آیین دادرسیآیین دادرسی کیفری

شکایت از همسایه | برای شکایت از همسایه چه کنیم؟

نحوه شکایت از همسایه چگونه است؟ امروزه آپارتمان نشینی به یک امر خیلی رایج تبدیل شده است ولی متاسفانه به علت عدم رشد فرهنگ آپارتمان نشینی، ممکن است پیامدهای منفی فراوانی را با خود به همراه داشته باشد که بد‌ترین و شایع‌ترین حالت آن وجود همسایه مزاحم است. شاید تا به حال از اطرافیانتان شنیده باشید که کسی با همسایه خود مشکل داشته و برای وی مزاحمت ایجاد می‌کند. برای شکایت از همسایه مزاحم چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه به بررسی بهتر طریقه شکایت از همسایه مزاحم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نحوه شکایت از همسایه مزاحم

از گذشته تاکنون در زندگی اجتماعی، همسایه‌ها تأثیر بسیاری بر زندگی یکدیگر داشتند. البته تأثیر همسایه رفته رفته کم‌رنگ‌تر شد. اما هنوز هم روابط میان همسایه‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد. گاهی ممکن است میان همسایه‌ها در روابط مشکلاتی به وجود آید. بهترین راه برای حل مشکل میان دو همسایه رفتار محترمانه و طرح مشکل با همسایه و مذاکره مسالمت‌آمیز است.

در قدم بعد به مدیر ساختمان و یا صاحب‌خانه موضوع را اطلاع دهید و شرح سوء رفتار همسایه خود را به وی بگویید، شاید با طرح ساده مساله یا نهایتا تذکر و اخطار مسئولین ساختمان مزاحمت تکرار نشود.
در صورت عدم توجه همسایه به اخطار‌ها، خود شخصاً موضوع را با وی در میان گذاشته و ابراز نا‌رضایتی کنید و به او بگویید که می‌توانید از او شکایت کنید.

لیستی از مزاحمت‌های همسایه‌تان تهیه نموده و آن را به مدیر ساختمان و دیگر همسایه‌ها دهید تا در صورت قبول داشتن مفاد لیست آن را امضا نمایند.

اولین گام شکایت در مراجع دادگستری تقدیم دادخواست است که به این دادخواست لیست رفتار‌های آزاردهنده و آسیب‌زای همسایه که توسط سایر همسایگان امضا شده باید منضم گردد. در این مرحله پرونده حقوقی به جریان می‌افتد یعنی شکایت ثبت می‌گردد و به همسایه نیز ابلاغ می‌شود که شکایتی علیه وی تنظیم گردیده و برای ارائه پاره‌ای از توضیحات باید نزد مقام قضایی حاضر شود و از خود دفاع نماید.

برای آشنایی با اقدامات قابل انجام در مقابل صدای همسایه مزاحم کلیک کنید.

مرجع شکایت

برای ثبت شکایت از همسایه با توجه به مشکل به وجود آمده، 5 مرجع وجود دارد که به شرح زیر است:

اول؛ شهرداری‌ها، اگر مشکل ایجادشده توسط همسایه به محیط‌زیست، ساخت‌وسازهای مخرب، تخلف‌های ساختمانی و … ارتباط پیدا کند. شما می‌توانید رفتار ناپسند همسایه خود را به شهرداری منطقه خود اطلاع دهید.

دوم؛ پلیس محلی، در مواردی که رفتار ناپسند همسایه شما موجب نقض قانون شود. می‌توانید با پلیس محلی تماس بگیرید و نقض قانون توسط همسایه‌تان را به  پلیس گزارش دهید.

سوم؛ اداره محیط‌زیست، در صورتی که همسایه شما رفتارهای مخربی علیه محیط‌زیست طبیعی دارد. مثلاً زباله را به شکل نامناسبی دفع می‌نماید. و این رفتارها باعث آسیب به طبیعت می‌شود. می‌توانید این موضوع را به اداره محیط‌زیست منطقه خود اطلاع دهید.

چهارم؛ مراجع مسئول حل اختلاف، در ایران مراجع حل اختلافی نظیر دیوان عدالت اداری وجود دارد. که در برخی از مشکلات و شکایات میان همسایه‌ها صلاحیت برای رسیدگی به دعوا را داند. این روش زمانی مفید است که قوانین محلی توسط همسایه شما نقض گردد.

پنجم؛ پلیس 110؛ اگر بعد از مذاکره و ارسال اظهارنامه و … همسایه شما همچنان رفتار نامناسب دارد و ایجاد مزاحمت می‌نماید. می‌توانید با ارتباط با پلیس 110 شکایت خود را علیه همسایه تنظیم نمایید.

مصادیقی از آزار و اذیت همسایه

رفتار‌های پرخطر و آسیب‌زا دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. از فحاشی گرفته تا ایجاد مزاحمت فیزیکی و روانی برای همسایه‌ها، همگی از مصادیقی هستند که قابلیت پیگیری قضایی را برای فرد ایجاد می‌کنند.

در دنیای امروز به‌ویژه شهرنشینان آپارتمان‌نشین، در ارتباط با همسایه‌های خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. گاهی ممکن است این رابطه بین دو همسایه به دلایلی دچار مشکل و ناراحتی یکی یا هر دو طرفین شود. اگر با مذاکره و صحبت نتوانید با همسایه خود به تفاهم رسید. به ناچار مجبور خواهید شد برای احقاق حق خود و حل مشکلات جدی میان شما و همسایه‌تان به ثبت شکایت علیه همسایه روی آورید. در ادامه این مطلب قصد داریم به موضوع شکایت از همسایه بپردازیم.

انواع تخلف همسایه‌ها

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید احتمالاً شما هم گاهی اوقات متوجه مزاحمتی از سمت همسایه خود شده‌اید. معمول‌ترین نوع مشکلات و درگیری‌ها با همسایه‌ها مخصوصاً در زندگی آپارتمان‌نشینی مشکل ایجاد سروصدای نامناسب است. بنابراین یکی از انواع تخلفات و مشکلات همسایه‌ها که قابلیت شکایت نیز دارد ایجاد مزاحت از طریق تولید آلودگی صوتی می‌باشد. اما مشکلات میان همسایه‌ها تنها به مسئله تولید آلودگی صوتی منحصر نمی‌شود. بلکه تخلف همسایه‌ها انواع مختلفی دارد.

از میان انواع تخلفات همسایه‌ها که شما قادر هستید نسبت به این دسته از تخلفات در همسایگی خود ثبت شکایت نمایید. می‌توانیم به دفع نامناسب زباله و همسایه تجاری اشاره کنیم. البته در تمام این موارد بهتر است پیش از ثبت شکایت اقدام به صحبت و مذاکره مسالمت‌آمیز با همسایه خود نمایید. و سعی کنید مشکل خود را مستقیم و محترمانه با همسایه‌تان طرح نمایید. در صورتی که امکان حل مشکل به صورت مسالمت‌آمیز وجود نداشت و همسایه رفتار نامناسب خود را تغییر نداد آنگاه به شکایت اقدام نمایید.

دفع نامناسب زباله توسط همسایه

بعد از مشکل ایجاد سروصدا و آلودگی صوتی توسط همسایه می‌توانیم مسئله دفع نامناسب زباله را در درجه دوم مشکلات همسایه‌ها بدانیم. بسیار دیده‌شده است که افراد به علت بوی نامناسبی که زباله‌ی همسایه ایجاد می‌کند شاکی هستند. علت آن معمولاً دفع دیر یا نامناسب زباله است و یا گاهی ممکن است افراد زباله خود را در مکان نامناسبی مثلاً روبه روی منزل همسایه خود بریزند.

همسایه تجاری

در مورد بعدی از مشکلات همسایه‌ها به همسایه تجاری اشاره کردیم. مقصود از همسایه تجاری فروشگاه یا واحد صنفی است. که در کنار محل زندگی شما قرار دارد و ممکن است موجب مزاحمت‌هایی شود. گاهی نیز افرادی در ساختمان مسکونی اقدام به راه‌اندازی غیرقانونی یک کسب‌وکار می‌نمایند. که موجب تردد تعداد زیاد افراد غریبه و یا ورود آسیب به ساختمان و مشکلات دیگر می‌شوند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چگونه از همسایه شکایت کنیم ؟

برای شکایت از همسایه می‌توانیم با توجه به نوع تخلف همسایه به مراجعی نظیر شهرداری، اداره محیط‌زیست، پلیس محلی، مراجع حل اختلاف و پلیس 110 مراجعه نماییم.

برای چه تخلفاتی از همسایه می‌توانیم شکایت کنیم ؟

تخلفات همسایه‌ها انواع مختلفی دارد که مشهورترین این تخلفات می‌توانیم به آلودگی صوتی، دفع نامناسب زباله توسط همسایه، همسایه تجاری و راه‌اندازی کسب‌وکار غیرقانونی در آپارتمان اشاره نماییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره