آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

استرداد دادخواست و مهلت آن | لایحه استرداد دادخواست توسط خواهان

امروزه دادگاه‌های زیادی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. این دادگاه‌ها مطابق قانون موظف به اجرای قوانین و دفاع از حقوق افراد می‌باشند. معمولا هر فردی که احساس کند حقوقش تضییع گردیده، سعی می‌کند با رجوع به دادگاه حق خود را مطالبه کند. برای رسیدگی به دعاوی مختلف در دادگاه و دفاع از حقوق خود، اشخاص می‌بایست دادخواست تنظیم نمایند. اما در برخی موارد دادخواست توسط شخص ابطال و استرداد می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد استرداد دادخواست و مهلت تعیین شده برای آن توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادخواست چیست‌ ؟

در ماده دوم قانون آیین دادرسی بیان شده است که هیچ دادگاهی بدون درخواست خواهان، وکیل او، اشخاص ذی نفع، قائم مقام و… دعوا نمی‌تواند به پرونده‌ای رسیدگی کند‌. در واقع هر فردی که خواهان رسیدگی به پرونده و دعوایی باشد می‌بایست این موضوع را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

حال برای اینکه بتوان دعوایی را در دادگاه طرح نمود می‌بایست قبل از هرکاری اقدام به تنظیم دادخواست نمود. دادخواست برگه مخصوصی می‌باشد که از قبل چاپ می‌شود. افراد با پر کردن برگه دادخواست و تحویل آن به دادگاه می‌توانند دعوای خود را طرح نمایند. اگر دادخواستی به دادگاه ارائه شود، آن دادگاه موظف به رسیدگی به موضوع پرونده خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست چیست را مطالعه نمایید.

استرداد دادخواست به چه معناست‌ ؟

‌‌استر‌داد دادخواست در مفهوم عامیانه به معنای پس گرفتن دادخواست و ابطال آن می‌باشد. گاهی ممکن است افرادی که به دادگاه دادخواستی را برای طرح دعوا ارائه نموده‌‌اند، قصد ادامه دعوا را نداشته باشند و بخواهند دادخواست خود را مسترد نمایند. در این صورت مطابق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی مدنی خواهان می‌تواند دادخواست ارائه شده از طرف خود را مسترد نماید. در صورتی که خواهان با رعایت برخی قوانین خواستار ‌‌استر‌داد دادخواست شود، دادگاه دادخواست را باطل خواهد کرد.

دادگاه در این مواقع قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند و این قرار باعث زوال دعوا می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که قانونگذار برای ‌‌استر‌داد دادخواست رضایت خوانده را به عنوان شرط تعیین نکرده است. یعنی اگر خوانده نیز به این امر رضایت نداشته باشد، خواهان می‌تواند دادخواست خود را ‌‌استر‌داد نماید.

مهلت تعیین شده برای استرداد دادخواست

قانونگذار برای ‌‌استر‌داد و پس گرفتن دادخواست مهلت مشخصی را تعیین نموده است. به بیان ساده‌تر اگر افراد در این مدت زمان مشخص شده اقدام به ‌‌استر‌داد دادخواست نکنند، دیگر امکان باطل نمودن دادخواست وجود نداشته و برخی آثار حقوقی دیگر پدید می‌آیند. حال سوال اینجاست که مهلت تعیین شده برای ‌‌استر‌داد دادخواست چقدر است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست بگوییم مهلت ‌‌استر‌داد دادخواست تا اولین جلسه دادرسی می‌باشد. یعنی افراد می‌توانند تا اولین جلسه دادرسی به دادگاه رجوع نموده و دادخواست خود را مسترد نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد دادخواست پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

دادخواست باید توسط چه کسی تنظیم شود‌ ؟

دادخواست می‌بایست توسط خواهان، وکیل او، ذی نفع دعوا و… تنظیم گردد.

آیا برای ‌‌استر‌داد دادخواست نیاز به جلب رضایت خوانده می‌باشد‌ ؟

خیر، مطابق قانون جلب رضایت خوانده از شروط ‌‌استر‌داد دادخواست نیست.

مهلت پس گرفتن دادخواست چقدر است‌ ؟

مهلت پس گرفتن دادخواست تا اولین جلسه دادرسی می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره