سایر موضوعات کیفریکیفری

معاونت در جرم چیست

معاونت در جرم به چه معناست؟ همانطور که همه ما می‌دانیم زیر پا گذاشتن مقررات و قوانین هر کشور و انجام اعمالی که توسط قانون منع شده‌اند جرم به حساب می‌آید و فرد مجرم مجازات خواهد شد. افرادی که قصد ارتکاب جرمی را دارند گاهی اوقات نمی‌توانند بدون کمک دیگران این کار را انجام دهند و از افراد دیگر کمک می‌گیرند. هر فردی که به مجرم در ارتکاب جر‌م کمک کند و ارتکاب جرم را برای او آسان سازد به عنوان معاون جرم شناخته می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص معاونت در جرم توضیحات کامل‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معاونت در جرم به چه معناست ؟

گاهی دیده می‌شود که افراد مجر‌م نمی‌توانند جر‌می را به تنهایی انجام دهند و یا اینکه با تحریک شدن توسط افراد دیگر مرتکب جرائم مختلف می‌شود. در این صورت فردی که مجر‌م را به ارتکاب جر‌م تشویق کرده است یا او را در انجام این کار یاری نموده و… معاون جر‌م به حساب می‌آید و طبق قانون مجازات خواهد شد.

به توضیح ساده‌‌تر معاون جر‌م کسی است که به صورت غیر مستقیم باعث وقوع جر‌م می‌شود و در اتفاق افتادن آن تاثیر گذار بوده است. برای مثال اگر فردی دیگری را به ضرب و شتم تشویق و‌‌ ترغیب کند و جر‌م صورت بگیرد به عنوان معاون جر‌م محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت در صورتی فرد به عنوان معاون جر‌م شناخته می‌شود که از روی قصد و نیت این کار را انجام بدهد و از اینکه کار او در وقوع جر‌م تاثیر گذار است آگاه باشد.

برای آشنایی با تفاوت های سردستگی گروه مجرمانه کلیک کنید.

مصادیق معاونت در جرم

در خصوص معاونت در جر‌م مصادیقی در قانون بیان شده است که با استناد به آن‌ها می‌توان مفهوم معاونت در جر‌م را بهتر درک نمود. مصادیق بیان شده در خصوص معاونت در جر‌م به شرح زیر می‌باشند:

  • کسی که دیگری را ترغیب، تشویق، تهدید و… به انجام دادن جر‌م می‌کند و یا با دسیسه و فریب و همچنین استفاده از قدرتی که دارد دیگری را وادار به ارتکاب جر‌م کند معاون جر‌م خواهد بود.
  • هرکس که روش انجام جر‌م را به مجر‌م بیاموزد، لوازم کار را تهیه یا تولید کند نیز معاون جر‌م به حساب می‌آید.
  • اگر فردی با انجام عملی ارتکاب جر‌م را برای مجر‌م آسان‌‌تر سازد نیز معاون جر‌م خواهد بود.

مجازات معاونت در جرم چیست ؟

از آنجایی که معاونت در جر‌م نیز به عنوان یک جر‌م دیگر شناخته می‌شود فرد خاطی مجازات خواهد شد. مجازات معاونت در جر‌م با توجه به میزان مجازاتی که برای جر‌م ارتکاب یافته در نظر گرفته شده است تعیین می‌شود. مجازات معاونت در جر‌م به شرح زیر می‌باشد:

  • جرایمی که مجازات سلب حیات و حبس دائم دارند: حبس تعزیری درجه 2 یا 3.
  • جرایم با مجازات شلاق حدی: ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش.
  • جرایم با مجازات تعزیر: مجازات معاون یک تا دو درجه کمتر از فرد مرتکب شده جر‌م‌ خواهد بود.

نکته: در صورتی که جر‌م ‌سرقت حدی یا قطع عمدی عضو صورت بگیرد مجازات معاون جر‌م حبس تعزیری درجه 5 یا 6 خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معا‌ونت در جرم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون معا‌ونت در جرم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اگر معاون‌ جر‌م از تاثیرگذار بودن عمل خود در وقوع جر‌م آگاه نباشد تکلیف چیست ؟

در این صورت به عنوان معاون جر‌م شناخته نمی‌شود.

اگر فردی دیگری را ترغیب به سرقت کند مجر‌م است ؟

بله زیرا مرتکب معاونت در جر‌م شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره