تجاریسایر موضوعات تجاری

ثبت سفارش کالای وارداتی | سامانه ثبت سفارش واردات

ثبت سفارش کالای وارداتی چیست؟ یکی از اولین گام‌هایی است که یک تاجر باید با آن آشنا باشد. و پیش از شروع فرایند واردات در زمان مناسب و با دقت کافی آن عمل را انجام دهد. ثبت سفارش واردات می‌باشد. تاجر با انجام ثبت سفارش درواقع صاحب سندی از جانب وزارت بازرگانی و سازمان توسعه و تجارت می‌شود. که نشان می‌دهد واردات کالای مورد نظر وی قانونی است. در ادامه با مفهوم و عملیات ثبت کالای وارداتی بیشتر آشنا می‌شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت سفارش کالای وارداتی چیست ؟

گام اول تاجران و بازرگانان پیش از شروع فرایند واردات کالا، ثبت سفارش کالای وارداتی است. ثبت سفارش کالای وارداتی یک پروسه اداری است. که درنتیجه آن وزارت بازرگانی کشور و سازمان توسعه و تجارت سندی را به تاجر یا بازرگان تحویل می‌دهد. سند مذکور بیانگر آن است که واردات کالای مورد نظر تاجر تحت نظارت سازمان‌های مربوطه قرار دارد و کاملاً قانونی است. بدین ترتیب ثبت کالای وارداتی و علاوه بر آن دریافت پیش فاکتور از فروشنده، اقدامات اولیه تاجر برای واردات کالا می‌باشد.

سند صادرشده پس از ثبت کالای وارداتی دارای اطلاعاتی شامل یک کد عددی 8 رقمی می‌شود. که به همراه کد، تاریخ پروفرما (پیش فاکتور) و نام شرکتی که متقاضی مجوز است در سند درج می‌شود. صاحب کالا یا همان تاجر از این سند هنگام ترخیص کالای خود از گمرک استفاده می‌کند. این سند نشان‌دهنده مالکیت دارنده سند، بر کالای واردشده می‌شود.

برای آشنایی با نحو ترخیص کالا کلیک کنید.

نحوه ثبت سفارش کالای وارداتی

جهت ثبت واردات تا چند سال قبل متقاضی باید به سازمان توسعه و تجارت مراجعه و درخواست خود را با ارائه مدارک و اسناد لازم ثبت می‌کردند. تا این سازمان سند و مجوز ثبت سفارش کالا را صادر کند. اما امروزه ثبت سفارش به صورت الکترونیک انجام می‌شود. افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت sabtaresh.tpo.ir درخواست خود را ثبت نمایند. و بدون لزوم به مراجعه حضوری، مجوز خود را دریافت کنند.

این سامانه اینترنتی در تمام 24 ساعت از روز برای متقاضیان حقوقی و حقیقی ثبت سفارش کالای وارداتی در دسترس است. متقاضیان با مراجعه به سایت ابتدا باید در سایت ثبت‌نام نمایند و یک نام کاربری و رمز عبور ایجاد نمایند. و پس‌ازآن می‌توانند با نام کاربری خود در سایت اقدام به ثبت کالای وارداتی نمایند. خوب است بدانید تمامی پیگیری‌های لازم جهت ثبت سفارش و دریافت تأییدیه‌ها از طریق همین سامانه و به صورت الکترونیک قابل انجام است.

برای آشنایی با کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی کلیک کنید.

مراحل ثبت کالای وارداتی

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توانیم مراحل ثبت کالای وارداتی را به 6 بخش تقسیم کنیم. که این 6 بخش شامل موارد زیر می‌شود.

مرحله اول ثبت سفارش، دریافت کد تعرفه کالای وارداتی می‌باشد.

دومین مرحله دریافت پروفرما یا به عبارت دیگر پیش فاکتور فروش از فروشنده کالا است.

سومین مرحله، مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان توسعه و تجارت برای ثبت کالای وارداتی. و تکمیل پرسشنامه مربوط به ثبت سفارش کالا می‌باشد.

مرحله چهارم، دریافت تأییدیه سند ثبت سفارش کالا است. که کارشناس مربوطه آن را صادر می‌کند.

پنجمین مرحله، مراجعه به یک شرکت بیمه، به جهت دریافت بیمه‌نامه برای حمل‌ونقل کالای سفارشی است.

و در آخر ششمین مرحله، پرداخت هزینه‌های لازم مانند حق ثبت سفارش کالا است. که باید در بانکی که واسطه معامله است انجام گیرد. خوب است بدانید مرحله پرداخت هزینه‌ها باید بعد از تکمیل برگه‌های تقاضای گشایش اعتبار و فرم بانکی. همچنین بعد از دریافت بیمه‌نامه و فاکتور فروش و درنهایت پس از دریافت مجوز انجام گیرد.

مدارک لازم جهت ثبت سفارش کالای وارداتی

تاجران و بازرگانان برای ثبت سفارش کالای وارداتی باید مدارک و اسنادی را تهیه و ارائه نمایند. که این مدارک شامل موارد زیر می‌شود.

  • در ابتدا تاجران باید کارت بازرگانی داشته باشند.
  • با مراجعه به سامانه ثبت سفارش سازمان توسعه و تجارت اقدام به دریافت کد ثبت سفارش نمایند. که این کد شامل کد کاربری و رمز عبور می‌شود.
  • اوراق ثبت سفارش متقاضی که دارای 3 برگ تایپ‌شده است. این برگه‌ها باید به امضا متقاضی رسیده و بدون خط‌خوردگی باشند.
  • به جهت اثبات فرایند قانونی واردات کالا لازم است مجوزهای قانونی که تعیین‌شده است دریافت گردد. مثلاً تأییدیه‌های سازمان استاندارد یا سازمان بهداشت در مورد واردات برخی کالاها لازم است.
  • اصل فاکتور فروش دریافتی از فروشنده کالا یا پروفرما به‌اضافه کپی از آن باید ارائه شود.
  • برای معرفی کامل کالای مورد نظر وارداتی، ارائه یک بروشور یا کاتالوگ الزامی است.

برای انجام امور مربوط به دریافت کارت بازرگانی کلیک کنید.

تعیین هزینه‌ ثبت سفارش کالای وارداتی

هزینه‌های مربوط به ثبت سفارش کالای وارداتی با توجه به نوع کالا و حجم آن و سایر ویژگی‌های کالا متفاوت خواهد بود. اما یکسری قوانین و اصول کلی که از پیش توسط قانون پیش‌بینی‌شده است؛ برای تعیین این هزینه‌ها وجود دارد.

البته این اصول و قوانین تعیین‌کننده هزینه ثبت سفارش، هرسال با توجه به بودجه اختصاصی به واردات سالانه کشور تغییر می‌کند. بنابراین لازم است تاجر یا واردکننده کالا و یا ترخیص‌کار گمرک که وظیفه دارد مراحل واردات کالا را انجام دهد. در مورد قوانین هرسال مربوط به تعیین هزینه‌های ثبت سفارش کالا اطلاعات کافی کسب نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

ثبت سفارش کالای وارداتی چیست ؟

گام اول تاجران و بازرگانان پیش از شروع فرایند واردات کالا که یک پروسه اداری ثبت کالای وارداتی می‌گویند.

ثبت کالای وارداتی به چه منظور انجام می‌شود ؟

با ثبت سفارش وزارت بازرگانی کشور و سازمان توسعه و تجارت سندی را به تاجر می‌دهند و بیانگر آن است که واردات کالای مورد نظر تاجر تحت نظارت سازمان‌های مربوطه قرار دارد و کاملاً قانونی است. و همچنین این سند نشان‌دهنده مالکیت تاجر بر کالای واردشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره