تجاریسایر موضوعات تجاری

جواز تاسیس | شرایط ، مدارک و نحوه دریافت جواز تأسیس

جواز تاسیس چیست؟ در صورتی که قصد راه‌اندازی یک واحد تولیدی یا صنعتی را دارید؛ دریافت جواز تأسیس یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید. دریافت جواز تأسیس برای راه‌اندازی قانونی یک کسب و کار الزامی است. شما برای اخذ جواز تأسیس نیازمند اطلاعات، مدارک و شرایطی هستید. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی جواز تأسیس بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جواز تأسیس چیست ؟

گام اول برای تأسیس هر نوع کسب و کار دریافت مجوز قانونی مربوط به همان کسب و کار است. حال افرادی که تصمیم دارند؛ یک بخش تولیدی مثل کارخانه تأسیس کنند. باید سندی تحت عنوان جواز تأسیس را دریافت نمایند. شرکت‌ها و اشخاص می‌توانند این جواز تأسیس را اخذ نمایند. به عبارت دیگر جواز تأسیس هم به اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی تعلق خواهد گرفت.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که جواز تأسیس یک مجوز قانونی است. و به افراد حقیقی و حقوقی برای آن که فعالیت خود را در کسب و کارشان را شروع کنند؛ اعطا می‌گردد. صدور جواز تأسیس توسط وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت و یا جهاد کشاورزی انجام می‌شود. همچنین صدور این جواز مطابق با جنس کالاهای تولیدی و فعالیت مشخصه کسب و کار مورد نظر صادر می‌شود.

اگر قصد دریافت یک جواز تأسیس را دارید. ابتدا باید فرم تقاضانامه جواز تأسیس را تهیه نمایید. در این فرم حتماً ذکر کنید؛ که جواز تأسیس را برای چه شرکتی و یا چه شخصی می‌خواهید. در فرم درخواست اخذ جواز تاسیس نام شهرک‌های صنعتی ذکر شده‌اند. شما به عنوان صاحب جواز تأسیس می‌توانید؛ در هرکدام از این شهرک‌ها فعالیت خود را  برای تولید محصولتان شروع نمایید.

نحوه درخواست جواز تاسیس

اگر قصد دریافت جواز تأسیس را دارید؛ در گام اول باید به اداره صنعت و معدن شهر خود مراجعه نمایید. سپس مراجعه به ثبت درخواست به شما آموزش داده می‌شود. بعد از طی مراحل ذکرشده در سایت به مرحله تائید کارشناس می‌رسید. با تائید کارشناس مربوطه جواز تأسیس شما صادر می‌شود. از آن پس شما امکان راه‌اندازی کسب و کار خود را به صورت قانونی خواهید داشت.

ثبت درخواست در سامانه توسط متقاضی

ابتدا باید وارد سایت صنعت و معدن شوید. تا حساب کاربری خود را ایجاد و رمز ورود دریافت نمایید. برای ایجاد حساب کاربری خود باید فرم‌های مربوط به اطلاعات بنگاه یا همان شرکت ، شخص متقاضی یا مدیرعامل، تعیین اسم برند و… تکمیل کنید.

پس از ایجاد حساب کاربری می‌توانید؛ در سایت فرم تقاضانامه را تکمیل نموده و درخواست خود برای صدور جواز تأسیس را ثبت نمایید. سپس باید اولویت درخواست و طبقه مورد نظر را مشخص کنید. در پایان و پس از بررسی تقاضای شما توسط مأمورین ذی‌ربط جواز تأسیس صادر می‌گردد.

شرایط لازم برای اخذ جواز تاسیس

جواز تأسیس با توجه به مراحل قانونی و نوع کالا و جنس محصولات تولیدی توسط وزارتخانه مربوطه صادر می‌گردد. علاوه بر آن جهت صدور جواز تاسیس ، متقاضی باید دارای شرایط قانونی باشد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم؛ که اشخاص حقیقی و حقوقی برای اخذ جواز تأسیس باید دارای سه شرط عمومی باشند. این سه شرط عمومی اخذ جواز تأسیس به شرح زیر است.

_ دارا بودن تابعیت ایرانی؛ شخص متقاضی اعم از حقیقی یا حقوقی باید تابعیت ایران را داشته باشد.

_ شرط سنی؛ شخص متقاضی دریافت جواز کسب باید حداقل ۲۰ سال سن داشته باشد.

_ گواهی پایان خدمت؛ در صورتی که متقاضی (شخص حقیقی یا مدیرعامل شرکت) آقا باشد. حتماً باید گواهی پایان خدمت یا کارت پایان خدمت داشته باشد.

برای آشنایی با نحوه دریافت پروانه بهره برداری کلیک کنید.

مدارک لازم برای اخذ جواز تاسیس

متقاضی جهت دریافت جواز تأسیس ملزم به تهیه مدارک مورد نیاز می‌باشد. مدارک لازم جهت صدور جواز تأسیس، برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت است. در ادامه مطلب مدارک مهم و لازم برای هر دو گروه را نام می‌بریم.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

_ کپی از تمامی مدارک هویتی مدیرعامل شرکت نظیر کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت وی. همچنین ارائه نشانی دقیق از محل سکونت و شماره‌های تماس ثابت و همراه مدیرعامل.

_ ارائه تصویر آگهی منتشرشده برای تأسیس کسب و کار به‌علاوه آگهی آخرین تغییرات ایجاد شده در شرکت مورد نظر.

_ فهرست تمام محصولات و کالاهای مورد تقاضا جهت تولید در شرکت. به‌علاوه فهرست شهرک‌های صنعتی.

_ برای فعالیت‌های تولیدی واژه تولید باید در تقاضانامه درج گردد.

_ ارائه‌ی تصویر فرم درخواست جواز فرم اظهارنامه شرکت و همچنین مهر شرکت.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

_ کپی کلیه مدارک هویتی شخص حقیقی متقاضی دریافت جواز. نظیر کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت شخص.

_ ارائه آدرس محل سکونت شخص حقیقی متقاضی جواز، به‌علاوه ارائه شماره‌های همراه و ثابت شخص.

_ یک فهرست از تمامی محصولات مورد تقاضا برای تولید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

جواز تأسیس چیست ؟

افرادی که تصمیم دارند؛ یک بخش تولیدی مثل کارخانه تأسیس کنند باید مجوز قانونی به نام جواز تأسیس دریافت نمایند.

جواز تأسیس به چه اشخاصی اعطا می‌شود ؟

جواز تأسیس هم به اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی تعلق خواهد گرفت. که در متن مقاله شرایط قانونی این اشخاص برای اخذ جواز تشریح شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره