آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

واخواهی رای

واخواهی رای به چه صورت انجام می‌شود؟ مقامات قضایی که در دادگاه‌ها فعالیت می‌کنند در زمینه حقوقی و قضایی تحصیل نموده‌اند ‌و ‌با علم زیادی که در این زمینه دارند اقدام به صدور قرار و احکام ‌مختلف می‌کنند. با وجود اینکه احکام صادر شده از طرف مقامات قضایی معمولا به صحیح‌‌‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و مناسب‌‌‌ترین حکمی می‌باشد که برای پرونده مورد نظر صادر گردیده است اما بازهم ممکن است برخی افراد نسبت به احکام صادره از طرف قاضی اعتراض داشته باشند‌. یکی از انواع اعتراض به ‌را‌ی و احکام صادره دادگاه‌ها واخواهی می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص واخواهی از ‌رای غیابی توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

واخواهی از رای غیابی به چه معناست‌ ؟

واخواهی یکی از انواع اعتراض به حکم صادر شده از طرف دادگاه می‌باشد. اعتراض به احکام صادر شده می‌تواند به گونه‌های مختلفی انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان از روش وا‌خواهی استفاده کرد که ‌را‌ی به صورت غیابی صادر شده باشد. هرگاه ‌را‌ی به صورت غیابی صادر شود فردی که در دادگاه حضور نداشته است می‌تواند برا‌ی اعتراض به حکم درخواست واخواهی نماید.

در واقع واخواهی توسط خوانده انجام می‌شود و چنانچه ‌را‌ی صادر شده باعث از بین رفتن حقوق او شود می‌تواند نسبت به حکم درخواست واخواهی نماید. اما برای واخواهی از حکم صادر شده نیز می‌بایست شرایطی وجود داشته باشند تا قاضی با درخواست واخواهی فرد معترض موافقت کند. این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • خوانده، وکیل و قائم مقام او در حین صدور ‌را‌ی نباید در داگاه حضور داشته باشند و ‌را‌ی می‌بایست به صورت غیابی صادر گردد.
  • عدم فرستادن لایحه از طرف خوانده، وکیل و قائم مقام او نیز از شرا‌یط واخواهی به حساب می‌آید.
  • نباید هیچ ابلاغیه‌‌ای در خصوص حضور فرد در دادگاه برای او ارسال شده باشد.

پس نتیجه می‌گیریم که در خصوص رای‌های غیابی می‌توان درخواست واخواهی نمود و اعتراض خود را اعلام کرد.

مهلت ارائه درخواست واخواهی از رای غیابی

برای واخواهی از رای غیابی صادر شده در دادگاه مدت زمان مشخصی تعیین گردیده است و افراد می‌بایست در این مدت زمان برای واخواهی از رای غیابی اقدام کنند. چنانچه این مهلت با اتمام برسد فرد دیگر حق واخواهی از رای صادر شده را نخواهد داشت. مهلت واخواهی برای افراد داخل کشور و افراد مقیم ‌خارج از کشور به شرح زیر می‌باشد:

  • مهلت واخواهی برای افرادی که در داخل کشور هستند بیست روز پس از صدور حکم ‌می‌باشد.
  • مهلت‌ واخواهی برای افرادی که خارج از کشور هستند نیز دو ماه پس از صدور حکم‌ خواهد بود.

برای آشنایی با عذر موجه واخواهی خارج از مهلت کلیک کنید.

نحوه واخواهی از رای غیابی چگونه است‌ ؟

برای واخواهی از رای غیابی صادر شده فرد می‌بایست برخی مراحل را به انجام برساند. در ابتدا می‌بایست دادخواست واخواهی خود را به مرجعی که حکم از طرف آن صادر شده است ارسال کند. سپس مقام قضایی دادخواست واخواهی اورا بررسی می‌کند و چنانچه اعتراض او وارد بوده باشد ممکن است حکم تغییر کند و اجرای آن لغو شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص واخوا‌هی رای، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون واخوا‌هی رای پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

واخواهی یعنی چه‌ ؟

واخواهی یکی از روش‌های اعتراض به احکام دادگاه می‌باشد.

مدت زمان واخواهی برای افراد مقیم خارج از کشور چقدر است‌ ؟

مدت زمان واخواهی برای افراد مقیم خارج از کشور دو ماه می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره