ازدواجخانواده

ازدواج با دو خواهر | حکم این ازدواج – شرایط صحت ازدواج با خواهر زن

ازدواج امری مقدس است به همین خاطر در خصوص شرایط برقراری رابطه زوجیت و از همه مهم‌تر موانع تحقق رابطه زوجیت حساسیت بسیاری وجود دارد. در بعضی از موارد میان زن و مرد امکان برقراری رابطه زوجیت نمی‌باشد. یکی از این موارد ازدواج مرد با خواهر همسرش است. فلسفه چنین حرمتی احترام به جایگاه زنان و همچنین رابطه عاطفی بین دو خواهر است. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است. آیه ۲۳ سوریه نساء «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ» به طور واضح و صریح به این مطلب اشاره کرده است. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نظر فقه در خصوص ازدواج با دو  خواهر

با توجه به اینکه به حرمت ازدواج هم زمان با دو خواهر در قرآن کریم نیز اشاره شده است نظر فقه از این قرار است که ازدواج هم زمان با دو خواهر حرام است. این نوع ازدواج‌ها باطل اعلام می‌شوند و همچنین تفاوتی نمی‌کند که این ازدواج‌ها، ازدواج‌های دائم باشند یا ازدواج‌های موقت. هم چنین فرقی نمی‌کند که رابطه خواهری بین آن دو نفر نسبی باشد یا رضاعی.

شرایط بطلان این گونه از عقدها به این شکل است که اگر هم زمان باشند یعنی یک شخص هم زمان با دو خواهر ازدواج کند هر دوی این عقود باطل اعلام می‌شود و اگر یکی پس از دیگری عقد کند، عقد دوم باطل اعلام می‌شود.

این ازدواج در صورتی صحیح می‌باشد که مرد ابتدا همسر خود را طلاق دهد و سپس با خواهر همسر خود ازدواج کند. در این جا نیز تفاوت میان نوع طلاق وجود دارد. در نوعی از طلاق به نام طلاق رجعی مرد می‌تواند در دوره عده (عده به معنای دوره‌ای است که در آن مرد می‌تواند به همسر خود بازگردد و رابطه زوجیت خود را احیا کند) به همسر خود باز گردد. در طلاق رجعی مرد با اتمام دوره عده می‌تواند خواهر همسرش را به نکاح خود در آورد. این این استثنا تنها در طلاق رجعی مطرح می‌باشد و در سایر طلاق‌ها وضعیت به این شکل نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله طلاق رجعی و بائن را مطالعه نمایید.

نظر قانون در خصوص ازدواج با دو خواهر

محارم در قانون، به سه گروه تقسیم می‌شوند و این سه گروه عبارتند از محارم نسبی، محارم سببی و محارم رضاعی. ازدواج با خواهر همسر در گروه محارم سببی جای دارد. تعریف محارم سببی از این قرار است: رابطه خویشاوندی میان افراد که عامل ایجاد این رابطه ازدواج است. در ماده ۱۰۴۸ قانون مدنی به طور صریح به حرمت این نوع از ازدواج پرداخته شده است، متن این ماده به این شرح است که هر گونه ازدواج همزمان با دو خواهر را ممنوع می‌داند.

فلسفه ممنوعیت

پیش از اسلام ازدواج با دو خواهر به طور همزمان صحیح بوده است ولی دین اسلام این نوع ازدواج را حرام اعلام کرده است. دلیل این حرمت این است که بین دو خواهر رابطه بسیار صمیمی وجود دارد هنگامی که این دو خواهر به طور همزمان همسر یک مرد می‌شوند رابطه صمیمی از بین می‌رود و رابطه آن‌ها به سمتی می‌رود که ممکن است بین آن دو تنش ایجاد شود.

اگر بخواهیم منطور خود را به طور واضح‌تر بیان کنیم می‌توان گفت که مشکلات ازدواج همزمان با دو خواهر چند برابر تعدد زوجات معمولی است. این مشکلات فضا را برای ایجاد تنش فراهم می‌آورد که می‌تواند فضای خانواده را به طور کلی به هم بریزد و در آرامش خانواده، تربیت فرزندان و آینده این خانواده تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین در اسلام جایگاه زنان مرتبه بالایی را به خود اختصاص داده است و این نوع ازدواج‌ها به نحوی موجب توهین به جایگاه زنان می‌باشد.

نکته

پیش‌تر بیان شد که ازدواج با خواهر همسر در چه صورتی برای مرد امکان‌پذیر می‌باشد.
اکنون موقعیتی را بیان می‌کنیم که مرد نمی‌تواند به هیچ وجه با خواهر همسر خود ازدواج کند. اگر مرد با خواهر همسرش رابطه نامشروع داشته باشد در صورتی که آن خواهر شوهر داشته باشد برای آن مرد حرام ابدی می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج با دو خواهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ازدواج با دو خواهر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره