اسناد تجاریتجاری

ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در ایران | سامانه  ipm.ssaa.ir

سامانه ثبت علائم تجاری به آدرس ipm.ssaa.ir  جهت سهولت در انجام امور ثبتی ایجاد شده است. علامت تجاری شامل نقش و تصاویر و یا کلمات می‌شوند که برای معرفی یک محصول یا کالای تولیدشده به کار می‌روند. علامت تجاری باید با ابتکار و نوآوری طراحی شوند. علاوه بر آن نمی‌شود از نشانه‌های گمراه‌کننده برای طراحی علامت تجاری استفاده کرد. علامت تجاری در این اداره به صورت قانونی ثبت می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی سامنه ثبت علائم تجاری و وظایف این اداره بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معرفی سامانه ثبت علائم تجاری

علائم تجاری مجموعه‌ای از نقوش، تصاویر و یا کلمات است که به نوعی ابتکاری و نوآوری برای معرفی یک محصول تجاری یا کالای تولیدشده طراحی می‌شود. ثبت این علائم تجاری باعث می‌شود که لوگو یا علامت روی محصول شما منحصر به فرد باشد و تنها مختص شما باشد. اما برای ثبت قانون باید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید. با ثبت قانونی علامت تجاری دیگران نمی‌توانند از روی آن کپی بردارند.

اداره ثبت علائم تجاری از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند را انجام می‌دهد. وظیفه این اداره محافظت از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر است. تا دیگران از این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه سوءاستفاده و کپی برداری نکنند.

برای آشنایی با شرایط انتخاب اسم برند کلیک کنید.

نشانی و راه‌های ارتباطی با این اداره

اداره ثبت علائم تجاری علاوه بر ثبت علامت‌های تجاری امور دیگر مربوط به مالکیت معنوی مثل ثبت طرح صنعتی نیز تحت مسئولیت دارد. این اداره در شهر تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت واقع شده است. ساعات کاری اداره ثبت علامت تجاری در تهران 8 صبح تا 4 ظهر و در روزهای شنبه تا چهارشنبه می‌باشد. کد پستی این اداره در تهران ۱۱۱۴۶۷۸۵۱۳ می‌باشد. و آنشانی این اداره سایت این اداره ipm.ssaa.ir است.

نحوه ورود درج درخواست در سامانه ثبت علائم تجاری

اداره ثبت علائم تجاری سامانه‌ای با نشانی ipm.ssaa.ir دارد. که متقاضیان با استفاده از این سامانه می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، اقدام به ثبت علامت تجاری نمایند. البته سایت ipm.ssaa.ir که همان سایت مرکز مالکیت معنوی نیز می‌باشد. صرفاً محدود به ثبت لوگو به صورت غیرحضوری نیست. بلکه از طریق این سایت امکان ثبت اختراعات، ثبت برندها نیز وجود دارد. (برای کسب اطلاع از مدارک لازم برای ثبت لوگو کلیک کنید).

نحوه ثبت علائم تجاری در سامانه

اگر قصد ثبت برند خود را از طریق سامانه اداره علامت تجاری دارید. ابتدا باید وارد سایت و پورتال مرکزی مالکیت معنوی به نشانی ipm.ssaa.ir شوید.

ثبت درخواست ثبت علائم تجاری

و در این سامانه اقدام به ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری نمایید.

ثبت نام ثبت علائم تجاری

پس از آن اظهارنامه خود را مبنی بر ثبت علامت تجاری و مشخصات متقاضی ثبت علامت تجاری در سایت مذکور وارد نمایید. ( توجه داشته باشید که شخص حقیقی می تواند یک درخواست برای ثبت برند و شخص حقوقی می تواند دو درخواست به طور همزمان داشته باشد. 


ثبت علائم تجاری

لازم به ذکر است با توجه به اینکه متقاضی شخص حقیقی یا شخص حقوقی است. همچنین بر اساس تابعیت افراد متقاضی، پرسش‌های سامانه از آن‌ها برای ثبت علامت تجاری و پذیرش اظهارنامه متفاوت است. یک نکته مهم در خصوص مالک اظهارنامه این است. که اظهارنامه باید به نام شخصی باشد که علامت تجاری موردتقاضا برای ثبت نیز به نام همان فرد است. در هر مرحله از ثبت امکان ثبت موقت در سایت وجود دارد تا اگر به نحوی و ناخواسته اطلاعات حذف شد راه برگشت وجود داشته باشد و اطلاعات کامل از بین نرود.

برای ثبت برند بر روی گزینه ثبت اظهارنامه علامت تجاری کلیک کنید و سپس مراحل را طی نمایید. 

نکته : توجه نمایید که برای ثبت برند شما نیز به جواز کسب صنفی و یا جواز صنعتی با پیشرفت 30 درصد و یا پروانه کسب هستید. 

 

اداره ثبت علائم تجاری چه خدمات و وظایفی دارد ؟

در مطالب بالا به معرفی اداره ثبت علائم تجاری پرداختیم. این اداره بر اساس قانون دارای وظایف مشخصی است که تنها به ثبت برند مختصر نمی‌شود. این اداره از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. این اداره خدماتی نظیر موارد زیر را انجام می دهد :

ثبت اظهارنامه علامت تجاری

ثبت اظهارنامه طرح صنعتی

ثبت اظهارنامه اختراع

ثبت اظهارنامه نشانه جغرافیایی 

برای آشنایی با قوانین مربوط به خرید و فروش برند کلیک کنید.

بخشی از خدمات و وظایف اداره ثبت علائم تجاری

این اداره موظف است برخی اقدام‌های قانونی برای رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مربوط به دعاوی ثبت طرح‌ها و علامت و مالکیت معنوی را انجام دهد.

از دیگر وظایف این اداره بررسی علائمی است. که زمان قرارداد آن‌ها به سر رسید. و ثبت آن علامت باطل می‌گردد.

تمامی اقدامات که به روند ثبت برند و علامت تجاری مربوط می‌شود تحت نظارت اداره ثبت علائم تجاری است. همچنین بررسی کلیه مدارک ارائه‌شده جهت ثبت برند توسط این اداره انجام می‌شود.

این اداره می‌تواند پیشنهاد‌ها و دستورالعمل‌هایی جهت بهبود ثبت علامت تجاری به متقاضی ارائه نماید.

گواهینامه و پیش‌نویس طرح ثبت علامت تجاری و طرح‌های صنعتی باید توسط اداره ثبت تائید و به امضا برسد.

و درنهایت ثبت تمامی موضوعاتی که مربوط به مالکیت معنوی و صنعتی می‌شود. مثلاً ثبت اختراعات، علائم تجاری، برندها، علائم جمعی، طرح‌های صنعتی و … نیز توسط اداره ثبت لوگو و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور انجام می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه ثبت علائم تجاری چیست ؟

این اداره از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور به نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند را انجام می‌دهد.

وظایف اداره ثبت علائم تجاری چیست ؟

این اداره موظف است از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. که در متن مقاله به‌تفصیل خدمات و وظایف اداره را بیان کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره