آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

مهلت ایراد عدم اهلیت

همه افراد دارای حق و حقوقی در جامعه ‌‌‌می‌باشند که هیچ کس ‌‌‌نمی‌تواند آن‌‌‌‌ها را از این حقوق محروم کند. یکی از حقوق افراد در جامعه طرح دعوا و درخواست دادرسی ‌‌‌می‌باشد. هرگاه فردی احساس کند فرد دیگر روی حقوق او پا گذاشته است ‌‌‌می‌تواند علیه او طرح دعوا نماید و به مراجع قضایی رجوع کند تا مشکل به وجود آمده حل گردد. اما گاهی این حق به دلیل وجود برخی شرایط از فرد سلب ‌‌‌می‌شود. عدم اهلیت یکی از مواردی است که ‌‌‌می‌تواند حق اقامه دعوا را از افراد سلب کند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص مهلت ایراد عدم اهلیت توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ایراد عدم اهلیت به چه معناست‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که همه ما ‌‌‌می‌دانیم در هر دعوا دو فرد با عنوان‌های خوانده و خواهان وجود دارند که در دادگاه در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. یکی از شروطی که قانونگذار برای اقامه دعوا و یا دفاع از خود در دعاوی مختلف تعیین کرده است اهلیت افراد ‌‌‌می‌باشد. فرد ‌‌‌می‌بایست برای اقامه دعوا و یا دفاع از خود در یک دعوا دارای اهلیت باشد. اهلیت به این معناست که فرد عاقل و بالغ باشد، مجنون نباشد، سفیه نباشد و بتواند امور مالی خود را به انجام برساند. چنانچه فردی دارای اهلیت نباشد طرف مقابلش ‌‌‌می‌تواند به این مورد ایراد بگیرد تا دعوا متوقف گردد که به این ایراد، ایراد عدم اهلیت گفته ‌‌‌می‌شود. چنانچه خوانده دارای اهلیت نباشد خواهان ‌‌‌می‌تواند به‌‌‌‌ عدم اهلیت او ایراد بگیرد و همچنین برعکس این موضوع نیز ‌‌‌می‌تواند اتفاق بیفتد، یعنی خواهان نیز ‌‌‌می‌تواند به عدم اهلیت خوانده ایراد وارد بگیرد.

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت

برای اینکه خوانده یا خواهان بتوانند به عدم اهلیت طرف مقابلشان ایراد وارد کنند ‌‌‌می‌بایست در مدت زمان مشخص شده توسط قانونگذار این کار را انجام دهند. این مدت زمان تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود و هرکدام از طرفین که مایل باشند ‌‌‌می‌توانند در این مدت زمان به عدم اهلیت طرف مقابل خود ایراد وارد کنند اما بعد از پایان جلسه اول دادرسی این کار امکانپذیر نخواهد بود.

طرح ایراد عدم اهلیت بعد از اولین جلسه دادرسی

با وجود اینکه ‌‌‌نمی‌توان بعد از اولین جلسه دادرسی ایراد عدم اهلیت را بیان نمود اما قانونگذار موردی را در نظر گرفته است که در صورت وجود آن فرد ‌‌‌می‌تواند بعد از پایان اولین جلسه دادرسی نیز این کار را انجام دهد. مطابق قانون چنانچه عدم اهلیت خوانده یا خواهان قبل از اولین جلسه دادرسی اتفاق نیفتاده باشد و بعد از اولین جلسه آن‌‌‌‌ها فاقد اهلیت شوند طرف مقابل ‌‌‌می‌تواند ایراد خود را وارد کند. به عنوان مثال فردی قبل از پایان اولین جلسه دادرسی مجنون نیست اما بعد از پایان آن دچار جنون ‌‌‌می‌شود که در این صورت طرف مقابل ‌‌‌می‌تواند پس از اولین جلسه دادرسی نیز ایراد عدم اهلیت خود را وارد کند.

سوالات متداول

اگر فرد دچار جنون باشد فاقد اهلیت است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جنون یکی از مواردی است که انسان را فاقد اهلیت خواهد کرد.

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت چقدر است‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مهلت طرح ایراد عدم اهلیت تا پایان اولین جلسه دادرسی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت ا‌یراد عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت ا‌یراد عدم اهلیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره