سایر موضوعات کیفریکیفری

مزاحمت تلفنی | نحوه شکایت از مزاحم تلفنی و مجازات او؛ پیگیری از طریق مخابرات و دادگاه

مزاحمت تلفنی پدیده‌ای است که برای همه‌ اشخاص اتفاق افتاده است. اما با وجود اینکه باعث آشفتگی و درگیری ذهنی و آزار و اذیت اشخاص می‌شود هیچ پیگیری در این مورد نمی‌کنیم و همین امر باعث شده است که این اتفاق روزبه‌روز افزایش پیدا کند. در صورتی که اگر جدی‌تر به این امر رسیدگی می‌کردیم تعداد این افراد کاهش پیدا می‌کرد. مزاحمت تلفنی توسط قانون جرم شناخته شده است که در این مقاله به این نوع جرم و مجازات مزاحم تلفنی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مزاحمت تلفنی

شخصی که از طریق تلفن یا سایر وسایل ارتباطی از قبیل ایمیل و غیره به صورت عمدی و آگاهانه موجب اشغال خطوط سایر اشخاص می‌شوند و این امر باعث آزار و اذیت آن‌ها شود جرم مزاحمت را مرتکب شده است.

عنصر قانونی جرم مزاحمت

قانونگذار در سال ۱۳۷۵ ایجاد مزاحمت در ماده ۶۴۱ قانون مدنی را جرم انگاری کرده است. به این صورت که اگر شخصی به وسیله تلفن یا سایر دستگاه‌های ارتباطی برای افراد مزاحمت ایجاد کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات به حبس از ۱ماه تا ۶ ماه نیز محکوم می‌شود.

عنصر مادی و معنوی جرم مزاحمت

برای اینکه جرم مزاحمت تحقق پیدا کند باید یک عمل به صورت مثبت انجام شود. یعنی باید فعلی رخ دهد و مزاحمت تلفنی به صورت ترک فعل ممکن نمی‌باشد. بنابراین ترک فعل نمی‌تواند عنصر مادی جرم مزاحمت باشد.

عنصر معنوی در این جرم بدین صورت است که مرتکب باید در ایجاد ارتباط با دیگری عامد باشد نه اینکه به طور مثال شخص در حالت خوابگردی تماس بگیرد که در این صورت جرمی رخ نداده علاوه بر اینکه باید عامد باشد لازم است قاصد نیز باشد. یعنی قصد ایجاد مزاحمت را داشته باشد پس اگر شخصی با تصور اینکه به اداره‌ای زنگ می‌زند و صحبت‌های انتقاد‌آمیزی بکند اما در اصل به منزل شخصی زنگ می‌زند، این فرد مرتکب جرم نشده‌است.

شخص برای ارتکاب جرم مزاحمت باید سوءنیت‌عام داشته باشد و نیازی به سوءنیت خاص نیست.

جرم مزاحمت یک جرم مطلق است و مقید به نتیجه نیست. بنابراین صرف فعل مزاحمت کفایت می‌کند تا شخص را مجرم تلقی کنیم.

مزاحمت لزوما به معنی گفتن سخنی یا نوشتن مطالبی نیست بلکه صرف زنگ زدن و قطع کردن یا تماس گرفتن و سکوت کردن مخصوصا در ساعاتی مثل نیمه شب، می‌تواند موجب تحقق جرم مزاحمت شود و همچنین مزاحمت فقط از طریق تلفن همراه ممکن نیست بلکه از طریق فکس، تلکس، پیجه، بی‌سیم و سایر دستگاه‌های ارتباطی را می‌تواند شامل شود.

مجازات شرکت مخابرات برای مزاحم تلفنی

شکایت از مزاحمت تلفنی

هنگام وقوع جرم مزاحمت علاوه بر اینکه طبق قانون مدنی شخص مجازات خواهد شد، شرکت مخابرات نیز برای شخص مجازات تعین نموده است. به این صورت که خط تلفن فرد مزاحم برای بار اول به مدت یک هفته قطع می‌شود و برای مرتبه‌ دوم به مدت ۳ ماه و در صورت تکرار برای مرتبه سوم به طور دائم خط تلفن شخص قطع خواهد‌ شد.

وقوع جرم مزاحمت همراه جرائم دیگر

هر گاه جرم مزاحمت با جرم دیگری همراه شود مانند اینکه علاوه بر مزاحمت به شخص توهین نیز کرده است و یا اینکه با ایجاد مزاحمت برای وی و ایجاد هراس در طرف مقابل باعث وارد کردن صدمات جسمانی و روانی بر شخص شود در این‌صورت تابع مقررات تعدد معنوی است و هر دو مجازات قابل جمع است.

دادگاه صالح برای رسیدگی به مزاحمت تلفنی

دادگاه صالح برای طرح شکایت خواهان محل اقامت خوانده است. اما در مزاحمت تلفنی اداره حقوقی قوه قضاییه محل وقوع بزه مزاحمت تلفنی را محلی که مزاحم اقدام به ارتباط می‌نماید می‌دانند، از این رو طبق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عمومی کشور چون وقوع بزه منوط به این است که نتیجه محقق شود بنابراین محلی که نتیجه واقع می‌شود محل وقوع جرم محسوب شده و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مزاحمت تلفنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مزاحمت تلفنی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره