آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع غیر قضایی

اعتراض به جریمه تعزیرات

آیا می دانید روند اعتراض به جریمه تعزیرات چگونه است ؟ سازمان تعزیرات حکومتی چه سازمانی است و وظایف این سازمان چیست؟ و نحوه شکایت و صدور حکم در این اداره چگونه است؟ در صورت صدور حکم نحوه اعتراض به آرای سازمان تعزیرات در دیوان عدالت اداری چگونه است. در این مطلب به توضیح صدور رای جریمه از جانب سازمان تعزیرات و نحوه اعتراض به رای صادره از این سازمان می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره و خدمات وکیل کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صدور رای و اعتراض به رای جریمه سازمان تعزیرات

سازمان تعزیرات وظیفه دارد به تخلفاتی مثل گران فروشی، تقلب در فروش، کم فروشی، احتکار، تخلف در قیمت گذاری، فعالیت بدون پروانه واحدهای صنفی و… رسیدگی نماید. واحد‌های صنفی متخلف نیز بر اساس قانون تعزیرات حکومتی و با توجه به تخلف مرتکب شده جریمه می‌شوند.

سازمان تعزیرات حکومتی در واقع یک واحد نظارتی زیر نظر قوه قضاییه می‌باشد که مطابق قانون وظایف متعددی بر عهده دارد. این سازمان بعد از پیروزی انقلاب و در زمان 8 سال دفاع مقدس ایجاد شد تا از تخلفات صنفی نظیر احتکار و گران فروشی و… جلوگیری نماید. همچنین این سازمان در زمینه موارد بهداشت عمومی و اجرای قوانین عمومی نیز فعالیت می‌کند. بنابراین این سازمان بر اساس قانون معین شده اجازه رسیدگی و صدور حکم برای متخلفان صنفی را نیز دارد.

رسیدگی به تخلفات دستگاه‌های دولتی که تحت نظارت سازمان تعزیرات قرار دارند در کمیسیون مرکزی تعزیرات انجام می‌گیرد. جلسات کمیسیون مرکزی تعزیران با حضور پنج عضو از آن رسمیت می‌یابد. آرای صادره در این کمیسیون حداقل با 4 رای اعضا معتبر می‌گردد. در کمیسیون مرکزی تعزیرات نوع تخلف و سابقه متخلف بررسی می‌گردد و نسبت به آن حکم نهایی صادر می‌شود.

پس از بررسی تخلفات انجام شده، سازمان اقدام به صدور رای و جریمه برای متخلف می‌نماید. اگر نارضایتی و یا اعتراضی نسبت به رای صادره سازمان تعزیرات وجود داشته باشد معترض می‌تواند به صورت دادخواست اعتراض خود را به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری مطرح نماید.

نحوه اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری چگونه است ؟

رسیدگی به اعتراض علیه آرای صادر شده از کمیسیون‌های تعزیرات توسط دیوان عدالت اداری انجام می‌گیرد. اعتراض به رای صادر شده از جانب تعزیرات در دیوان عدالت اداری اصطلاحاً فرجام خواهی نام دارد. افراد معترض به رای صادر شده از سوی کمیسیون‌های تعزیرات باید دادخواست اعتراض خود را به ضمیمه مدارک و ادله اعتراضی خود به دیوان عدالت اداری تقدیم نمایند. برای تسلیم دادخواست اعتراض و فرجام خواهی نسبت به آرای تعزیرات مهلت مشخصی تعیین شده است که معترض باید در همان مدت اقدام به طرح اعتراض خود در یکی از شعب دیوان عدالت اداری نماید.

مهلت تعیین شده برای فرجام خواهی نسبت به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری برای اشخاص مقیم ایران و اشخاص خارج از ایران متفاوت است. اشخاصی که در ایران سکونت دارند و مقیم ایران هستند 3 ماه و اشخاصی که مقیم ایران نیستند 6 ماه بعد از صدور رای توسط کمیسیون تعزیرات برای طرح اعتراض خود در دیوان عدالت اداری فرصت دارند.

دیوان عدالت اداری نیز در بررسی پرونده اعتراض به رای کمیسیون تعزیرات می‌تواند هر یک از طرفین را جهت ارائه توضیحات دعوت نماید. از آن جا که یکی از طرفین دعوا سازمان است، این سازمان تعزیرات باید برای حضور در جلسه دادرسی دیوان عدالت اداری و ارائه توضیحات یک نفر را به عنوان نماینده معرفی نماید.

اعتراض به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری در چه مواردی مورد بررسی قرار می‌گیرد ؟

فرجام خواهی و اعتراض به رای تعزیرات در صورتی در دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد که حکمی صادر شده از جانب تعزیرات برخلاف شرع یا قانون باشد و یا با نقض قانون صادر شده باشد. بنابراین وجود هرگونه تعارض با قوانین و شرع در رای صادره از تعزیرات و ارائه دلایلی از جانب معترض که بر این تعارض اشاره دارد موجب می‌شود که پرونده فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری رسیدگی شود.

از طرفی اگر رای صادر شده از جانب کمیسیون تعزیرات حکومتی موجب شود که به فرد خسارت و آسیب غیرقابل جبران وارد شود. ذی‌نفع می‌تواند علاوه بر ارائه دادخواست اعتراض به رای تعزیرات به دیوان عدالت اداری، درخواست صدور دستور موقت فوری نیز داشته باشد. البته لازم به ذکر است که پس از رسیدگی اعتراض و در صورت رد درخواست اعتراض دستور موقت نیز لغو می‌شود.

در نهایت بعد از رسیدگی به پرونده فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری اگر حکم صادره از جانب کمیسیون تعزیرات موجب ضایع شدن حقوق معترضین گشته باشد، رای صادره کمیسیون توسط شعبه رسیدگی کننده به پرونده نقض می‌گردد. همچنین در مواردی اگر شکایت کننده متحمل خسارت شده باشد شعبه دیوان طرف شکایت کننده را ملزم به جبران خسارت می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

وظیفه سازمان تعزیرات چیست ؟

سازمان تعزیرات وظیفه دارد به تخلفاتی مثل گران فروشی، تقلب در فروش، کم فروشی، احتکار، تخلف در قیمت گذاری، فعالیت بدون پروانه واحدهای صنفی و… رسیدگی نماید.

در صورت اعتراض به رای صادره از سازمان تعزیرات به چه مرجعی می‌توان مراجعه نمود ؟

اگر نارضایتی و یا اعتراضی نسبت به رای صادره سازمان تعزیرات وجود داشته باشد معترض می‌تواند به صورت دادخواست اعتراض خود را به رای تعزیرات در دیوان عدالت اداری مطرح نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره