اجارهعقود و قرارداد ها

دادگاه صالح مطالبه اجور معوقه | نحوه دادخواست اجاره معوقه از دادگاه

امروزه هرگاه که افراد بخواهند از ملک دیگری استفاده کنند، می‌بایست آن را از مالکش اجاره نمایند. به شخصی که ملک را به دیگری اجاره می‌دهند موجر و به فرد اجاره کننده نیز مستاجر گفته می‌شود. با وجود اینکه اجاره ملک به صورت قانونی در دفاتر املاک صورت می‌گیرد، باز هم در برخی از دادگاه‌ها شاهد دعاوی مربوط به مستاجر و موجر می‌باشیم. یکی از انواع دعاوی مربوط به اجاره ملک مطالبه اجور معوقه می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد دادگاه صالح برای مطالبه اجور معموقه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجور معوقه چیست‌‌‌ ؟

اجور در اصطلاحات حقوقی به اجاره بها و معوقه نیز به معنای عقب افتاده است. اجور معوقه در واقع به اجاره بهایی گفته می‌شود که مدت زمان پرداخت آن گذشته باشد. هرگاه فردی ملک خود را به شخصی اجاره می‌دهد، اگر اجاره بهایی برای آن تعیین کرده باشد، مستاجر موظف است که در مدت زمان معین شده اجاره بها را به موجر خود پرداخت کند.

حال در برخی موارد پیش می‌آید که مستاجر از پرداخت اجور در زمان تعیین شده خودداری می‌کند و این مدت زمان سپری می‌شود. در این صورت اجاره‌‌ای که پرداخت نشده است به عنوان اجور معوقه به حساب آمده و قابل مطالبه است. در این صورت صاحب ملک می‌تواند این اجور را به روش‌های قانونی از مستاجر خود مطالبه نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله اجور معوقه را مطالعه نمایید.

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه

همانطور که می‌دانید هر دادگاه صلاحیت‌های خاص خود را دارد. برای طرح دعوای مطالبه اجور معوقه نیز تنها برخی از مراجع قضایی دارای صلاحیت می‌باشند. در زیر دادگاه‌های صالح برای مطالبه اجور معوقه را نام برده‌‌ایم:

  • چنانچه اجور معوقه و پرداخت شده تا ۲۰ میلیون تومان باشند، موجر برای مطالبه آن‌ها می‌بایست به شورای حل اختلاف رجوع کند.
  • برای مطالبه اجور معوقه بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز می‌بایست به دادگاه حقوقی محلی که ملک استیجاری در آن واقع است رجوع نمود.

نحوه مطالبه اجور معوقه از دادگاه صالح توسط موجر

مطالبه اجور معوقه از حقوق مطلق موجر به حساب می‌آید. در صورتی که موجر بخواهد اجاره بهای عقب افتاده را مطالبه کند می‌بایست در مرحله اول به دادگاه صلاحیت دار رجوع نماید. سپس با ارائه دادخواست می‌تواند اجور معوقه ملک خود را مطالبه نماید. در این صورت دادگاه دادخواست را ‌بررسی می‌کند و در صورت صحیح بودن آن مستاجر را الزام به پرداخت اجور معوقه خواهد کرد. همچنین موجر امکان مطالبه شارژ ساختمان، هزینه انشعاب و… را نیز از مستاجر خود دارد.

برخی قوانین مهم در خصوص اجاره بها

همانطور که گفتیم اجاره بها هزینه‌‌ای است که مستاجر در قبال استفاده از ملک به صاحب آن پرداخت می‌کند. در کشور ما در خصوص این هزینه برخی قوانین در نظر گرفته شده‌‌‌‌اند. در زیر چند قانون مهم در خصوص اجاره بها را نام برده‌‌ایم:

  • مستاجر از زمانی که اجاره نامه را امضا می‌کند موظف به پرداخت اجاره بها می‌باشد، حتی اگر از ملک استفاده نکرده باشد. اما اگر از پرداخت خودداری کند اجاره بها به اجور معوقه تبدیل می‌شوند.
  • اگر ملک در مدت زمان اجاره از بین برود یا قابل استفاده نباشد، مستاجر موظف به پرداخت اجاره بهای ماه‌های باقی مانده نخواهد بود.
  • موجر برای مطالبه اجور می‌بایست پس از گذشت مدت زمان قانونی اقدام کند. یعنی مطالبه اجور قبل از موعد امکانپذیر نیست.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اجور معوقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اجور معوقه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان کدام است‌‌‌ ؟

دادگاه صالح برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف می‌باشد.

آیا امکان مطالبه اجور پیش از موعد وجود دارد‌‌‌ ؟

خیر مطالبه اجور تنها در زمان‌های تعیین شده امکانپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره