خانوادهطلاقمهریه

مالیات بر مهریه | چقدر از مهریه بابت مالیات پرداخت می شود

آیا مالیات بر مهریه تعلق می‌گیرد؟ مهریه یکی از حقوق مالی زن بعد از ازدواج است. اما گاهی مشاهده می‌شود که زوجین مهریه‌های سنگین در نظر می‌گیرند. مهریه‌های سنگین باعث بروز مشکلات متعددی مثل عدم توانایی پرداخت مهریه توسط مرد و حبس آن‌ها می‌شود. به همین دلیل قانون‌گذار در پی حل این مشکل راه‌حل‌های مختلفی ارائه نمود که یکی از این موارد مالیات بر مهریه است. در ادامه این مطلب به شرح قانون مربوط به مالیات بر مهریه خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مالیات بر مهریه چیست ؟

مهریه یکی از سنت‌های ازدواج و از حقوق مالی زن در عقد ازدواج دائم و موقت است. اما گاهی زوجین به دلایل مختلف دست به تعیین و ثبت مهریه‌های سنگین می‌نمایند. این مهریه‌های سنگین موجب بروز مشکلاتی نظیر عدم توانایی در پرداخت و مجازات حبس برای مرد می‌شود. و از طرفی برای زن نیز وصول این نوع مهریه و طولانی شدن جلسات دادگاه و رسیدگی به آن دشوار است. به همین دلیل قانون‌گذار درصدد حل این مشکل راه‌حل‌های متفاوتی را ارائه نمود.

تعیین مالیات بر مهریه از جمله راه‌حل‌های قانون برای کاهش تمایل زوجین به تعیین مهریه‌های سنگین است. به این صورت که در قانون جدید مالیات که در دست بررسی و تصویب است. اگر میزان مهریه یک زوج از حد مشخص در قانون بیشتر شود. آنگاه مشمول مالیات شده و زوجین موظف‌اند درصدی از مهریه را هنگام ثبت مهریه، به عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند. گاهی این درصد مالیات میزان بسیار سنگینی می‌شود که از خارج از توان زوجین است.

قانون مالیات مهریه

قانون مالیات مهریه که در واقع همان طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه است. در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. این قانون دربردارنده تحولات گسترده‌ای در حوزه مهریه است.

از جمله تحولات این قانون جدید وضع مالیات بر مهریه‌های سنگین می‌باشد. این مالیات در هنگام ثبت مهریه از زن و شوهر دریافت می‌گردد. به عبارتی دیگر هنگامی که زوجین اقدام به ثبت مهریه سنگین و درج آن در سند ازدواج خود می‌نمایند. به شرط پرداخت درصدی از این مهریه به عنوان مالیات به دولت قادر خواهند بود سند ازدواج خود را دریافت نمایند.

بنابراین در صورت عدم پرداخت مالیات سند ازدواج به زوجین تحویل داده نمی‌شود که این امر تبعات سوء به دنبال دارد. از جمله این تبعات منفی می‌توانیم به عدم امکان طرح دعاوی در دادگاه خانواده مثل طلاق، نفقه و حتی عدم امکان دریافت مهریه اشاره کنیم.

برای آشنایی کامل با قانون مهریه کلیک کنید.

میزان مالیات بر مهریه و نحوه محاسبه آن

در بخش قبلی به توضیح قانون مالیات بر مهریه پرداختیم. و گفتیم که این قانون در دست بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. هنگامی که این قانون به تصویب برسد و اجرایی شود طرح دریافت مالیات از مهریه هنگام ثبت مهریه  آغاز می‌شود. بنابراین پرسش مهم این است که نحوه محاسبه مالیات و میزان مالیات بر مهریه چگونه است؟

از آنجایی که اغلب مهریه‌ها در کشور ما و به صورت عرفی سکه در نظر گرفته می‌‌شود. بر اساس قانون مالیات بر مهریه یا همان طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه، میزان مالیات بر مهریه‌ به این شرح است. مهریه سکه تا سقف 17 عدد معاف از مالیات هستند. از 15 عدد سکه تا 100 سکه مالیات بر مهریه یک و یک دهم درصد مهریه می‌باشد.

مهریه‌های بالای 100 سکه تا 200 سکه شامل مالیات 2 درصدی از مهریه تعیین‌شده می‌شود. و در پایان برای مهریه‌های بالای 200 سکه، مالیات 15 درصد از مهریه تعیین‌شده خواهد بود. بر اساس این میزان زوجین هنگام ثبت مهریه در سند ازدواج خود موظف به پرداخت مالیات مهریه خواهند بود.

نحوه محاسبه مالیات بر مهریه

شما می‌توانید با استفاده از یک فرمول میزان دقیق مالیات تعیین‌شده برای مهریه خود را به دست آورید. این فرمول عبارت است از: نرخ مالیات، ضرب در ارزش کل سکه‌های مهریه سپس تقسیم بر 100 که پاسخ این معادله میزان مالیات مهریه شما است. نرخ مالیات مهریه نیز بر اساس قانون تعیین می‌شود که در بخش قبلی این مطلب مقدار آن‌ها را ذکر کردیم.

به عنوان مثال تصور کنید زن و مرد قبل از عقد توافق نمایند مهریه 300 سکه باشد. با توجه به مطالب ذکرشده مالیات مهریه‌های بالای 200 سکه 15 درصد است. بنابراین بر اساس فرمول مذکور ابتدا باید ارزش سکه‌ها را در 15 ضرب کنیم. با فرض اینکه هر سکه 20 میلیون تومان ارزش دارد. ابتدا 300 را در 20 ضرب می‌کنیم تا ارزش کل 300 سکه را به دست آوریم. بنابراین ارزش کل 300 سکه هر سکه 20 میلیون می‌شود 6 میلیارد تومان می‌شود.

حال مبلغ 6 میلیارد تومان را در 15 که همان درصد مالیات مهریه‌های بالای 200 سکه است ضرب می‌کنیم و پاسخ را بر 100 تقسیم می‌کنیم. که در پاسخ این معادله مبلغ 900 میلیون تومان به دست می‌آید بنابراین مالیات 300 سکه مهریه هنگام ثبت آن 900 میلیون تومان می‌باشد که مبلغ کلانی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

قانون مالیات بر مهریه چیست ؟

بر اساس این قانون هنگامی که زوجین اقدام به ثبت مهریه سنگین و درج آن در سند ازدواج خود می‌نمایند. به شرط پرداخت درصدی از این مهریه به عنوان مالیات به دولت قادر خواهند بود سند ازدواج خود را دریافت نمایند.

مالیات بر مهریه به چه منظور تعیین‌شده است ؟

از آنجا که مهریه‌های سنگین موجب بروز مشکلات عدیده می‌شود. تعیین مالیات بر مهریه از جمله راه‌حل‌های قانون برای کاهش تمایل زوجین به تعیین مهریه‌های سنگین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره