خانوادهطلاق

استرداد جهیزیه و روش‌های آن

برای شروع یک زندگی مشترک علاوه بر مسکن، اسباب و لوازم زندگی نیز باید فراهم گردد. در عرف جامعه کنونی وظیفه تهیه این اسباب و لوازم که اصطلاحا به آن جهیزیه گفته می‌شود با عروس و خانواده او است. البته در برخی از مناطق این وظیفه بر دوش شوهر می‌باشد. تمام این وسایل برای زندگی مشترک است. هنگامی که یک زندگی به پایان می‌رسد قطعا زوجه این حق را دارد تا هر آنچه که برای این زندگی فراهم کرده پس بگیرد. در این مقاله به روش‌های استرداد جهیزیه می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با قانون استرداد جهزیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

استرداد جهیزیه

با توجه به اینکه از نظر قانونی ( ماده 1107 قانون مدنی ) و شرعی برای شروع زندگی مشترک وظیفه تهیه اسباب و لوازم مورد نیاز با شوهر می‌باشد، زن هیچ وظیفه‌ای برای تهیه این وسایل ندارد. از این رو زن مالک جهزیه می‌باشد و هر گاه که بخواهد می‌تواند آن‌ها را پس بگیرد.

حتی اگر وسایل مستهلک و از کار افتاده باشند باز هم تاثیری در مالکیت زوجه ندارد، اما اگر یک وسیله جدید توسط مرد خریداری و جایگزین یکی از وسایل جهیزیه شود زن قطعا دیگر مالکیتی بر آن وسیله جایگزین ندارد.

دادخواست استرداد

زن می‌تواند برای استرداد جهزیه خود دادخواستی به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف ارائه دهد. زن باید در دادخواست خود تعیین خواسته و بهای آن را به دقت تعیین نماید چراکه قاضی به همان میزان درج شده در دادخواست ترتیب اثر می‌دهد. تقویم درست خواسته اهمیت بسیاری در تعیین مقدار هزینه دادرسی دارد. مثلا درج شود استرداد جهاز مقوم به …. ریال.

در این صورت باید پیش از هر چیز زن لیستی از جهیزیه ارائه دهد. اگر در ابتدا سیاهه‌ای تهیه شده باشد و یا اینکه فاکتوری موجود باشد قطعا روند پس گرفتن جهیزیه برای زوجه آسان‌تر خواهد شد.

البته این سیاهه قطعا باید به امضا داماد برسد و بدون امضا هیچ ارزش و اعتباری ندارد. در صورت امضا داماد یک سند عادی است اما برای اینکه تبدیل به یک سند رسمی شود باید در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم گردد. البته این رایج نیست که این سیاهه در دفترخانه تنظیم گردد و گواهی امضا داماد گرفته شود. قطعا سیاهه باید به طور دقیق و با جزئیات تهیه شود.

در صورتی که سیاهه‌ای موجود نباشد تنها راه برای زوجه استفاده کردن از شهادت شهود است. زوجه می‌تواند از شهادت اقوام و کسانی که در هنگام خرید جهیزیه حضور داشتند در دادگاه استفاده  کند. پذیرش شهادت بسته به نظر قاضی دادگاه دارد. ممکن است پذیرفته شود، ممکن است رد شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه دادخواست استرداد جهیزیه کلیک کنید.

نتیجه دعوای استرداد جهیزیه

در صورت اثبات صحت سیاهه و یا پذیرش شهادت، زوجه می‌تواند جهزیه خود را از خانه بیرون ببرد. زن می‌تواند تا صدور حکم قطعی از دادگاه درخواست صدور قرار تامین خواسته پیش از ابلاغ را بدهد، در این صورت اگر شوهر اسباب را بخواهد از خانه خارج کند زن می‌تواند مانع او شود.

در صورتی که تنها چیزی که زوجه در دست داشته باشد شهادت شهود باشد ممکن است قاضی درخواست زن را نپذیرد. در این صورت رویه قضایی به این صورت است که وسایلی که استفاده مردانه دارد برای شوهر و وسایلی که کاربرد زنانه دارد برای زوجه می‌شود.

حکم از سوی هر یک از طرفین که حکم علیه او باشد قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی در مدت 20 روز پس از ابلاغ می‌باشد. برای آشنایی با نحوه اعتراض به استرداد جهیزیه کلیک کنید.

اگر بدون حکم دادگاه قصد بردن اموال خود را دارید بهتر است شاهدانی همراه داشته باشید تا مشخص باشد چه چیزهایی را از منزل مشترک خارج کردید و بعدا به دخل و تصرف در اموال مرد متهم نگردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره