روابط نامشروعکیفری

حکم تجاوز به زن شوهردار چیست؟

حکم تجاوز به زن شوهردار در صورت اثبات بسیار سخت است. رابطه جنسی و دخول آلت تناسلی که بدون رضایت طرف مقابل انجام گیرد را تجاوز جنسی می‌گوییم. تجاوز جنسی علاوه بر آسیب روحی و جسمی که به طور مستقیم به فرد قربانی وارد می‌کند. به طور غیرمستقیم تاثیرات مخرب و منفی در جامعه نیز دارد. قانون‌گذار نیز برای مجازات مرتکب این دسته از جرائم مجازات شدیدی در نظر گرفته است. در ادامه این مطلب به حکم و مجازات تجاوز به زن شوهردار خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

حکم تجاوز به زن شوهردار چیست ؟

در قانون و شرع زنا و روابط جنسی خارج از چهارچوب به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. که شامل زنا به عنف، زنا با محارم، زنای محصنه و غیرمحصنه و … می‌شود. زنای به عنف در این موارد به این معنی است که شخصی با اجبار با فرد دیگر رابطه جنسی برقرار نماید. برقراری رابطه جنسی به‌اجبار با فرد دیگر تجاوز جنسی است که آسیب‌های متعددی به دنبال می‌آورد ازاین‌رو در اسلام این کار حرام است.

دراین‌بین ممکن است زنان شوهردار نیز مورد تجاوز قرار بگیرند. حکم تجاوز به زن شوهردار از نظر فقها، قتل مرد زناکار است و تفاوتی میان زنای محصن و غیرمحصن وجود ندارد.

برای آشنایی با شرایط زنای به عنف کلیک کنید.

حکم تجاوز به زن شوهردار در قانون ایران

در قانون ایران در صورت تجاوز به زن شوهردار تنها مرد متجاوز مجازات می‌شود. چرا که زن هیچ اراده‌ و اختیاری نداشته و به اجبار مورد تجاوز قرار گرفته است. از آنجا که زن مسئولیت کیفری ندارد تعیین مجازات برای او فاقد وجه قانونی است. قانون ایران مجازات تجاوز به عنف را اعدام قرار داده است. و اثبات این جرم با اقرار، شهادت یا علم قاضی انجام می‌شود. لازم به ذکر است صرف ادعای زن به برقراری رابطه جنسی با تهدید و اکراه تنها موجب صدور حکم برائت وی از اتهام زنا می‌گردد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به اتهامات تجاوز بر اساس قانون ایران دادگاه کیفری یک است. بنابراین این دسته از جرائم به طور مستقیم در این دادگاه مطرح می‌گردد. قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی برای تجاوز به زن شوهردار مجازات سنگینی تعیین کرده است. این مجازات شدید به این جهت تعیین شد تا جنبه بازدارندگی داشته باشد.

مجازات‌ زنا در قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی در بند ت ماده 224 خود، مجازات زنای به عنف یا اکراه را اعدام مرتکب تعیین می‌نماید. همچنین از سوی دیگر در صورتی که زن باکره بود. متجاوز علاوه بر حکم اعدام محکوم به پرداخت مهرالمثل یا ارش البکاره نیز می‌شود. اما اگر زن شوهردار غیر باکره باشد متجاوز به اعدام و پرداخت مهرالمثل  محکوم می‌گردد. یعنی در این فرض به پرداخت ارش البکاره محکوم نمی‌گردد. لازم به ذکر است که میزان ارش البکاره در این موارد معادل با سه درصد دیه کامل می‌باشد. همچنین این نکته قابل ذکر است که امکان سقط جنین حاصل تجاوز وجود ندارد. و بزه‌دیده قانونا این اجازه را ندارد.

علاوه بر موارد مذکور مطابق قانون نحوه مجازات اشخاص در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیرمجاز در ماده 4:« هرکس با سوءاستفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه‌شده از دیگری، وی را تهدید به افشاء و انتشار آثار مزبور نماید و از این طریق با وی زنا نماید به مجازات زنای به عنف محکوم می‌شود ولی اگر عمل ارتکابی غیر از زنا و مشمول حد باشد حد مزبور بر وی جاری می‌گردد و درصورتی‌که مشمول تعزیر باشد به حداکثر مجازات تعزیری محکوم خواهد شد.» بنابر، این قانون اگر کسی زن شوهرداری را تهدید نماید که با او نزدیکی کند. و در غیر این صورت فیلم‌های مستهجن او را منتشر می‌نماید. در این صورت نیز مرد متجاوز، به زنای عنف یعنی قانون اعدام محکوم می‌گردد.

برای آشنایی با تفاوت زنا با رابطه نامشروع کلیک کنید.

حکم رابطه با زن شوهردار بدون دخول

در مطالب بالا به مسئله زنای به عنف اشاره کردیم. که زمانی محقق می‌گردد که در رابطه جنسی دخول اتفاق افتد. اما اگر رابطه با زن شوهردار بدون دخول باشد. و این جرم را در دسته جرائم روابط نامشروع در نظر می‌گیرند نه زنای به عنف. مقصود از رابطه نامشروع رابطه جنسی میان زن و مردی است که رابطه زوجیت میان آن‌ها جاری نیست. بنابراین مجازات این جرم با تجاوز و زنای به عنف متفاوت خواهد بود.

ماده 637 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات رابطه نامشروع را این‌گونه شرح می‌دهد که:« هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.» با این اوصاف روابط میان زن و مرد نامحرم که کمتر از زنا باشد و بدون دخول اتفاق افتد. مشمول مجازات ماده فوق خواهد شد.

بنابراین در روابط نامشروع مانند معاشقه یا ارسال و عکس فیلم‌های مستهجن و .. در رابطه مرد با زن شوهردار هم مرد و هم زن تا 99 ضربه شلاق محکوم می‌گردند. اما اگر رابطه به اجبار باشد و زن به‌اکراه و مجبور به رابطه شود فقط مرد مجازات می‌گردد. لازم به ذکر است دادگاه می‌تواند اجرای مجازات رابطه نامشروع کمتر از زنا را تعلیق نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم تجاوز به زن شوهردار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم تجاوز به زن شوهردار پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

حکم تجاوز به زن شوهردار چیست ؟

در قانون ایران در صورت تجاوز به زن شوهردار تنها مرد متجاوز مجازات می‌شود. چرا که زن هیچ اراده‌ و اختیاری نداشته و به اجبار مورد تجاوز قرار گرفته است. قانون ایران مجازات تجاوز به عنف را اعدام قرار داده است.

حکم روابط نامشروع کمتر از زنا با زن شوهردار چیست ؟

در روابط نامشروع در رابطه مرد با زن شوهردار هم مرد و هم زن تا 99 ضربه شلاق محکوم می‌گردند. اما اگر رابطه به اجبار باشد و زن به‌اکراه و مجبور به رابطه شود فقط مرد مجازات می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره