تجاریشرکت ها

بدهی شرکت سهامی خاص

در هر شرکتی مقداری از بدهی وجود دارد. در واقع  تحت شرایطی مثل بالا و پایین شدن بازار و بر هم خوردن نظم اقتصادی و یا عدم سودآوری در معامله‌ای، میزانی از بدهی به وجود می‌آید. بدهی شرکت و مسئولیت پرداخت آن امری است که در مسیر کسب و کار و تجارت شما ممکن است برای شرکت‌های سهامی خاص به وجود آید. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به شرکت سهامی خاص کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مسئولیت بدهی شرکت های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص از جمله پر طرفدارترین شرکت‌هایی هستند که افراد دوست دارند در آن سرمایه‌گذاری کنند و یا خودشان اقدام به تأسیس اینگونه از شرکت‌ها کنند. اما قبل از هر چیز باید به این مورد هم توجه کنید که شرکتی که قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری کنید و یا خودتان قصد تأسیس آن را دارید، مسئولیت بدهی آن بر عهده چه کسی است. برای درک این موضوع لطفاً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بدهی در شرکت‌ سهامی خاص چیست؟

بدهی را می‌توان نوعی تعهد مالی به حساب آورد. تعهدی است که شرکت علیه خود و به نفع دیگران پذیرفته است. حتی اگر افرادی دیگر بدهکار شناخته شوند، این بدهی شرکت است و بر اساس قانون آن‌ها نمی‌توانند از پرداخت آن سر باز زنند. بر این اساس سهامداران، مدیران، یا اعضای هیئت مدیره و یا مدیر عامل مسئول پرداخت بدهی شرکت‌ها نیستند. چراکه شرکت شخصیتی مستقل از این افراد دارد.

برای آشنایی با ضوابط مربوط به انواع شرکت سهامی کلیک کنید.

مسئولیت شرکا در مورد بدهی شرکت

در این خصوص شرکت‌ها به سرمایه‌ای و شخصی تبدیل می‌شوند و این مسئولیت در آن‌ها ابعاد قانونی متفاوتی پیدا می‌کند.

شرکت سرمایه‌ای

شرکت‌های سرمایه‌ای روی سرمایه‌هایی که شرکا وارد شرکت می‌کنند، ارزش پیدا می‌کنند. از این رو آن‌ها فقط مسئول سرمایه‌ها هستند، نه مسئول بدهی شرکت. در واقع شرکا در قبال بدهی شرکت سرمایه‌ای مسئولیتی نخواهند داشت. شرکت‌ها نباید برای پرداخت بدهی به سهامداران، سرمایه‌گذاران و یا شرکا روی آورند. چون آن‌ها مسئولیتی ندارند. تنها شرکت با تمام دارایی‌اش مسئول پرداخت تمام طلب طلبکارانش است. شرکت سهامی خاص نیز در همین دسته قرار می‌گیرد.

شرکت خصوصی

در شرکت‌های شخصی اشخاص بیشترین اهمیت را دارند. از این رو مسئولیت پرداخت بدهی در شرکت‌های شخصی شرکا هستند. مثلاً شرکت‌های تضامنی که در صورت به وجود آمدن بدهی، شرکا مسئولیت پرداخت بدهی را بر عهده دارند.

برای انجام تمامی امور مربوط به ثبت شرکت ها کلیک کنید.

مسئولیت پرداخت بدهی در شرکت سهامی عام و خاص

در این شرکت‌ها صاحبان سهام به میزان مبلغ اسمی سهام شان مسئول پرداخت بدهی می‌باشند. به‌طور مثال مثلاً اگر سرمایه شرکت، یک میلیارد ریال منقسم به یک میلیون سهام هزار ریالی باشد و یکی از سهام داران دارای ۱۰ درصد سهم معادل صد هزار سهم هزار ریالی (صد میلیون ریال) سهم باشد در مورد بدهی‌های شرکت، فقط تا میزان صد میلیون ریال، مسئول خواهد بود.

بنابراین در وهله نخست، این شرکت‌ها بدون توجه به تعداد و نوع مسئولیت شرکاء و سهامدارانشان، مسئول پرداخت بدهی‌ها و انجام تعهداتش می‌باشند و در صورتی که اموال و سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‌ها و انجام تعهدات شرکت کفایت نکرد پس از انحلال شرکت، نوبت به مسئولیت شرکاء و سهامداران نمی‌رسد. مگر اینکه قصور آن‌ها اثبات شود.

بدهی مالیاتی

از نظر قانونی و قانون مالیات در کشور، مسئولیت هر بدهی در خصوص مالیات با آخرین مدیران آن شرکت است. ولی از دید قانون تجارت مسئولیت‌های مالی هر شخص حقوقی با مدیران آن است و همیشه نسبت به دوره مدیریتشان مسئولیت دارند. در واقع اگر شرکتی در خصوص مالیات بدهکار باشد، کل شرکت باید از محل وجوه و دارای‌ها نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

برای آشنایی با نحوه خروج از شرکت سهامی خاص کلیک کنید.

استثنا پرداخت بدهی شرکت سهامی خاص

البته در مواردی قانونی مدیران و سهامداران نیز برای پرداخت بدهی‌های شرکت مسئول شناخته می‌شوند. اگر این بدهی به دلیل تخلفات هیئت مدیره و یا مدیر عاملان باشد، اشخاص نام برده شده به صورت فردی و یا مشترک مسئول پرداخت بدهی هستند. به‌خصوص زمانی که شرکت ورشکسته شود یا دارایی‌های آن برای پرداخت بدهی‌های آن کافی نباشد، با اثبات تخلف مدیران از مقررات اساسنامه یا سایر مقررات که باعث ورشکستگی شرکت شده است می‌توان تا میزانی از دیونی که شرکت قادر به پرداخت آن‌ها نیست را از مدیران مطالبه کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت‌هایی که مسئولیت محدود دارند چگونه بدهی خود را پرداخت می‌کنند ؟

شرکاء فقط تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت با مسئولیت محدود دارند مسئول بدهی شرکت در برابر اشخاص ثالث خواهند بود.

چگونه روند قانونی را برای پرداخت بدهی خود انجام دهیم ؟

شما باید با مشاوران حقوقی در این زمینه صحبت کنید و نسبت به پرداخت بدهی شرکت، بهترین را برگزینید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بدهی شرکت سهامی خاص، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بدهی شرکت سهامی خاص پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره