تجاریسایر موضوعات تجاری

قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند

امروزه اسناد کاربرد‌‌‌‌های بسیار زیادی در مراجع قضایی دارند. معمولا افراد با استفاده از سندی که در اختیار دارند اقدام به اثبات حقانیت خود در دادگاه‌‌‌ ‌‌‌می‌کنند. اما در برخی موارد‌‌‌ دیده ‌‌‌می‌شود که دادگاه در خصوص برخی اسناد قرار‌‌‌‌های مختلفی را صادر ‌‌‌می‌کند. یکی از انواع قرار‌‌‌‌هایی که‌‌‌ در خصوص اسناد‌‌‌ صادر ‌‌‌می‌شود، قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند ‌‌‌می‌باشد. این قرار به منظور تشخیص اصل بودن سند صادر ‌‌‌می‌شود. در ادامه قصد داریم در مورد قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم اسناد معمولا در دعاوی مختلف مورد استفاده قرار ‌‌‌می‌گیرند. اما در برخی از دعاوی دیده ‌‌‌می‌شود که یکی از طرفین دعوا نسبت به سند ارائه شده از طرف مقابلش شک و تردید داشته و ادعای جعل ‌‌‌می‌نماید. یعنی فرد از اصالت سند اطمینان ندارد و ادعا ‌‌‌می‌کند که سند جعلی ‌‌‌می‌باشد.

در این صورت اگر برخی شرایط وجود داشته باشند، دادگاه قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند را صادر ‌‌‌می‌کند. با صدور این قرار دادگاه با انجام روش‌‌‌‌های مختلف جعلی یا اصل بودن سند را احراز ‌‌‌می‌کند. پس ‌‌‌می‌توان گفت که این قرار برای اینکه از اصالت سند اطمینان حاصل شود صادر و به اجرا در ‌‌‌می‌آید.

برای آشنایی با نحوه تجدید جلسه دادرسی کلیک کنید.

شرایط اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند

برای اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط وجود داشته باشند. عدم وجود این شرایط باعث ‌‌‌می‌شود که دادگاه از به اجرا در آوردن این قرار خودداری کند. در زیر شرایط رسیدگی به صحت و اصالت سند را نام برده‌‌‌‌‌ایم:

  • این قرار تنها در صورتی اجرا ‌‌‌می‌شود که نسبت به اصالت سند اعتراض و ادعای جعل شده باشد.
  • برای رسیدگی به این قرار ‌‌‌می‌بایست فرد استفاده کننده از سند، آن را در زمان تعیین شده به دادگاه ارائه نموده باشد.
  • برای به اجرا درآوردن این قرار ‌‌‌می‌بایست فردی که از سند استفاده کرده است، حتی در صورت اعتراض به جعلی بودن آن نیز، از سند استفاده کند. چنانچه شخص در صورت اعتراض طرف مقابل اقدام به مسترد نمودن سند کند، دادگاه از اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند امتناع خواهد کرد.
  • سندی که قرار‌‌‌ است اصالت آن احراز شود، ‌‌‌می‌بایست در دعوای طرفین تاثیر داشته باشد.

برای آشنایی با ویژگی های سند رسمی کلیک کنید.

نحوه رسیدگی به صحت و اصالت سند

برای رسیدگی به صحت و اصالت سند دادگاه ابتدا شرایط ذکر شده در بالا را در نظر ‌‌‌می‌گیرد. در صورت وجود این شرایط رسیدگی به اصالت سند مورد اعتراض آغاز ‌‌‌می‌شود. برای رسیدگی به صحت و اصالت سند دادگاه از روش‌‌‌‌هایی مثل تطبیق سند با اسناد مسلم الصدور، تحقیق از گواهان و آگاهان، دقت در نوع خط و امضای سند و… اصالت آن را احراز ‌‌‌می‌نماید.

اما اگر شرایط به اجرا در آوردن قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند وجود نداشته باشند، دادگاه دعوا را ادامه داده و در قرار یا حکمی که صادر ‌‌‌می‌کند علت‌‌‌‌های عدم اجرای قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند را ذکر ‌‌‌می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ر‌سیدگی به صحت سند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار رسید‌گی به صحت سند پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قرار رسید‌گی به صحت و اصالت سند به چه منظور صادر ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌ ؟

این قرار همانطور که از نامش مشخص است به منظور احراز و اثبات صحت و اصالت سند صادر ‌‌‌می‌شود.

اگر سند مورد اعتراض در دعوای طرفین تاثیرگذار نباشد باز هم قرار رسیدگی به صحت و اصالت سند به اجرا در ‌‌‌می‌آید‌‌‌‌‌‌ ؟

خیر، در صورت تاثیر گذار نبودن سند، دادگاه این نوع قر‌ار را اجرا نخواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره