حقوقیسایر موضوعات حقوقی

مفقودی پاسپورت | مدت زمان صدور گذرنامه مفقود شده

مفقودی پاسپورت چه تبعاتی دارد؟ گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک مهم جهت خروج از کشور و سفر به کشورهای دیگر می‌باشد. بدون پاسپورت خروج شما از کشور و ورود به خاک کشور دیگر غیرقانونی محسوب می‌شود. در این صورت شما با تبعات ورود و خروج غیرمجاز روبه‌رو خواهید شد. بنابراین لازم است در نگهداری این مدرک مهم دقت نمایید. اما گاهی ممکن است افراد به دلایلی پاسپورت خود را گم کنند. پرسش این است که در این صورت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه این مطلب به موضوع مفقودی پاسپورت و راه‌حل آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعلام مفقودی پاسپورت

گذرنامه یا پاسپورت شما یکی از مدارک مهم هویتی در زمان سفر به کشورهای خارجی می‌باشد. سفر و خروج از مرزهای کشور و ورود به خاک کشور دیگر بدون پاسپورت غیرقانونی است. و طبیعتاً انجام این عمل غیرمجاز تبعات و مجازاتی به دنبال دارد. امام گاهی ممکن است شما به دلایلی این مدرک مهم را گم کنید و در دسترس نداشته باشید.

از آنجایی که پاسپورت یک مدرک هویتی مهم و بین‌المللی است. مفقودی آن ممکن است علاوه بر تبعات و آثار حقوقی که برای صاحب پاسپورت دارد مشکلات دیگری هم ایجاد نماید. به عنوان مثال ممکن است یابنده پاسپورت از آن سوءاستفاده‌های اقتصادی یا سیاسی نماید و یا برای کلاهبرداری از آن استفاده کند. در این صورت چه باید کنیم تا از تبعات حقوقی مفقودی پاسپورت در امان بمانیم؟ چگونه می‌توانیم از سوءاستفاده‌های احتمالی یابنده پاسپورت شما جلوگیری کنیم؟

بهتر است که شما در نگهداری و حفظ پاسپورت یا گذرنامه خود دقت نمایید. اما در صورت مفقودی پاسپورت راه‌حل شما برای آنکه از تبعات حقوقی و سوءاستفاده دیگران از پاسپورت در امان بمانید. این است که بلافاصله مفقودی پاسپورت را در مراجع ذی‌ربط و قانونی اعلام نماید. و سپس بر اساس نحوه اعلام مفقودی می‌تواند از طریق سامانه استعلام مفقودی گذرنامه این مسئله را پیگیری کند.

برای آشنایی با مدارک لازم برای دریافت پاسپورت کلیک کنید.

مراحل اعلام مفقودی پاسپورت

گفتیم در صورتی که شما پاسپورت خود را مفقود کردید لازم است بلافاصله این مفقودی را گزارش نماید. اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد. گاهی ممکن است پاسپورت مفقودی فاقد اعتبار باشد. به عبارتی اعتبار پاسپورت پایان یافته باشد. اقدامات لازم برای گزارش پاسپورت مفقودی بااعتبار و بدون اعتبار و روش جلوگیری از سوءاستفاده این دودسته پاسپورت با یکدیگر متفاوت است. در ادامه اقدامات لازم بعد از مفقودی پاسپورت دارای اعتبار و پاسپورت بدون اعتبار را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

پاسپورت دارای اعتبار

اگر شما پاسپورت دارای اعتبار خود را مفقود کرده‌اید. در صورتی که ساکن ایران هستید. باید هر چه زودتر و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از مدرک شما، به اداره گذرنامه در شهر خود مراجعه کنید. و سپس با مراجعه به اداره گذرنامه مفقودی پاسپورت خود را اعلام نمایید. پس از اعلام مفقودی اگر تمایل به دریافت گذرنامه جدید دارید. می‌توانید با ارائه مدارک لازم صدور گذرنامه المثنی را درخواست نمایید.

برای دریافت ابتدا باید به اداره گذرنامه مراجعه نمایید و مفقودی پاسپورت را اعلام کنید. سپس باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه و صدور پاسپورت المثنی را درخواست کنید. فرم مربوط به صدور پاسپورت المثنی که دو برگ است را تکمیل کنید. و مدارک لازم که شامل مدارک هویتی، فیش پرداخت هزینه صدور مجدد گذرنامه و .. می‌شود.

اما در صورتی که هنگام مفقودی پاسپورت شما خارج از کشور هستید. باید به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در همان کشور مراجعه نمایید. سپس در این مرجع مفقودی پاسپورت خود را اعلام کنید. همچنین درخواست یک گذرنامه جدید نمایید. چرا که برای بازگشت قانونی به کشور نیازمند پاسپورت خود هستید.

پاسپورت بدون اعتبار

گاهی ممکن است شما پاسپورت خود را مفقود نمایید. اما این پاسپورت مفقودی فاقد اعتبار باشد. یعنی مدت اعتبار آن به پایان رسیده باشد. در این صورت نیاز به اعلام مفقودی نیست و شما تنها باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارک لازم و تکمیل فرمهای مربوطه برای صدور پاسپورت جدید به علت اتمام تاریخ اعتبار درخواست نمایید. دفاتر پلیس +10 نیز بعد از بررسی مدارک شما گذرنامه جدید شما را صادر می‌نماید.

برای تمدید پاسپورت کلیک کنید.

آیا امکان اعلام مفقودی پاسپورت از طریق سامانه الکترونیکی وجود دارد ؟

شاید برای شما سؤال باشد که آیا می‌توانیم به‌جای مراجعه حضوری به اداره گذرنامه شهر یا محل سکونتمان. به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه اینترنتی مفقودی پاسپورت را اعلام نماییم؟ در پاسخ باید گفت با وجود این‌که امکان درخواست گذرنامه به صورت غیرحضوری و تمدید الکترونیک پاسپورت وجود دارد. اما در حال حاضر متأسفانه برای اعلام مفقودی پاسپورت در سامانه بخشی راه‌اندازی نشده است.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه الکترونیکی مربوطه و با ارائه مدارک، تکمیل فرم‌های لازم و پرداخت هزینه به صورت آنلاین درخواست صدور پاسپورت یا گذرنامه را ثبت نمایید. تا بعد از بررسی و باگذشت چند روز به وسیله پست گذرنامه به شما تحویل داده شود.

اما افرادی که به هر دلیلی پاسپورت دارای اعتبار خود را مفقود کرده‌اند. و نیاز به اعلام و گزارش مفقودی پاسپورت در اداره گذرنامه را دارند. نمی‌توانند از طریق سامانه اقدام کنند. و تنها باید با مراجعه حضوری به اداره گذرنامه و با طی مراحل لازم مفقودی پاسپورت خود را گزارش کنند.

جهت ثبت درخواست کد فراگیر اتباع کلیک کنید.

مراحل اعلام مفقودی پاسپورت ایرانیان خارج از کشور

افرادی که خارج از ایران به دلایلی نظیر کار یا تحصیل اقامت دارند. پاسپورت برای آن‌ها به عنوان یک مدرک هویتی بین‌المللی اهمیتی بسیار کلیدی دارد. اگر این افراد پاسپورت خود را مفقود کنند. باید مراحل زیر را طی نمایند:

ابتدا باید به پلیس محل سکونتشان مراجعه کنند  و اعلام نمایند که پاسپورت خود را گم کردند. و سپس از پلیس یک گزارش در خصوص مفقودی پاسپورت دریافت کنند.

در مرحله بعدی باید به سامانه میخک با آدرس mikhak.mfa.gov.ir مراجعه نمایند. و سپس برای صدور گذرنامه جدید با دلیل مفقودی یا سرقت درخواست خود را ثبت کنند. برای افراد زیر 18 سال سرپرست ایشان باید به سامانه مراجعه کند و سایر مراحل را انجام دهد.

سومین مرحله بارگذاری مدارک خواسته‌شده در سامانه میخک است. این مدارک شامل تصویر کارت ملی، تصویر پشت و رو کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان)، تصویر صفحه اول گذرنامه و آخرین صفحه آن (در صورت دسترسی و وجود عکس از قبل)، تصویر گزارش پلیس محل مبنی بر مفقودی پاسپورت و باقی مدارک اعلامی در سایت وزارت خارجه، می‌شود.

درنهایت فرد باید به صورت حضوری به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل زندگی خود مراجعه نماید. کد رهگیری ثبت درخواست خود در سامانه میخک را ارائه کند. و همچنین اصل مدارکی که در سایت بارگذاری نموده است را ارائه نماید. لازم به ذکر است که افراد زیر 18 سال و بانوان دارای همسر در زمان مراجعه باید به همراه سرپرست و همسر خود مراجعه کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اقدامات لازم هنگام مفقودی پا‌سپورت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مفقودی پا‌سپورت پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

مفقودی پاسپورت چه تبعاتی دارد ؟

علاوه بر تبعات و آثار حقوقی برای صاحب پاسپورت، مشکلات دیگری هم ایجاد می‌نماید. به عنوان مثال ممکن است یابنده پاسپورت از آن سوءاستفاده‌های اقتصادی یا سیاسی نماید و یا برای کلاهبرداری از آن استفاده کند.

اعلام مفقودی پاسپورت به چه صورت است ؟

برای اعلام مفقودی پاسپورت دارای اعتبار در ایران باید ، به اداره گذرنامه در شهر خود مراجعه کنید. و خارج از ایران باید به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در همان کشور مراجعه نمایید. اما برای پاسپورت فاقد اعتبار نیاز به اعلام مفقودی نیست فقط باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه و جهت صدور پاسپورت جدید به علت اتمام تاریخ اعتبار درخواست نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره