حقوقیسایر موضوعات حقوقی

دریافت کارت ملی هوشمند | سامانه و نحوه ثبت نام کارت ملی هوشمند

الزام به دریافت کارت ملی هوشمند از طرح‌های دولتی که در مهر و موم‌های گذشته اجرا شد. طرح تولید و ارائه کارت ملی‌های هوشمند برای تمامی ایرانیان اجرا شد. تا به امروز تعداد زیادی از ایرانیان اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند نمودند. اما هنوز برخی از افراد این کارت را ندارند. تا پیش از این ثبت‌نام برای دریافت کارت باید به صورت حضوری انجام می‌شد اما در حال حاضر افراد می‌توانند به صورت اینترنتی نیز درخواست نمایند. در صورتی که در خصوص دریافت شناسنامه و کارت‌ملی دچار مشکل هستید حتما از خدمات مشاوره وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت‌نام و دریافت کارت ملی هوشمند

گام اول برای دریافت کارت ملی هوشمند ارائه درخواست و یا ثبت‌نام برای دریافت این نوع کارت ملی است. اگر قصد دریافت کارت‌ملی هوشمند دارید. ابتدا باید برای دریافت آن درخواست نمایید. تا چند سال پیش جهت ثبت‌نام و ارائه درخواست برای دریافت کارت ملی هوشمند باید به صورت حضوری به دفاتر ثبت‌احوال کشور مراجعه می‌کردید. تا در این دفاتر اقدام به ثبت‌نام برای دریافت کارت‌ملی هوشمند خود نمایند. این نوع ثبت‌نام دردسرها و مشکلات خاص خود را داشت. مثلاً ازدحام دفاتر، شلوغی کار، کندی روند ثبت‌نام و دریافت کارت‌ملی هوشمند ازجمله این مشکلات بودند.

با توجه به این مشکلات سازمان ثبت‌احوال کشور یک سامانه اینترنتی برای ثبت‌نام کارت ملی هوشمند راه‌اندازی نمود. بنابراین در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت‌ملی هوشمند به صورت اینترنتی نیز وجود دارد. سایت اینترنتی ثبت‌نام برای دریافت کارت‌ملی هوشمند سامانه خدمات الکترونیک ثبت‌احوال کشور است. نشانی اینترنتی این سامانه www.ncr.ir است. این سامانه بستر مناسبی فراهم آورده است. تا افراد با مراجعه به آن سایت بتوانند به صورت غیرحضوری مراحل پیش ثبت‌نام جهت دریافت کارت ملی هوشمند را انجام دهند.

ثبت‌نام در سامانه ncr.ir برای کارت ملی هوشمند

همان‌طور که اشاره کردیم تا چند سال پیش افراد برای دریافت کارت‌ملی هوشمند خود مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر مربوط به ثبت‌احوال کشور می‌شدند. ولی در ‌سال‌های اخیر سازمان ثبت‌احوال با راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیک ثبت‌احوال کشور به نشانی www.ncr.ir برای متقاضیان دریافت کارت‌ملی هوشمند. یک بستر اینترنتی مناسب ایجاد نمود. بنابراین تمامی افرادی که قصد دریافت کارت‌ملی هوشمند را دارند می‌توانند به این سایت مراجعه نمایند. و بدین ترتیب مراحل پیش ثبت‌نام دریافت کارت‌ملی هوشمند را انجام دهند.

نحوه ورود و ثبت‌نام در سامانه

جهت ورود به سامانه خدمات الکترونیک سازمان ثبت‌احوال کشور ابتدا نشانی سایت www.ncr.ir را جستجو نمایید. و با انتخاب اولین مورد که سایت www.ncr.ir است وارد سامانه شوید.

وقتی وارد سایت شدید یک صفحه مطابق تصویر زیر  نشان داده می‌شود. در این صفحه جهت ثبت‌نام برای کارت ملی هوشمند، گزینه سامانه ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند را انتخاب کنید.

سامانه درخواست کارت ملی هوشمند

حال صفحه جدید مطابق عکس زیر باز می‌شود. که توضیحات مختصری به شما ارائه می‌دهد. گزینه ورود را انتخاب کنید تا به سایت اصلی جهت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند هدایت شوید.

دریافت کارت ملی

 

مرحله بعد سایت از شما کد ملی و سریال شناسنامه‌ را درخواست می‌کند. اطلاعات خواسته‌شده را وارد کنید و به مرحله بعدی بروید. توجه داشته باشید که منظور از سریال شناسنامه یک عدد 6 رقمی است. و این عدد در صفحه اول شناسنامه شما نوشته‌شده است.

مدارک مورد نیاز کارت ملی هوشمند

 

بعد از این‌که وارد سامانه شدید. برای انجام مراحل پیش ثبت‌نام مطابق تصویر زیر، ابتدا باید مشخصات فردی خود را به‌دقت در فرم پیش رو تکمیل کنید.

کارت شناسایی ایرانیان

 

حال دفتر ثبت‌احوال که قصد مراجعه به آن را دارید  تعیین کنید. ابتدا پیش‌شماره تلفن شهر خود را وارد می‌کنید. سپس سامانه تمامی دفاتر مجاز شهر شما جهت ثبت‌نام کارت ملی هوشمند را نمایش می‌دهد. برای این کار در این صفحه بعد از تکمیل اطلاعات لازم گزینه جستجو را انتخاب نمایید. تا دفاتر موجود مشخص شوند و شما یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

تکمیل مدارک برای کارت ملی هوشمند

 

پس از انتخاب دفتر حال زمان پرداخت هزینه لازم برای ثبت‌نام کارت ملی هوشمند است. یکی از درگاه‌های پرداخت را انتخاب نمایید. گزینه ثبت اطلاعات و پرداخت را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه به معنی صحت تمامی اطلاعاتی است که تا قبل از این در سایت وارد نمودید. پس از صحت اطلاعات خود اطمینان یابید.

 

پس از پایان مراحل پرداخت، سامانه برای شما یک رسید صادر می‌کند. بدین ترتیب شما مراحل پیش ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند را در سامانه www.ncr.ir با موفقیت به پایان رساندید. این رسید صادره را چاپ کنید. هنگام مراجعه به دفتر ثبت‌احوال جهت ادامه مراحل ثبت‌نام رسید را به همراه خود داشته باشید.

هزینه صدور کارت ملی هوشمند چه قدر است ؟

همان‌طور که اشاره کردیم افراد برای ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند لازم است مبلغی هزینه پرداخت نمایند. البته هزینه صدور کارت ملی هوشمند ممکن است. با توجه مراحلی که برای صدور کارت‌ملی هوشمند طی می‌شود متفاوت باشد. افرادی که برای اولین بار اقدام به مراجعه و دریافت کارت‌ملی هوشمند می‌نمایند تقریباً 25 هزار تومان باید بپردازند.

اما اگر قصد تعویض کارت‌ملی هوشمند را داشته باشید با دلایلی مثل تغییر اطلاعات شناسنامه یا خرابی کارت باید 300 هزار تومان پرداخت کنید. البته این مورد یک استثناء دارد و آن تعویض کارت‌ملی هوشمند به دلیل اشتباه از سوی مأمور است. لازم به ذکر است مبالغ ذکرشده مربوط به گذشته است و هزینه کارت‌ملی هوشمند ممکن است هرسال تغییر کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک شناسایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

ثبت‌نام و دریافت کارت ملی هوشمند به چه صورت است ؟

تا چند سال پیش جهت ثبت‌نام و ارائه درخواست برای دریافت کارت‌ملی هوشمند باید به صورت حضوری به دفاتر ثبت‌احوال کشور مراجعه می‌کردید. در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت‌ملی هوشمند به صورت اینترنتی نیز وجود دارد.

سامانه ثبت‌نام  کارت ملی هوشمند چیست ؟

سایت اینترنتی ثبت‌نام برای دریافت کارت‌ملی هوشمند سامانه خدمات الکترونیک ثبت‌احوال کشور است. نشانی اینترنتی این سامانه www.ncr.ir است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره