوع مجازات می‌تواند از تکرار دوباره این جرائم توسط متهم جلوگیری نماید. مجازات این جرم به قرار زیر است:

  • مطابق قانون چنانچه فردی مردم را به انجام ‌فسا‌د و فحشا ترغیب نماید و یا محلی را برای انجام این جرم تاسیس و اداره کند، به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد. علاوه بر این محلی که برای انجام این جرم تاسیس شده است نیز بسته خواهد شد.

عناصر تشکیل دهنده جرم اشاعه فساد و فحشا

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا نیز مانند اکثر جرائم دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی می‌باشد. این عناصر در واقع جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا را تشکیل می‌دهند، و در صورت عدم وجود آن‌ها می‌توان گفت که جرم صورت نگرفته است. سه عنصر تشکیل دهنده این جرم به قرار زیر می‌باشند:

  • عنصر مادی

عنصر مادی تاسیس محل وقوع جرم ‌فسا‌د و فحشا یا ترغیب مردم به این جرم می‌باشد، که اگر توسط شخصی انجام بگیرد عنصر مادی جرم پدید می‌آید.

  • عنصر معنوی

عنصرمعنوی این جرم یعنی فرد با نیت قبلی و از روی عمد مرتکب آن شده باشد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی نیز به این معناست که عمل ارتکابی در قانون جرم بر شمرده شده باشد که، در قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا جرم تلقی می‌شود.

مصادیق جرم اشاعه فسا‌د و فحشا کدامند‌ ؟

ارتکاب اعمال بسیار زیادی می‌توانند جزو مصادیق جرم ‌فسا‌د و فحشا در جامعه به حساب بیایند. در زیر دو مورد از مصادیق این نوع جرم را بیام نموده‌‌ایم:

  • انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن حاوی آمیزش جنسی زن و مرد یا برهنه بودن آن‌ها در فضای مجازی
  • بد حجابی و برهنگی زنان در ملا عام
  • تاسیس مکانی برای قمار
  • و…
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اشاعه فسا‌د و فحشا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اشاعه فسا‌د و فحشا پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا ترغیب افراد به فساد و فحشا جرم است‌ ؟

بله این عمل جرم تلقی شده و با عنوان اشاعه ‌فسا‌د و فحشا شناخته می‌شود.

عنصر معنوی جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

عنصر معنوی ‌فسا‌د و فحشا به این معناست که فرد با نیت خود و از روی عمد این عمل را مرتکب شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره