خانوادهنفقه

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ | اخذ نفقه فرزندان از اجداد پدری و مادری

تهیه مایحتاج زندگی فرزندان و فراهم کردن وسایل رفاه آنان، بر عهده پدرشان قرار دارد. بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه عبارت است از فراهم کردن مسکن، پوشاک، خوراک و لوازم مورد نیاز فرزند؛ البته چنانچه تحصیل فرزند واجب و ضروری باشد، پرداخت هزینه تحصیل وی نیز نفقه محسوب می‌شود. عدم پرداخت نفقه جرم بوده و ضمانت کیفری به دنبال دارد. چنانچه پدر فوت کرده باشد یا استطاعت و قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه فرزند خود را نداشته باشد، نفقه فرزند بر عهده کیست و چگونه مطالبه می‌شود؟ آیا می‌شود نفقه او را از پدربزرگ و جد پدری‌اش و یا حتی از پدربزرگ مادری‌اش مطالبه کرد؟ در این مقاله نحوه درخواست نفقه فرزند از پدربزرگ را توضیح می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نفقه فرزند

همان طور که اشاره شد نفقه فرزند بر عهده پدر است اما بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م، چنانچه پدر زنده نباشد یا توانایی و قدرت پرداخت نفقه را نداشته باشد با رعایت الاقرب فالاقرب، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. بنابراین در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد یا بنابه دلایلی چون فقر و ناتوانی، نتواند نفقه را پرداخت کند مادر کودک می‌تواند پرداخت آن را از جد پدری کودک خود درخواست نماید. البته باید توجه داشت طی شرایطی نفقه بر عهده پدربزرگ مادری نیز قرار می‌گیرد و آن اینست که جد پدری و مادر فرزند از پرداخت نفقه عاجز باشند. برای آشنایی کامل با قوانین مربوط به نفقه فرزند کلیک کنید.

مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ

طبق مطالب گفته شده، نفقه فرزند بر اساس وجود شرایطی، گاهی بر عهده پدربزرگ پدری و گاهی بر عهده پدربزرگ مادری قرار می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم در چه صورت پرداخت نفقه فرزند از سوی آنان الزامی است و در صورت عدم پرداخت آن مجازات می‌شوند؟ و چه زمانی مادر می‌تواند نفقه فرزند خود را از پدربزرگ مطالبه کند؟ در صورت وجود تمامی شرایط زیر، پرداخت نفقه الزامی است.

۱) افرادی که ملزم به انفاق هستند، تمکن و استطاعت مالی داشته باشند. طبق ماده ۱۹۹۸ ق.م، فرد زمانی ملزم به پرداخت نفقه است که قدرت و استطاعت مالی کافی داشته باشد و با پرداخت نفقه در مضیقه و تنگنا قرار نگیرد؛ بنابراین پدربزرگ کودک باید متمکن باشد و توانایی پرداخت نفقه را داشته باشد.

۲) فرد گیرنده نفقه، فقیر و نیازمند باشد. بر اساس ماده ۱۱۹۷ ق.م، زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد که از تهیه لوازم مورد نیاز و مایحتاج زندگی خود عاجز باشد؛ به عبارتی نیازمند دریافت نفقه باشد. بنابراین تا هنگامی که فرزند شاغل نشده است و درآمدی ندارد یا حتی هنگامی که در حال تحصیل است نفقه او بر عهده افراد ملزم به انفاق است.

۳) فرزند دختر تا هنگامی که شغل و درآمدی ندارد و مجرد است و فرزند پسر تا ۲۰ ساگی و چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه هستند.

۴) نفقه گذشته محاسبه نمی‌گردد. چنانچه مادر و یا خود فرزند نفقه را درخواست کنند، از زمان تنظیم دادخواست و تحویل آن به دادگاه نفقه محاسبه گردیده و پرداخت می‌شود و نفقه معوقه و سال‌های سپری شده در گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر کلیک کنید.

جرم عدم پرداخت نفقه

زمانی که فرزند یا مادر او پرداخت نفقه را از پدربزرگ مطالبه می‌کند و دادخواستی مبنی بر این درخواست به دادگاه ارائه می‌دهد؛ بر اساس نظر و حکم دادگاه، پدربزرگ وی ملزم به پرداخت نفقه خواهد شد و در صورت عدم پرداخت و امتناع از آن، بر اساس ماده ۵۳ ق حمایت خانواده به حبس تعزیری درجه ۶ ( حبس از ۶ ماه تا دو سال) محکوم می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره