ازدواجخانواده

گم شدن سند ازدواج | در صورت خرابی یا مفقودی سند ازدواج چه باید کرد؟

گم شدن سند ازدواج چه طبعاتی دارد؟ آیا می‌دانید در صورت مفقودی سند ازدواج چه باید کرد؟ سند ازدواج یا همان عقدنامه، یک سند رسمی است. که طبق این سند پیوند زناشویی یک زن و مرد اثبات می‌شود. عقدنامه از جمله اسنادی است که معمولاً به طور روزمره و یا پیاپی کاربرد خاصی ندارد. اما در صورت مفقود شدن این سند ممکن است تبعاتی داشته باشد. در ادامه این مطلب به موضوع مفقودی سند ازدواج و راه حل دریافت مجدد آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گم شدن سند ازدواج

ممکن است شما سند ازدواج خود را گم کنید. اگر عقدنامه را فرد دیگری پیدا کند. معمولاً به صندوق‌ پست تحویل می‌دهد. بنابراین عقدنامه مفقودی شما به یکی از ادارات پست کشور می‌رسد. و اداره پست سند ازدواج را در سایت مخصوص به مدارک پیدا‌شده قرار می‌دهد.

به همین دلیل به شما توصیه‌می‌کنیم قبل از اعلام مفقودی عقدنامه و اقدام به دریافت مجدد سند ابتدا به این سایت مراجعه نمایید. صفحه الکترونیکی پُست‌یافته مخصوص مدارک مفقودی می‌باشد. که به اداره پست تحویل شده‌است. شما می‌توانید پیش از اقدام به دریافت مجدد سند ازدواج به این سایت مراجعه و سند مفقود خود را پیگیری کنید.

در صورتی که با مراجعه به سایت مذکور موفق به یافت سند ازدواج گم‌شده خود نشدید. می‌توانید برای دریافت مجدد سند ازدواج به صورت المثنی اقدام نمایید.

برای آشنایی با مسئول مراقبت از سند ازدواج کلیک کنید.

نحوه دریافت عقدنامه از سایت پست‌یافته

تنها با ورود نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات می‌توانید سند خود را در صورت موجود بودن در این سایت پیدا کنید. سند ازدواجی که توسط شخص دیگری یافت شد؛ و به اداره پست ارسال گشت.  تنها 6 ماه در این اداره نگه داشته می‌شود. پس از 6 ماه و عدم پیگیری صاحب سند، این سند معدوم می‌گردد.

گم شدن سند ازدواج | دریافت سند ازدواج المثنی

اولین گام پس از مفقودی سند ازدواج برای دریافت سند المثنی، اعلام مفقودی سند است. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از سوءاستفاده در سریع‌ترین زمان مفقودی سند ازدواج را اعلام نمایید. برای اعلام مفقودی سند ازدواج باید به مراجع رسمی و قضایی مربوطه اطلاع داده‌شود.

ابتدا باید به نیروی انتظامی و شورای حل اختلاف مراجعه نمایید. و اعلام کنید که سند ازدواج شما گم شده‌است. بعد از آن باید به اطلاع دفتر ازدواجی که سند ازدواج را صادر کرد، رسانده‌شود. با انجام این کار سایر مراحل مربوط به صدور المثنی سند ازدواج آسان‌تر خواهد شد.

در مرحله بعدی چاپ در روزنامه‌های کثیرالانتشار برای جلوگیری از سوءاستفاده مهم است. شما می‌توانید آگهی مفقودی سند ازدواج را در روزنامه های کثیرالانتشار یا در روزنامه‌های محلی خود منتشر کنید. در آگهی مورد نظر خود باید ذکرکنید که مدرک شما مفقود شده‌است. و از این پس فاقد اعتبار می‌باشد. شما با انتشار آگهی در روزنامه از هر نوع سوءاستفاده از عقدنامه خود جلوگیری می‌کنید.

برای آشنایی با طرق مختلف مطالبه مهریه کلیک کنید.

رونوشت سند ازدواج چیست ؟

اگر پس از مفقودی سند ازدواج، به دفتر ازدواج مراجعه کنید. و اطلاع دهید که سند ازدواج خود را گم کرده‌اید. دفترخانه به شما یک رونوشت از سند ازدواج مفقودی را ارائه می‌نماید. این رونوشت از سند ازدواج از جهت قانونی مانند سند ازدواج اصلی عمل می‌کند. به عبارتی اعتبار رونوشت از سند ازدواج با اعتبار سند اصلی برابر است. البته توجه نمایید که شما باید تاریخ دقیق ثبت رسمی عقد را به دفترخانه بگویید.

گم شدن سند ازدواج | هزینه دریافت المثنی سند ازدواج

شما برای دریافت المثنی سند ازدواج و یا رونوشت سند ازدواج باید به یکی از شعب دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید. همین‌طور برای دریافت رونوشت یا المثنی سند ازدواج موظف به پرداخت هزینه‌ها لازم هستید. دفاتر اسناد رسمی زیر نظر اداره ثبت اسناد می‌باشند. هرسال هزینه مربوط به صدور رونوشت و یا المثنی سند ازدواج توسط اداره ثبت اسناد تعیین می‌گردد.

طبق اطلاعیه‌ی سازمان ثبت اسناد هزینه مربوط به رونوشت و المثنی سند ازدواج پانصد هزار ریال (پنجاه هزار تومان ) می‌باشد. که شما باید این هزینه را به حساب دفتر اسناد رسمی که به آن مراجعه کردید واریز کنید. خوب است بدانید که هزینه‌های مربوطه به انتشار آگهی مفقودی سند ازدواج در این هزینه‌ها جایی ندارد. به عبارتی مخارج انتشار آگهی به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت المثنی یا رونوشت سند ازدواج

اگر شما سند ازدواج خود را گم کرده‌اید. بعد از این که مفقودی سند را به مراجع رسمی اعلام نمودید. دیگر لازم نیست که برای سوءاستفاده از سند مفقودی نگران باشید. شما و همسرتان می‌توانید تنها با شناسنامه خود و همسرتان به دفترخانه ثبت اسناد رسمی که ازدواج خود را در آن ثبت کرده‌اید؛ مراجعه کنید. و با اعلام نمودن تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج خود، دریافت رونوشت سند و یا دریافت المثنی سند ازدواج را تقاضا نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

اولین گام اقدام قانونی بعد از مفقودی سند ازدواج چیست ؟

اولین گام پس از مفقودی سند ازدواج برای دریافت سند المثنی، اعلام مفقودی سند است.

رونوشت سند چیست ؟

پس از اعلام مفقودی سند ازدواج به دفترخانه، می‌توانید یک رونوشت از سند ازدواج خود از همین دفترخانه دریافت کنید. رونوشت به اندازه سند اصلی اعتبار قانونی دارد.

مدارک لازم برای دریافت رونوشت یا سند المثنی چیست ؟

شناسنامه زن و شوهر، حضور هر دو در دفترخانه ثبت اسناد و اعلام تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره