تجاریشرکت ها

اسم برای شرکت | راهنمای کامل انتخاب اسم شرکت

از اولین و مهم‌ترین مراحل تشکیل و ثبت یک شرکت انتخاب اسم شرکت است. اسم شرکت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در رونق کسب‌وکار و گسترش تجارت تأثیر می‌گذارد. اما امروزه مراحل انتخاب اسم شرکت و ثبت آن به صورت قانونی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. انجام مراحل لازم و قانونی جهت انتخاب اسم شرکت برای تمامی متقاضیانی که قصد ثبت شرکتی را دارند یکسان است. و همه ملزم به رعایت قانون هستند. در ادامه این مطلب به موضوع انتخاب اسم شرکت و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتخاب اسم برای شرکت

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل در هنگام انتخاب یک اسم برای شرکت باید دقت کافی به خرج دهید. معمولاً افرادی که در ابتدای کار برای انتخاب اسم شرکت توجه کافی نداشته‌اند. در ادامه مسیر تجارت با پشیمانی‌های مواجه می‌شوند. برای انتخاب اسم شرکت باید به چند نکته اساسی توجه داشت.

نکته اول و مهم در انتخاب اسم شرکت این است که اسم مناسب نباید تکراری باشد یا مشابه داشته باشد. نام یک شرکت باید منحصربه‌فرد و خاص همان شرکت و متمایز از اسم دیگر شرکت‌ها باشد. یعنی اسم انتخابی نباید از قبل توسط شرکت دیگری ثبت‌شده باشد. در این صورت امکان انتخاب آن نام و ثبت قانونی نام امکان‌پذیر نیست. وقتی از تمایز نام شرکت از عناوین سایر شرکت‌ها می‌گوییم. مقصودمان نام اصلی است نه اینکه صرفاً اسم تکراری را با کلماتی مثل گستر، نوین، شرق و … ترکیب نماییم. و تصور کنیم نام متمایز برای شرکت خود انتخاب کردیم.

علاوه بر تمایز اسم انتخابی برای شرکت باید توجه داشته باشید نام موردنظر تا حد امکان حتی به اسم سایر شرکت‌ها تشابه هم نداشته باشد. یک اسم باید حداقل از به کلمه خاص ترکیب گردد که مشابه این ترکیب در سایر شرکت‌ها وجود نداشته باشد. در گذشته انتخاب اسامی یک سیلابی برای شرکت‌ها امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر اسم مناسب برای شرکت باید در کمترین حالت سه سیلابی انتخاب شود.

برای انجام امور ثبت شرکت ها با نازل ترین قیمت کلیک کنید.

شرایط انتخاب اسم مناسب برای شرکت

گفتیم که یک اسم مناسب برای یک شرکت تجاری بسیار در موفقیت آن شرکت تأثیرگذار است. اسمی که برای شرکت انتخاب می‌شود باید هم معرف و هم متمایزکننده کالاها یا خدمات شرکت موردنظر باشد. یعنی افراد با مشاهده اسم شرکت بتوانند کالا یا خدمات آن را به یاد آورند یا تشخیص دهند. یکی از دلایلی که نباید اسم یکسان یا مشابه با سایر شرکت‌ها داشت همین تشخیص مشتری در تعیین کالا و خدمات یک شرکت است.

برای انتخاب یک اسم برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند اسم خبری انتخاب نمایید. چراکه معتقدند باید به وسیله اسم به مشتری اعلام نمود که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌نماید. اما برخی دیگر از کارشناسان نیز انتخاب اسم انتزاعی یا ابداعی را بهتر می‌دانند. زیرا معتقدند اسامی ابداعی و انتزاعی بیشتر در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و این به نوعی باعث تبلیغات و جذب مشتری بیشتر به صورت ناخودآگاه می‌شود.

هرچند اسم یک شرکت بسیار مهم است. اما اگر به دنبال آن بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. فرایند انتخاب اسم برای یک شرکت پیچیده است. از طرفی انتخاب اسم مناسب از اولین قوانین برای ثبت قانونی یک شرکت است. به عبارتی یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم است لذا اهمیت بالایی دارد. اما ویژگی‌ها و شرایط یک اسم مناسب برای شرکت به شرح زیر است.

برای آشنایی با تفاوت های انتخاب اسم برند کلیک کنید.

ویژگی‌های ضروری و لازم برای نام شرکت

اسم لاتین انتخاب نکنید نام شرکت باید از واژگانی با ریشه فارسی انتخاب شود. از آنجا که نمی‌توانید از برخی اسامی استفاده کنید می‌توانید معادل آن را به کار ببرید مثل واژه آپارتمان که معادل آن کاشانه می‌شود.تنها در صورتی که واژه موردنظر معادل فارسی نداشته باشد از قانون ممنوعیت اسم لاتین مستثنا می‌شود. همچنین اسم باید مطابق شئون اسلامی انتخاب شود.

اگر قصد استفاده از اعداد در اسم را دارید به عدد را به صورت حروفی در اسم استفاده کنید. شما نمی‌توانید از حروف مخفف برای نام شرکت استفاده کنید. استفاده از واژه‌هایی نظیر تجاری، حقوقی، بازرگانی و … در اسم شرکت به عنوان جزئی از نام شرکت محسوب نمی‌شود. چرا که اصلی تحت عنوان تشابه نام‌ها رعایت شود.

نام یک شرکت باید خاص باشد مثل نام یک فرد یا یک مکان جغرافیایی که آن را جمع نمی‌بندند. از واژه‌هایی نظیر شاهد، ایثارگران  و… که مربوط به بنیاد شهید و اسامی مخصوص سازمان‌های دولتی پرهیز کنید. برای استفاده از برخی واژه‌ها مانند گمرک، تشکل، ارشاد، کانون و … نیازمند به دریافت مجوز قانونی از مراجع ذی‌صلاح دارید. همچنین اجازه استفاده از اسامی افراد مشهور مثل دانشمندان یا شاعران معاصر را ندارید. از آنجا که نام انتخابی نباید تکراری باشد می‌توانید با مراجعه به سایت sherkat.ssaa.ir نام انتخابی خود را چک کنید تا مشابه نداشته باشد.

شرکت‌هایی که تعاونی هستند همچنین مؤسسات غیرتجاری برای ثبت نام شرکت ملزم به پرداخت هزینه نمی‌شوند. همچنین شرکت‌های تعاونی موظف‌اند نام انتخابی را طی یک نامه، به وزارت تعاون ارسال نمایند. و شرکت‌های نسبی، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی نیز باید مطابق مواد 117، 141، 162 و 184 قانون تجارت در انتخاب اسم عمل نمایند.

برای آشنایی با نحوه اعمال تغییرات شرکت کلیک کنید.

مراحل انتخاب و ثبت اسم برای شرکت

گفتیم که یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم مناسب است. وقتی مطابق شرایط ذکرشده نام مناسب شرکت را انتخاب نمودید. یکی از سهامداران یا مؤسسان شرکت و یا وکیل شرکت با ارائه وکالت‌نامه می‌تواند اسم انتخاب‌شده را ثبت نماید. انتخاب و ثبت اسم شرکت به صورت قانونی به وسیله سامانه ثبت شرکت انجام می‌پذیرد. به این صورت که هنگام طی مراحل ثبت شرکت باید 5 نام پیشنهادی را نیز ارائه نمایید. این 5 اسم انتخابی را به ترتیب اولویت در سایت قرار دهید تا کارشناسان متوجه اولویت‌های شما شوند.

معمولاً سه روز طول می‌کشد تا کارشناسی بر روی اسامی پیشنهادی شما انجام شود و نتیجه اعلام گردد. در صورتی که اسامی پیشنهادی شما تعارضی داشته باشد. کارشناس با ذکر دلیل رد آن اسامی را به اطلاع شما می‌رساند. و از شما تقاضا می‌شود تا اسامی دیگری پیشنهاد دهید.

اگر شما به رد اسامی اعتراض دارید می‌توانید یک فرم اعتراضی به مرجع مربوطه در ثبت اسم شرکت‌ها ارائه نمایید. اگر اعتراض رد شد می‌توانید مجدداً با تکمیل فرم اعتراض مخصوص به سازمان ثبت شرکت‌ها اعتراض نمایید. درنهایت مسئول تعیین نام در سازمان ثبت شرکت‌ها از فرهنگستان زبان فارسی نظرخواهی می‌نماید. و نتیجه نهایی را به شما اعلام می‌کند.

اعتبار اسم‌های تائید شده که شرکت آن‌ها به ثبت رسد و در روزنامه رسمی آگهی آن درج گردد بدون محدودیت است. در صورتی که شرکت به ثبت نرسد و در روزنامه آگهی نگردد اعتبار اسم تائید شده سه ماه از تاریخ تائید اسم است. در شرکت‌های سهامی عام نیز این مدت سه‌ماهه به 6 ماه یعنی از زمان تشکیل مجمع عمومی افزایش می‌یابد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اهمیت انتخاب اسم برای شرکت چیست ؟

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد.

آیا اسم مناسب برای شرکت به تنهایی برای موفقیت تجاری شرکت کفی است ؟

خیر، اما اگر به دنبال اسم مناسب، بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره