آیین دادرسیآیین دادرسی دعوی

قرار عدم اهلیت

همانطور که می‌دانید دادگاه در برخی موارد به جای صدور رای اقدام به صدور قرار می‌نماید. قرار نیز مانند احکام رای و نظر دادگاه می‌باشد. برای مثال در صورتی که امکان رسیدگی به دادخواستی وجود نداشته باشد، دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند. بر مبنای صدور این قرار دادخواست باطل می‌گردد. قرار‌ها انواع مختلفی دارند و برای هر پرونده‌‌ای ممکن است قرار‌های متفاوتی از سوی دادگاه صادر گردد. یکی از انواع قرار‌هایی که در دادگاه‌ها صادر می‌شود، قرار عدم اهلیت می‌باشد. این قرار در صورت عدم اهلیت خواهان یا خوانده دعوا صادر می‌گردد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار عدم اهلیت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دارای اهلیت بودن به چه معناست ؟

مطابق قانون همه ما دارای حقوقی می‌باشیم. ما می‌توانیم حقی را که قانون برای ما در نظر گرفته است را به اجرا در بیاوریم. اما هر فرد برای اینکه بتواند از حق خود استفاده و یا آن را به اجرا در بیاورد، می‌بایست دارای اهلیت قانونی باشد.

دارای اهلیت بودن به معنای شایستگی برای به اجرا در آوردن حقوق قانونی توسط افراد می‌باشد. حال چه کسی دارای اهلیت است؟ در پاسخ به این سوال می‌بایست بگوییم دارای اهلیت بودن شرایط خاصی دارد. مطابق قانون فردی که به سن قانونی رسیده باشد، عاقل، بالغ و رشید باشد، مجنون نباشد دارای اهلیت است.

توصیه می‌کنیم مقاله اهلیت چیست را مطالعه نمایید.

صدور قرار عدم اهلیت از طرف دادگاه

گفتیم که اهلیت به معنای رسیدن فرد به سن قانونی، رشید و بالغ بودن و مجنون نبودن او می‌باشد. دارای اهلیت بودن به افراد اجازه استفاده از برخی حقوق قانونی را می‌دهد. یکی از حقوقی که ما در قانون دارا هستیم، اقامه دعوا به عنوان خواهان یا دفاع از خود در دادگاه به عنوان خوانده می‌باشد. حال نکته اینجاست که افراد برای اینکه بتوانند در دادگاه از خود به عنوان خوانده دفاع کنند یا دعوایی را علیه دیگری اقامه نمایند، می‌بایست دارای اهلیت باشند. چنانچه خواهان دارای اهلیت نباشد، خوانده می‌تواند نسبت به او ایراد عدم اهلیت وارد نماید.

همچنین بالعکس این موضوع نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. برای مثال اگر خوانده دارای اهلیت قانونی نباشد نیز خواهان این امکان را دارد که نسبت به او ایراد عدم اهلیت وارد نماید. در صورتی که خواهان یا خوانده ایراد عدم اهلیت را نسبت به طرف مقابل خود مطرح نمایند، دادگاه اهلیت فردی که به او ایراد وارد گردیده است را احراز می‌نماید. اگر دارای اهلیت باشد، ایراد عدم اهلیت طرف مقابل رد خواهد شد. اما اگر دارای اهلیت نباشد، دادگاه اقدام به صدور قر‌ار عدم اهلیت می‌نماید. این قر‌ار به عنوان یک قر‌ار قاطع دعوا به حساب می‌آید.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا را مطالعه نمایید.

در چه صورتی امکان صدور قرار عدم اهلیت از سوی دادگاه وجود ندارد ؟

قر‌ار عدم اهلیت در صورتی که خواهان یا خوانده دعوا دارای اهلیت نباشند، از سوی دادگاه صادر می‌شود. اما در برخی موارد خوانده یا خواهان دعوا دارای اهلیت نیستند، اما باز هم امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت وجود ندارد. چنانچه یکی از طرفین دعوا که دارای اهلیت نیست یک نماینده قانونی به دادگاه معرفی نماید، امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت وجود نخواهد داشت.

برای مثال اگر یک کودک ۱۰ساله خوانده دعوا باشد دارای اهلیت نیست. اما اگر او دارای یک وکیل باشد که ولی‌اش آن را برگزیده، وکیل از او در دادگاه دفاع خواهد کرد. از این رو امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت در خصوص او وجود نخواهد داشت.

توصیه می‌کنیم مقاله مهلت ایراد عدم اهلیت را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قر‌ار عدم اهلیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار عدم اهلیت پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا قر‌ار عدم اهلیت قر‌ار قاطع دعوا است ؟

بله این نوع قر‌ار جزو قر‌ار‌های قاطع دعوا می‌باشد که در صورت صدور آن پرونده دعوا از حوزه رسیدگی در دادگاه خارج می‌گردد.

آیا امکان صدور قر‌ار عدم اهلیت در خصوص خوانده دعوا نیز وجود دارد ؟

بله این قر‌ار هم در خصوص خوانده و هم در خصوص خواهان دعوا صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره