خانوادهطلاق

طلاق خارج از کشور

امروزه در کشور ما آمار طلاق بالا رفته است و این مسئله دلایل متعددی دارد. طلاق یک عامل به شدت آسیب زا در جامعه می‌باشد که می‌تواند بنیان خانواده را نابود سازد. هرگاه زوجین می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند می‌بایست با توجه به شرایط خود به دادگاه خانواده رجوع نموده و طلاق خود را ثبت نمایند. طلاق نیز مانند هر امر حقوقی دیگری انواع مختلفی دارد. برای مثال طلاق توافقی یکی از انواع طلاق‌هایی است که در صورت توافق زوج و زوجه صورت می‌گیرد. اما مسئله مهم‌‌‌تر این است که اگر افراد مقیم خارج از کشور باشند نحوه طلاق آن‌ها کاملا متفاوت خواهد بود. طلاق در خارج از کشور قوانینی دارد که اکثر افراد جامعه از آن‌ها مطلع نیستند. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص طلاق در خارج از کشور توضیحات مفید و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

طلاق در خارج از کشور

مطابق قانون هرگاه زوج و زوجه قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند اصطلاحا می‌بایست از یکدیگر طلا‌ق بگیرند. طلا‌ق قوانین زیادی دارد که باید زوج و زوجه کاملا به آن‌ها توجه داشته باشند. طلا‌ق در داخل کشور مراحل مختلفی دارد و پس از طی برخی مراحل قانونی انجام می‌گیرد. اما طلا‌ق در خارج از کشور کاملا متفاوت است و می‌بایست هرکدام از زوجین مطابق قانون مراحلی را به انجام برسانند، تا بتوانند از یکدیگر جدا شوند.

همانطور که می‌دانید ایرانیان زیادی مقیم کشور‌های خارجی می‌باشند و در ایران زندگی نمی‌کنند. حال اگر یک زوج ایرانی که مقیم خارج از کشور هستند بخواهند از یکدیگر جدا شوند باید چه مراحلی را طی کنند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. شما چه در داخل کشور ساکن باشید و چه مقیم کشور‌های دیگر باشید می‌بایست طلا‌ق خود را با توجه به قوانین ایران به ثبت برسانید.

این یعنی اگر شما در خارج از کشور از همسر خود جدا شوید و طلا‌قتان بر اساس قوانین ایران صورت نگرفته باشد قابل قبول نبوده و در ایران به ثبت نمی‌رسد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مراحل طلاق خارج از کشور

برای اینکه زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور بتوانند از یکدیگر طلا‌ق بگیرند می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

  • ابتدا باید زوج و زوجه به کنسولگری، سفارت و… ایران در خارج از کشور مراجعه کنند.
  • سپس می‌بایست از طریق کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور خارجی مدارک خود را به همراه یک وکالتنامه طلا‌ق برای وکیلشان در ایران ارسال کنند.
  • وکیل با در دست داشتن آن مدارک و وکالتنامه به دادگاه رجوع می‌نماید و حکم طلا‌ق را اخذ خواهد کرد. سپس طلا‌ق را در محضر به ثبت رسمی‌ خواهد رساند.
  • در مرحله آخر وکیل شناسنامه‌های مهر خورده زوجین را به همراه طلا‌قنامه برایشان ارسال خواهد نمود و طلا‌ق آن‌ها به طور رسمی ثبت خواهد گردید.

نکته: برای طلا‌ق در خارج از کشور روش‌های مختلفی وجود دارد، اما بهترین روش ارسال وکالتنامه برای وکیل در ایران می‌باشد که در بالا به آن پرداخته‌‌ایم.

برای دریافت مشاوره طلاق مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای کسب اطلاع در خصوص طلاق توافقی مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

عدم توافق زوج یا زوجه برای طلاق در خارج از کشور

طلا‌ق در خارج از کشور حالت‌های مختلفی دارد. توضیحاتی که در بالا ارائه شد در صورتی عملی خواهند شد که طلا‌ق به صورت توافقی انجام گیرد. اما گاهی ممکن است طلا‌ق توافقی نبوده و برخی مشکلات دیگر نیز در خارج از کشور وجود داشته باشند. در زیر نحوه طلا‌ق غیر توافقی در خارج از کشور را شرح داده‌‌ایم:

  • موافق نبودن زوجه یا زوجه

در برخی موارد ممکن است زوجه با طلا‌ق موافق نبوده باشد و زوج در خواست طلا‌ق داده باشد. در این صورت زوج برای اینکه بتواند در خارج از کشور از همسرش جدا شود می‌بایست به همراه وکالتنامه دلایل موجه قانونی نیز داشته باشد. این مورد در خصوص عدم توافق زوج نیز صدق می‌کند و اگر زوج نیز موافق طلا‌ق نباشد زوجه می‌بایست دلایل خود را به وکیلش اعلام نماید و آن‌ها را به اثبات برساند.

برای کسب اطلاع در خصوص دعاوی طلاق طرح شده از جانب مرد و زن و مراحل آن مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

اگر یکی از زوجین در ایران و دیگری مقیم خارج از کشو‌ر باشد طلا‌ق چگونه انجام می‌گیرد ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که زوج یا زوجه در ایران ساکن هستند. برای مثال زوج در ایران و زوجه در یک کشور دیگر ساکن است. اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد برای طلا‌ق یکی از حالات زیر به وجود خواهد آمد:

  • درخواست طلاق در داخل کشور

اگر فردی که در ایران ساکن است بخواهد از همسرش که مقیم یک کشور دیگر است طلا‌ق بگیرد می‌بایست به دادگاه رجوع نموده و با ارائه دلایل و مدارک کافی رای طلا‌ق را دریافت کند. در این صورت ابلاغیه‌‌ای برای همسر فرد که در خارج از کشور ساکن است ارسال می‌شود و با طی شدن برخی مراحل طلا‌ق ثبت رسمی می‌شود.

  • درخواست طلاق در خارج از کشور

اگر فردی که همسرش در داخل کشور ساکن است و خود مقیم یکی از کشور‌های خارجی است بخواهد از او جدا شود می‌بایست قبل از هر کاری به کنسولگری یا سفارت ایران رجوع کند. در مرحله بعد باید وکالتنامه طلا‌ق را برای وکیلش ارسال کند و در صورت عدم وجود موانع قانونی و… طلا‌ق او به ثبت خواهد رسید.

نکته: مدت زمان طلا‌ق در خارج از کشور ممکن است کمی طولانی‌‌‌تر باشد و مابین سه ماه تا یک سال زمان می‌برد.

سوالات متداول

طلا‌ق در خارج از کشور با رعایت چه قوانینی انجام می‌گیرد ؟

طلا‌ق در خارج از کشور با توجه به قوانین ایران انجام خواهد گرفت.

مدت زمان مورد نیاز برای طلا‌ق در خارج از کشور چقدر است ؟

این موضوع کاملا بستگی به نوع طلا‌ق دارد و مابین سه ماه تا یک سال زمان خواهد برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق خارج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق خارج از کشور پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره