سایر موضوعات کیفریکیفری

شکایت از گرانفروشی | شماره تلفن و سامانه شکایت از گران فروشی

شکایت از گرانفروشی صاحبان کسب، مغازه‌دارها و فروشنده‌ها چه رویه ای دارد؟ یکی از تخلفات مشهور صاحبان کسب که در تمامی رسته‌های شغلی از گذشته تاکنون مشاهده می‌شود. تخلف فروشنده‌ها و کاسبان در فروش با قیمت بالاتر از اصل قیمت کالا می‌باشد که به آن گران‌فروشی می‌گوییم. گران‌فروشی بر اساس قانون ایران تخلف محسوب می‌شود و خریدار می‌تواند از فرد گران‌فروش شکایت کند. اما نحوه شکایت از گرانفروشی چگونه است؟ در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نحوه شکایت از گرانفروشی

اگر شما در ایران با فروشنده‌ای برخورد داشتید. که مرتکب تخلف‌هایی نظیر گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار، تقلب و… شده بودند. آسان‌ترین راه برای گزارش و شکایت از این فروشنده متخلف، تماس با سامانه 124 می‌باشد. همچنین شما می‌توانید جهت شکایت از واحد صنفی متخلف به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن، تجارت استان و شهرستان تابعه آن مراجعه نمایید. و شکایت خود را مبنی بر تخلف واحد صنفی در حوزه گران‌فروشی ثبت نمایید.

علاوه بر آن استفاده از راه‌های الکترونیک نیز برای ثبت شکایت علیه گران‌فروشی وجود دارد. شما می‌توانید به پورتال سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با نشانی اینترنتی www.cooo.ir یا سایت 124.ir تحت عنوان سایت اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات مراجعه نمایید. و از طریق این دو سایت ثبت شکایت خود علیه گران‌فروشی واحد صنفی را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید برای ثبت شکایت از گران‌فروشی از اپلیکیشن آپ نیز بهره ببرید.

شکایت از گرانفروشی با تماس تلفنی

در روش شکایت از گران‌فروشی‌ها، به وسیله تماس تلفنی باید با شماره 124 تماس حاصل نموده و شکایت خود را ثبت نمایید. سامانه 124 بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن، تجارت در استان تهران به روز شده است. بنابراین پاسخگویی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و اینکه فردی پشت خط بدون جواب بماند بسیار کم است. البته امکان دارد پشت خط مدتی را به انتظار بمانید اما سامانه حتماً پاسخگو خواهد بود. چرا که سیستم هوشمند گشته و امکان رد هیچ تماسی وجود ندارد.

البته توجه داشته باشید از آبان ماه سال 1400 یعنی پس از اجرای قانون انتزاع، سامانه 124 تماس‌هایی که مربوط به کالاهایی اساسی باشد. یعنی تماس‌های مربوط به مرغ، گوشت، سبزی یا به عبارت دیگر کالاهای دامی و کشاورزی را به سازمان جهاد کشاورزی منتقل می‌نماید.

شکایت از گرانفروشی با سه مسیر اینترنتی

پیش‌تر اشاره کردیم که شما می‌توانیم از طریق سایت www.cooo.ir یا سایت سامانه 124.ir و یا استفاده از اپلیکیشن آپ از فروشنده مختلف شکایت نمایید. شکایت در این سه مسیر اینترنتی به طور مجموع دارای چهار مرحله می‌باشد. ابتدا باید آدرس واحد صنفی که از آن شکایت دارید وارد نمایید. سپس باید جزئیات کالای مورد نظر خود را که خریداری نمودید شرح نمایید. مثلاً قیمت، برند کالا و همچنین نوع تخلف مربوط به آن مثل گران‌فروشی را درج نمایید.

گام بعدی تکمیل اطلاعات مربوط به شاکی است. و درنهایت شما باید ضمایم و مدارک لازم را برای اثبات خرید کالا توسط شما و تخلف فروشنده بارگذاری نمایید. پس از این که مراحل مذکور را انجام دادید. شکایت شما ثبت می‌شود. و شما خواهید توانست بعد از ثبت شکایت در بخش پیگیری شکایت در هرکدام از این سامانه‌ها، وضعیت رسیدگی به شکایت خود را مشاهده نمایید.

برای شکایت از مغازه دار بدون جواز کلیک کنید.

آیا گرانفروشی جرم محسوب می‌شود؟

گران‌فروشی یعنی فروشنده کالا و خدمات خود را با قیمتی بیشتر از بهای اصلی و تعیین‌شده آن توسط مراجع قانون و رسمی به خریدار عرضه نماید. بر اساس این تعریف قانون نظام صنفی تخلف گران‌فروشی را جرم تلقی می‌کند. البته همان‌طور که در تعریف گران‌فروشی اشاره کردیم. قانون مصادیق گران‌فروشی را صرفاً فروش کالا در نظر نمی‌گیرد. بلکه گران‌فروشی درزمینهٔ ارائه خدمات نیز وجود دارد. هر جرمی دارای مجازات است. و از آنجایی که قانون نظام صنفی گران‌فروشی را یک جرم تلقی نموده است. بنابراین برای این جرم مجازات نیز در نظر گرفته است. این قانون در ماده 57 خود مجازات گران‌فروشان را شرح می‌دهد.

برای آشنایی با نحوه اعتراض به جریمه تعزیرات کلیک کنید.

مجازات گرانفروشی

بر اساس ماده 57 قانون نظام صنفی افراد متخلف که گران‌فروشی می‌کنند. در 5 مرتبه شامل مجازات خواهند شد. البته همه این مراتب در کنار جبران خسارت وارده به خریدار یا مصرف‌کننده کالا یا خدمات می‌باشد. یعنی بعد از جبران خسارت مصرف کنند، توسط فرد متخلف، در مرحله اول مجازات گران‌فروش جریمه به دو برابر مبلغ گران‌فروشی می‌باشد. در صورت تکرار تخلف فرد گران‌فروش بعد از جبران خسارت خریدار به 4 برابر مبلغ گران‌فروشی جریمه می‌شود.

مرحله سوم نیز جریمه به 6 برابر مبلغ گران‌فروشی افزایش می‌یابد و همچنین یک پارچه یا تابلو در سردر واحد صنفی نصب می‌شود. که روی آن تابلو عنوان متخلف صنفی نوشته می‌شود و به مدت دو هفته در سردر واحد صنفی باقی می‌ماند. مجازات چهارمین مرتبه تخلف گران‌فروشی توسط یک فرد، جریمه 8 برابری مبلغ گران‌فروشی است. به اضافه نصب پارچه یا تابلو متخلف صنفی بر سردر واحد صنفی به مدت یک ماه می‌باشد.

درنهایت مرتبه پنجم تخلف گران‌فروشی مجازات متخلف به جریمه نقدی 10 برابری مبلغ گران‌فروشی افزایش می‌یابد. و پارچه یا تابلو متخلف صنفی نیز به مدت دو ماه بر سردر واحد صنفی نصب می‌شود. همچنین پروانه کسب متخلف به مدت 6 ماه معلق خواهد شد که در کنار آن محل کسب متخلف نیز در این مدت پلمپ می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

گران‌فروشی چیست ؟

گران‌فروشی یعنی فروشنده کالا و خدمات خود را با قیمتی بیشتر از بهای اصلی و تعیین‌شده آن توسط مراجع قانون و رسمی به خریدار عرضه نماید.

چگونه از گران‌فروشی شکایت کنیم ؟

شما می‌توانید با سامانه 124 تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنید یا از طریق سایت www.cooo.ir یا سایت سامانه 124.ir و یا استفاده از اپلیکیشن آپ از فروشنده مختلف شکایت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره