حقوقیسایر موضوعات حقوقی

ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ | هزینه پارکینگ به عهده کیست؟

ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ چگونه انجام می‌شود؟ گاهی ممکن است به علت تصادف پلیس اتومبیل را به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل نماید. و صاحب اتومبیل برای ترخیص ماشین خود باید یک روال اداری و قانونی را طی نماید. اما این روال اداری پیچیده و زمان‌بر چیست و چگونه انجام می‌شود؟ مسئله‌ای است که در ادامه این مطلب قصد داریم به توضیح آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ

عملیات ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی یک روند اداری زمان‌بر و پیچیده دارد. برای اینکه بدانیم چگونه ماشین تصادفی را از پارکینگ ترخیص نماییم. خوب است ابتدا با علت توقیف و انتقال ماشین به پارکینگ پلیس آشنا شویم.

بر اساس قانون در تصادفاتی که موجب ورود صدمه جسمی به شخص ثالث شود. ماشین راننده مقصر باید توقیف به پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل گردد. اگر تصادف موجب فوت شخصی شود اتومبیل هر دو طرف توقیف می‌شود و به پارکینگ منتقل می‌گردد. تا درنهایت با بررسی کارشناس میزان تقصیر هر یک از طرفین مشخص شود. در واقع این اتومبیل به عنوان مدرک تصادف محسوب می‌شود. و تا زمانی که مرجع قضایی رأی خود را مشخص کند. باید در پارکینگ پلیس بماند.

مراحل و مدارک لازم برای ترخیص ماشین از پارکینگ

گفتیم که معمولاً ماشین تصادفی باید تا زمان تعیین تکلیف و رأی قاضی در پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی بماند. بنابراین گام اول برای ترخیص اتومبیل دریافت مجوز جهت ترخیص خودرو است. این مجوز توسط قاضی پرونده  و بعد از بررسی پرونده تصادف صادر می‌گردد.

هنگامی که مجوز ترخیص دریافت شد یعنی موعد ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ پلیس فرا رسیده است. بعد از این مرحله صاحب ماشین باید به پارکینگی که خودرو در آن توقیف است مراجعه نماید. و برای ترخیص ماشین خود مدارکی را مهیا نماید و به این پارکینگ مذکور ارائه کند. در ادامه مدارک لازم را برای ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ پلیس را شرح می‌دهیم.

مدارک لازم برای ترخیص

بنا بر مطالب ذکرشده گام اول برای ترخیص یک ماشین از پارکینگ صدور رأی قاضی پرونده راجع به تصادف رخ‌داده است. اما بعد صاحبان خودروهای توقیف‌شده با تعیین تکلیف پرونده و صدور رأی توسط قاضی باید مدارک زیر را مهیا نموده و به پارکینگ موردنظر ارائه کنند. این مدارک عبارت‌اند از:

اول؛ برای ترخیص ماشین به مجوز قاضی نیاز است. بنابراین اولین مدرک مورد نیاز برای ارائه به پارکینگ موردنظر نامه مجوز ترخیص از جانب قاضی پرونده می‌باشد.

دوم؛ راننده و مالک خودرو باید اصل و کپی مدارک شناسایی خود یعنی کارت ملی و شناسنامه را ارائه نمایند.

سوم؛ جهت ترخیص اتومبیل از پارکینگ پلیس باید هزینه‌های مربوطه مثل هزینه نگهداری در پارکینگ پرداخت شود. بنابراین اصل برگه تسویه حساب خلافی ماشین و اصل برگه پرداخت عوارض شهرداری به‌علاوه کپی از این مدارک به پارکینگ ارائه گردد.

چهارم؛ مدرک مورد نیاز بعدی برگ سبز خودرو و همچنین کارت ماشین، خودرو تصادفی است که باید ارائه شود.

پنجم؛ نامه صورت جلسه تصادف و خسارت واردشده در این تصادف نیز باید هم اصل آن و هم کپی از آن جهت ترخیص ماشین به پارکینگ پلیس ارائه شود.

ششم؛ درنهایت مدارک مربوط به بیمه شخص ثالث خودرو باید ارائه شود. همچون موارد قبلی هم اصل مدرک هم کپی از آن ارائه گردد.

هزینه پارکینگ پلیس و پرداخت آن به عهده چه کسی است؟

در مطالب بالا اشاره کردیم که خودروهای تصادفی بعد از تصادف و ورود ضرر به شخص ثالث مطابق قانون به پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شوند. اما توجه داشته باشید که انتقال به پارکینگ و نگهداری از خودرو در پارکینگ رایگان نیست. در صورتی که هرروز که ماشین تصادفی در پارکینگ نگهداری شود. صاحب خودرو باید در زمان ترخیص خودرو بابت هرروز آن، هزینه نگهداری را پرداخت نماید.

اما یک سؤال ایجاد می‌شود که در مواردی که خودرو دو طرف تصادف توقیف و به پارکینگ منتقل شود. آیا فرد ضرر دیده که در این تصادف متحمل خسارت جانی و مالی شد. نیز باید هزینه پارکینگ را پرداخت نماید تا خودرو از پارکینگ ترخیص شود؟

در پاسخ باید گفت که بیمه شخص ثالث راننده مقصر تمامی خسارت مربوط به فرد آسیب‌دیده را پرداخت می‌نماید. اما بیمه هزینه حمل ماشین توسط جرثقیل تا پارکینگ و همچنین هزینه نگهداری در پارکینگ را نمی‌پردازد. بنابراین مالک خودرو خودش باید هزینه‌های مربوط به انتقال و نگهداری خودرو در پارکینگ را پرداخت کند. البته این امکان وجود دارد که با توافق همه یا بخشی از هزینه پارکینگ را از مقصر اصلی تصادف دریافت نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مراحل ترخیص ماشین تصادفی از پارکینگ پلیس چیست ؟

ابتدا باید قاضی پرونده مجوز ترخیص صادر نماید سپس صاحب خودرو با تهیه مدارک لازم و مذکور در مطلب بالا به پارکینگ موردنظر مراجعه نماید.

هزینه پارکینگ خودرو فرد آسیب‌دیده در تصادف بر عهده کیست ؟

همه هزینه‌های فرد آسیب‌دیده به جز هزینه پارکینگ توسط بیمه شخص ثالث مقصر پرداخت می‌شود. و برای هزینه پارکینگ صاحب خودرو می‌تواند با مقصر توافقی پرداخت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره