آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

عدم صلاحیت صادر شد یعنی چه

قرار‌ها در واقع نظر و رای مراجع قضایی می‌باشد. قرار‌ها انواع مختلفی داشته و در خصوص دعاوی مختلف صادر می‌شوند. برای مثال گاهی پیش می‌آید که دادخواستی در دادگاه فاقد اعتبار و باطل می‌شود. در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می‌کند. یکی از انواع قرار‌هایی که امروزه توسط دادگاه‌ها صادر می‌شود، قرار عدم صلاحیت می‌باشد. این قرار شرایط و قوانین خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم در مورد قرار عدم صلاحیت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صلاحیت ذاتی و محلی دادگاه

دادگاه‌ها دارای صلاحیت‌های مختلفی می‌باشند. هر دادگاه در خصوص پرونده‌های متنوعی صلاحیت داشته و تنها می‌تواند در مورد آن‌ها اظهار نظر نماید. به توضیح ساده‌‌‌تر دادگاه‌ها صلاحیت رسیدگی به هر دعوایی را ندارند. مطابق نظر قانونگذار یک دادگاه برای اینکه بتواند به دعاوی مختلف رسیدگی کند، می‌بایست دارای دو نوع صلاحیت ذاتی و محلی باشد. صلاحیت ذاتی و محلی نیز در زیر شرح داده شده‌‌‌‌اند:

  • صلاحیت ذاتی

صلاحیت ذاتی یعنی پرونده با توجه به صلاحیت در یکی از دادگاه‌های حقوقی، کیفری و نظامی مطرح شده باشد. برای مثال دادگاه خانواده تنها به دعاوی خانوادگی مثل تمکین، نفقه، مهریه، حضانت و… رسیدگی می‌کند. دادگاه کیفری نیز وظیفه دارد به دعاوی مربوط به سرقت، کلاهبرداری و… رسیدگی کند. در نتیجه اگر خواهان دعوا را در دادگاهی که از این حیث مناسب است طرح نموده باشد، می‌توان گفت که آن دادگاه صلاحیت ذاتی رسیدگی به پرونده را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

  • صلاحیت محلی

دعوا می‌بایست در دادگاه شهری که صلاحیت رسیدگی به آن را دارد مطرح شده باشد. برای مثال خواهان موظف است که دعوای خود را در دادگاه محل زندگی خوانده طرح نماید و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند دعوا را در دادگاه شهر‌های دیگر طرح کند. در صورتی که پرونده در دادگاه محل صحیحی تشکیل شده باشد، می‌توان گفت که آن دادگاه صلاحیت محلی رسیدگی به پرونده را دارد‌.

صدور قرار عدم صلاحیت از طرف دادگاه

قرار عدم صلاحیت یکی از انواع قرار‌هایی است که دادگاه‌ها در‌ پی ‌بررسی پرونده‌ها صادر می‌نمایند. گاهی ممکن است پرونده‌‌ای در دادگاهی که فاقد صلاحیت ذاتی و محلی است تشکیل داده شود. در این صورت دادگاه با تشحیص اینکه صلاحیت رسیدگی به آن پرونده را ندارد، قرار عدم صلاحیت را صادر می‌نماید. در برخی موارد نیز ممکن است طرفین دعوا نسبت به عدم صلاحیت دادگاه اعتراض نمایند. در این صورت نیز دادگاه صلاحیت خود را ‌بررسی می‌کند، اگر دادگاه فاقد صلاحیت باشد در این مورد نیز قرار عدم صلاحیت خود را صادر خواهد کرد.

آثار صدور قرار عدم صلاحیت

 صدور قرار عدم صلاحیت از طرف دادگاه می‌تواند آثار حقوقی زیادی را به همراه داشته باشد. صدور این قرار به معنای خاتمه دعوا نمی‌باشد. پس از صدور این قرار دادگاه پرونده را به مراجع قضایی صلاحیت دار می‌فرستد. مرجع قضایی دارای صلاحیت نیز از ابتدا شروع به رسیدگی پرونده و صدور حکم در خصوص آن خواهد کرد.

اما گاهی ممکن است با صدور این قرار اختلاف در صلاحیت به وجود بیاید‌. یعنی دادگاه صادر کننده قرار پرونده را برای دادگاه صلاحیت دار می‌فرستد، اما این دادگاه نیز خود را فاقد صلاحیت رسیدگی به آن می‌داند. در این صورت اختلاف در صلاحیت دادگاه‌ها توسط دیوان عالی کشور رفع خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم صلاحیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم صلاحیت پاسخ دهند.

سوالات متداول

دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌ها باید دارای چند نوع صلاحیت باشد‌‌‌ ؟

دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌های مختلف می‌بایست دارای دو نوع صلاحیت ذاتی و محلی باشد.

اگر دادگاهی خود فاقد صلاحیت رسیدگی به یک پرونده بداند چه قراری صادر می‌کند‌‌‌ ؟

در این صورت دادگاه قرار عدم صلاحیت را صادر می‌نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره