آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

شکایت از شهرداری | نحوه طرح شکایت از شهرداری

نحوه شکایت از شهرداری چگونه است؟ شهرداری‌ها یک نهاد عمومی و غیردولتی هستند. که اداره امور مربوط به شهر را بر عهده دارند. گاهی ممکن است مقامات یا مأمور شهرداری از دایره قانونی خارج گردند. و به جای خدمت رسانی به شهروندان موجب ورود زیان به آن‌ها شوند. در صورت بروز چنین رخدادهایی شهروندان زیان‌دیده حق دارند از شهرداری شکایت کنند. اما در ادامه این مطلب به مسئله شکایت‌از شهرداری و نحوه شکایت از این نهاد خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از شهرداری

شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی که وظیفه اداره امور شهر‌ها را دارند ایجاد گشتند. از جمله وظایف و اعمال شهرداری نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری، مدیریت و پاکیزگی معابر عمومی در شهر، صدور پروانه برای ساختمان‌سازی، دریافت عوارض، دفع زباله شهری و … است.در مواقعی ممکن است مأمورین شهرداری از دایره وظایف قانونی خود خارج شوند. و بدین ترتیب مجود ورود زیان به شهروندان گردند. شهروندان نیز در این شرایط از حق شکایت از شهرداری برخوردارند.

نحوه شکایت‌از شهرداری به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. همچنین امکان شکایت‌از شهرداری در مراجع مختلف وجود دارد. نحوه شکایت درواقع با توجه به مرجع انتخابی برای ثبت شکایت متفاوت خواهد بود. مراجع شکایت از شهرداری عبارت‌اند از دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری.

نحوه شکایت از شهرداری در مراجع مختلف

گفتیم که برای شکایت ازشهرداری مراجع مختلفی وجود دارند. که شما می‌توانید به یکی از آن‌ها مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نمایید. اما نحوه شکایت در هر یک از این مراجع متفاوت خواهد بود. از جمله مراجع مهم برای شکایت از شهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

دیوان عدالت اداری

اگر برای شکایت از شهرداری قصد مراجعه به دیوان عدالت اداری را دارید. خوب است بدانید که دو مورد از شکایات در این مرجع قابل طرح است. اول؛ شکایت از مأمورین یا مدیران شهرداری بابت اعمال خلاف قانون ایشان. دوم؛ شکایت جهت ابطال مصوباتی که خلاف قانون شهرداری است.

در مورد اول می‌توانید به عنوان زیان‌دیده دادخواست خود را در یکی از شعب دیوان عدالت اداری ثبت کنید و هزینه دادرسی را پرداخت نمایید. تا شکایت شما رسیدگی شود. رأی صادره نیز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی می‌باشد. در مورد دوم هر یک از شهروندان می‌توانند شکایت خود را ثبت نمایند. همچنین ملزم به پرداخت هزینه‌ای برای دادرسی نیستند.  این دسته از شکایات برای ابطال مصوبات در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی می‌گردد.

شما می‌توانید برای ثبت شکایات خود به صورت غیرحضوری به سامانه ثبت درخواست دیوان عدالت اداری مراجعه نمایید. همین‌طور امکان پیگیر شکایت شما نیز از طریق همین سامانه مهیا است. از جمله موارد قابل طرح در دیوان عدالت اداری عبارت‌اند از اعتراض به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری، اعتراض به ابطال بدون مجوز پروانه‌های صادره برای ساختمان. و اعتراض به عدم صدور پروانه با وجود اینکه شرایط و امکانات قانونی کاملاً فراهم است.

دادگاه کیفری

گاهی ممکن است عمل خلاف قانون شهرداری بر اساس قانون ایران جرم محسوب شود. یعنی آن عمل به عنوان جرم در قانون تعریف شود و برای آن جرم مجازات تعیین گردد. در چنین مواردی مثل تصرف عدوانی یک ملک توسط شهرداری، امکان شکایت در دادگاه‌های کیفری و دادسراها وجد دارد. برای ثبت شکایت در دادگاه کیفری می‌توانید از طریق سامانه ثبت درخواست قوه قضاییه که نام آن عدل ایران است اقدام نمایید. همچنین پیگیر شکایت شما از طریق همین سامانه قابل انجام است.

وزارت کشور

برای شکایت از شهرداری از طریق وزارت کشور می‌توانید از طریق سامانه وزارت کشور اقدام نمایید. و از این طریق درخواست خود را ثبت نمایید. ابتدا باید نشانی moi.ir را در مرورگر خود وارد نمایید. در صفحه اصلی سایت وارد بخش میز خدمت شوید. پیش از ثبت شکایت ابتدا باید در سایت ثبت‌نام نمایید.

پس از ثبت‌نام و دریافت رمز عبور و نام کاربری مجدد وارد سایت می‌شوید. در بخش رسیدگی به شکایات گزینه شکایات از خانواده وزارت کشور سپس واحدها و ستاد اجرایی را انتخاب نمایید.  حال فرم مربوطه را تکمیل و شکایت خود از شهرداری را ثبت کنید. سپس کد پیگیری شکایت از شهرداری حتماً از سامانه دریافت نمایید.

استانداری

جهت شکایت از شهرداری‌ها با از طریق استانداری ابتدا باید به استانداری که شهر مربوطه زیرمجموعه آن است مراجعه حضوری داشته باشید. در حال حاضر سامانه‌ای برای استانداری‌ها جهت شکایت از شهرداری ایجاد نگشته است. مرجع استانداری برخلاف دیوان عدالت اداری رأی صادر نمی‌کند. و تنها به تخلف انجام‌شده در شهرداری رسیدگی می‌کند.

انواع سامانه شکایت از شهرداری

برای شکایت از شهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. مهم‌ترین سامانه‌ها جهت شکایت ازشهرداری شامل این موارد است: اول؛ سامانه سجاد که مخصوص ثبت درخواست‌ها در دیوان عدالت اداری است. نشانی این سامانه sajed.divan-edalat.ir است. دوم؛ سامانه عدل ایران می‌باشد. که برای ثبت شکایات از شهرداری از طریق دفاتر خدمات قضایی و دادگاه‌های کیفری است. نشانی این سامانه adliran.ir است. سوم؛ سامانه وزارت کشور است که نشانی اینترنتی آن moi.ir می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

مراجع مختلف برای شکایت از شهرداری کدام‌اند ؟

برای شکایت از شهرداری مراجع مختلفی وجود دارند که از جمله مراجع مهم برای شکایت ازشهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

سامانه‌های اینترنتی برای شکایت از شهرداری چیست ؟

برای شکایت ازشهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. که شامل سامانه سجاد، سامانه عدل ایران و سامانه وزارت کشور می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره