آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

نحوه ثبت شکایت در شورای حل اختلاف | بررسی مراحل رسیدگی و هزینه دادرسی

شورای حل اختلاف یکی از مراجعی است که در زمینه رسیدگی، حل و فصل اختلافات و صدور حکم فعالیت می‌کند. اما آیا می‌دانید که شورای حل اختلاف به چه دلیلی تاسیس شده است؟ این شورا به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است تشکیل شده است. در ادامه به بررسی چگونگی ثبت شکایت در شورای حل اختلاف و رسیدگی این شورا می‌پردازیم. همچنین می توانید برای آشنایی با دادسرا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شورای حل اختلاف 

همانطور که در بالا توضیح دادیم شورای حل اختلاف بیشتر به منظور برقراری صلح و آرامش بین افراد تشکیل شده است که البته این آشتی و سازش زمانی برقرار می‌شود که دو طرف دعوی (خوانده و خواهان) خواستار آشتی از طریق شورا باشند.

حدود وظایف و اختیارات شورای حل اختلاف و همچنین ترکیب و نحوه انتخاب اعضای آن بر اساس پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب هیات وزیران در قالب آیین‌نامه‌ای می‌باشد که رئیس قوه قضاییه آن را تایید می‌نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله رای شورای حل اختلاف را مطالعه نمایید.

نحوه ثبت شکایت در شورای حل اختلاف 

برای ثبت شکایت در شورای حل اختلاف اولا باید شورای حل اختلافی را که صالح به رسیدگی می‌باشد پیدا کرد که در اکثر مواقع شورای صالح به رسیدگی، شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده می‌باشد و ثانیا بعد از مراجعه به شورای حل اختلاف صالح باید خواستار فرم دادخواست شوید.

پس از این که دادخواست را نوشته و تحویل دادید در این جا باید هزینه دادرسی را هم پرداخت کنید. بنابراین در زمان تحویل دادخواست، هزینه دادرسی هم تادیه می‌شود.

بعد از انجام کارهایی که گفته شد به موضوع شما نوبت داده شده و رسیدگی هم طبق آن نوبت آغاز می‌شود.

نحوه رسیدگی به پرونده در شورای حل اختلاف | شکایت در شورای حل اختلاف

برای رسیدگی به پرونده شما باید تمام اعضای شورا حاضر باشند و دو طرف دعوی یا وکلای آن‌ها هم می‌توانند در جریان رسیدگی حاضر باشند.

بعد از این که شورا رسیدگی خود را انجام داد، نتیجه این رسیدگی به دو صورت نمایان می‌شود:

اول اینکه شورا گزارش اصلاحی صادر می‌کند و دوم اینکه شورا اقدام به صدور رای می‌کند. یعنی اینکه شورا حل اختلاف یکی از این دو مورد را انجام می‌دهد.

گزارش اصلاحی

شورا در مواردی گزارش اصلاحی صادر می‌کند که دو طرف دعوی ( خواهان و خوانده) توافق نمایند که موضوع اختلافشان را در شورا مطرح نمایند تا از طریق شورا بین آن‌ها صلح و سازش برقرار شود.

گزارش اصلاحی قابل اعتراض نبوده و قطعی می‌باشد.

برخلاف قطعی بودن گزارش اصلاحی، آرای صادر شده از شورای حل اختلاف با توجه به مدتی که در قانون مشخص شده است قابل اعتراض و تجدیدنظر می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله گزارش اصلاحی را مطالعه نمایید.

موارد صدور رای توسط شورای حل اختلاف

1. دعاوی مالی در خصوص اموال منقول تا میزان دویست میلیون ریال.

2. تمامی دعاوی که مربوط به تخلیه عین مستاجره می‎‌باشد. البته دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه شامل این مورد نمی‌شود.

3. دعاوی تعدیل اجاره‌بها در صورتی که در اصل رابطه استیجاری اختلافی نباشد.

4. اقداماتی که بعد از فوت متوفی انجام می‌شود مانند صورت‌برداری از اموال و دارایی‌های متوفی و مهر و موم کردن آن‌ها و… در صلاحیت اجباری شورای حل اختلاف می‌باشد.

5. ادعای اعسار از پرداخت محکوم‌به، البته این مورد تنها در صورتی در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود که اصل دعوی هم در شورای حل اختلاف مطروح باشد.

اعسار به معنای این می‌باشد که فرد توانایی پرداخت آنچه که به آن محکوم شده است را ندارد.

6. یکی دیگر از مواردی که شورای حل اختلاف اقدام به صدور رای می‌کند مربوط به دعاوی مهریه، نفقه و جهیزیه تا میزان دویست میلیون ریال می‌باشد. این دعاوی در صورتی در شورا مطرح می‌گردد که دادگاه خانواده در ضمن رسیدگی به دعاوی خانوادگی به آن‌ها رسیدگی نکند.

ادامه

7. تامین دلیل یکی دیگر از وظایف شورای حل اختلاف است که باید به درخواست تامین دلیل رسیدگی بکند. تامین دلیل به این معناست که شخص خسارت دیده خواستار این باشد که دلایل و مدارک موجودی که برای اثبات ادعایش دار‌د، جمع آوری و نگهداری شود.

8. جرائم تعزیری مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت ( جزای نقدی تا ده میلیون ریال) بدون حبس و سایر مجازات‌های دیگر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت شرکت در شورای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت در شورای حل اختلاف پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من با ی موتوری تصادف کردم و الان موتوری مقصر شناخته شده است ولی از دادن خسارت شونه خالی میکنه وپرونده در دادسرا شعبه 36راهنمایی و رانندگی دارم الان واسه شکایت باید چه کار کنم

  2. سلام من با ی ماشین پرشیا تصادف کردم .ماشینم صفر ه کارشناسی بیمه یک میلیون و پونصد فقط خسارت نوشته که از مقصر بگیرم میخوام بدونم برای افت قیمت ماشینم باید چیکار کنم ارزش روز ماشینم 300 میلیون ه

    1. سلام باید از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کنید، البته برای دریافت خسارت افت قیمت ماشین شرایط خاصی باید داشته باشید برای اطلاع از روند انجام کار با شماره های درج شده تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره