خانوادهطلاق

حق طلاق | کسب حق طلاق زن – آثار – حق طلاق مرد – وضعیت مهریه

حق طلاق چگونه انتقال داده می شود؟ ازدواج یک امر مقدس به حساب می‌آید که سبب آغاز زندگی مشترک و تدوام نسل افراد ‌‌‌می‌شود. اما در برخی موارد ممکن است که زن و شوهر به هر دلیلی مایل به ادامه زندگی نباشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند و ‌‌طلا‌ق بگیرند.‌‌ ‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها حق ‌‌طلا‌ق ‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مفیدی را در خصوص حق طلاق بیان نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حق طلاق چیست‌‌ ؟

حق ‌‌طلا‌ق به معنای اجازه برای انجام ‌‌طلا‌ق ‌‌‌می‌باشد. مطابق قانون حق ‌‌طلا‌ق با مرد است و ‌او ‌‌‌می‌تواند هرگاه که‌ بخواهد اقدام به ‌‌طلا‌ق همسرش نماید.

حق طلاق زن

حق طلا‌ق حق یک جانبه مرد است و آنچه که به عنوان حق طلا‌ق زن می‌شناسیم در واقع اعطای وکالت در طلاق است. به این معنی که زن طی کسب آن، وکیل مرد در امر طلاق می‌شود تا خود را مطلقه سازد. اگر زن این حق را از مرد بگیرد به معنای سلب حق طلاق از مرد نیست و مرد همچنان هر وقت که بخواهد می‌تواند زن را طلاق دهد. ولی اگر زن هم وکالت در طلاق را بگیرد می‌تواند مانند مرد هرگاه که بخواهد زندگی مشترک را خاتمه دهد.

مرد ‌‌‌می‌تواند قبل یا‌ بعد از عقد حق ‌‌طلا‌ق را به زن بدهد و‌ برای این کار‌‌‌‌ می‌تواند به دادگاه‌ مراجعه ‌نماید و یا اینکه از دفترداری ‌که عقد ‌نکاحشان را ثبت نموده بخواهد که‌ حق ‌‌طلا‌ق را به زوجه‌ بدهند.

آیا زن نیز ‌‌‌می‌تواند حق طلا‌ق را به مرد بدهد‌‌ ؟

همانطور که توضیح داده شد حق طلا‌ق متعلق به مرد است و اعطای وکالت در طلاق به زن سبب سلب حق طلاق از او نمی‌شود تا نیاز باشد دوباره به او اعطا شود.

اگر حق طلاق با زن باشد مهریه به او تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

اگر زن حق طلا‌ق بگیرد باز هم ‌به او مهریه تعلق خواهد گرفت و دارا بودن حق ‌‌طلا‌ق ‌‌نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌اش که حق قانونی او است منع کند.‌‌ اما اگر زن در حین دریافت حق ‌‌طلا‌ق قسمتی یا کل مهریه‌اش را ببخشد و در قبال این بخشش حق ‌‌طلا‌ق را دریافت کند دیگر حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق طلا‌ق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق طلا‌ق پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حق ‌‌طلا‌ق به چگونه‌ حقی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌ ؟

حق ‌‌طلا‌ق به حقی گفته ‌‌‌می‌شود که اصولا مال مرد است و زن نیز می‌تواند آن را کسب کند.

آیا مرد ‌‌‌می‌تواند حق ‌‌طلا‌ق را به زن‌ بدهد‌‌ ؟

بله مرد ‌‌‌می‌تواند قبل یا بعد از عقد نکاح حق ‌‌طلا‌ق را به زن‌ بدهد و این کار منع و اشکال قانونی ندارد.

اگر زن حق ‌‌طلا‌ق را دارا باشد از مطالبه و دریافت مهریه منع خواهد شد‌‌ ؟

خیر.

آیا اعطای حق طلا‌ق از جانب مرد به زن سبب محرومیت مرد از آن می‌شود ؟

خیر به هیچ وجه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره