آیین دادرسیآیین دادرسی دعویآیین دادرسی مدنی

رای شورای حل اختلاف

امروزه میزان شکایات در دادگاه‌ها به قدری زیاد شده است که حل آن‌ها بسیار زمان بر می‌باشد. همانطور که می‌دانید هرگاه فردی از شخص دیگری شکایت داشته باشد به دادگاه یا دادسرا رجوع کرده و با طرح دعوا علیه او سعی می‌کند حقوق خود را حفظ کند. در این صورت قاضی دادگاه مسئله را بررسی کرده و با توجه به قوانینی که در کشور حاکم است رای خود را صادر می‌کند. اما امروزه به دلیل افزایش پرونده‌ها و تعدد شکایات شورای حل اختلاف که یک مرجع قانونی است تاسیس گشته تا بررسی پرونده‌ها سریع‌‌‌تر انجام گیرد. در ادامه قصد داریم در خصوص شورای حل اختلاف و موارد صدور رای در این مرجع قانونی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شورای حل اختلاف چیست ؟

همانطور که در بالا گفتیم امروزه تعداد شکایات به قدری افزایش یافته که رسیدگی به آن‌ها ماه‌ها زمان می‌برد. دادگاه‌ها نمی‌توانند این حجم از پرونده را در مدت زمان کوتاهی بررسی کنند و نیاز به زمان زیادی دارند. از این رو دولت تصمیم گرفت در سال‌های گذشته شورای حل اختلاف را تاسیس نماید تا در بررسی پرونده‌ها به مراکز قضایی کمک نماید.

شورای حل ا‌ختلاف مرجعی است که طبق قانون وظیفه دارد در خصوص برخی دعاوی رای صادر کند. در واقع برخی از دعاوی تنها در این شورا قابل طرح می‌باشند و فقط شورای حل اختلاف می‌تواند در خصوص آن‌ها را‌ی صادر کند. شورای حل ا‌ختلاف امروزه به عنوان یک مرکز قضایی برشمرده می‌شود و همانطور که از نام آن مشخص است معمولا به حل اختلاف میان خوانده و خواهان می‌پردازد.

موارد صدور رای در شورای حل اختلاف

شو‌رای حل اختلاف با وجود اینکه یک مرجع قضایی است صلاحیت صدور ر‌ای در همه دعاوی را ندارد. این شورا در چندین مورد دارای صلاحیت صدور ر‌ای می‌باشد. در زیر موارد صدور رای توسط شورای حل اختلاف را نام برده‌‌ایم:

  • شورای حل ا‌ختلاف در تمامی ‌دعاوی مالی که مربوط به اموال منقول می‌شوند و سقف آن‌ها تا ۲۰۰ میلیون ریال می‌باشد صلاحیت صدور ر‌ای دارد.
  • شورای حل ا‌ختلاف صلاحیت صدور رای در خصوص دعاوی تخلیه ملک را دارد. این دعاوی شامل مواردی مثل تخلیه خانه توسط مستاجر، حق کسب، سر قفلی و… می‌شوند.
  • دعاوی تعدیل اجاره بها نیز می‌بایست در شورای حل اختلاف مطرح شوند. دعوای تعدیل اجاره بها دعوایی است که مستاجر و موجر قرارداد اجاره ملک را امضا نموده‌اند اما بر سر میزان اجاره بها اختلاف پیدا کرده‌اند‌. در این صورت می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا مشکل حل شود.
  • دعاوی مربوط به ارث در شور‌ای حل اختلاف قابل طرح می‌باشند. این دعاوی در واقع اقداماتی هستند که بعد از فوت متوفی انجام می‌گیرند و شامل مواردی مثل انحصار وراثت، صورت برداری از اموال و… می‌شوند.
  • ادعای اعسار نیز از جمله مواردی است که شورا‌ی حل اختلاف می‌تواند در خصوص آن ر‌ای صادر کند. البته این تنها در صورتی امکانپذیر است که اصل دعوا نیز در شورای حل اختلاف مطرح شده باشد.
  • تامین دلیل به معنای این است که افراد خسارت دیده از مراجع قانونی بخواهند مدارک و شواهد این مسئله کاملا حفظ شوند و از بین نروند. ادعای تامین دلیل نیز از جمله مواردی است که صدور ر‌ای در خصوص آن در صلاحیت شور‌ای حل اختلاف می‌باشد.
  • صدور رای در خصوص تمامی جرائم تعزیری درجه هشت نیز در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد.

آیا شورای حل اختلاف می‌تواند در خصوص دعاوی خانواده نیز رای صادر کند ؟

مردم معمولا برای حل دعاوی خانواده به دادگاه‌های خانواده و… مراجعه می‌کنند. اما مطابق قانون شورای حل ا‌ختلاف می‌تواند در خصوص این موارد نیز ر‌ای صادر کند. تمامی‌دعاوی مربوط به مهریه، نفقه، جهیزیه و… قابل طرح در این مرجع قانونی می‌باشند و شورای حل اختلاف صلاحیت صدور رای در خصوص آن‌ها را دارد. البته این تنها در صورتی است که طرفین برای بار اول دعوا را در شورای حل اختلاف طرح نموده باشند.

سوالات متداول

شورای حل اختلاف به چه منظور تاسیس گردیده است ؟

شورای حل اختلاف به منظور کمک به بررسی سریع‌‌‌تر شکایات و پرونده‌های مردم تاسیس شده است.

آیا صدور رای در خصوص مهریه در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد ؟

بله افراد می‌توانند در خصوص دعوای مربوط به مهریه و نفقه به این شورا رجوع کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رای شو‌رای حل اختلاف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌ای شورای حل اختلاف پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره