خانوادهسایر موضوعات خانواده

حکم کتک زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

حکم کتک زدن همسر چیست؟ متأسفانه همچنان در جامعه امروز گاهی شاهد این هستیم که در یک خانواده زن توسط شوهرش مورد آزار و ضرب و شتم قرار می‌گیرد. در راهروهای دادگاه‌های خانواده با بسیاری از این موارد مواجه می‌شوید که خانم‌هایی در تلاش برای شکایت از شوهر خود به دلیل ضرب و شتم آن‌ها هستند. و عده‌ای نیز به سبب ضرب و شتم شوهر به دنبال تقاضای طلاق هستند. در ادامه این مطلب به حکم کتک زدن همسر و مجازات قانونی آن می‌پردازیم. برای دریافت خدمات از بهترین وکیل طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حکم کتک زدن همسر توسط شوهر چیست ؟

ضرب و شتم زن توسط شوهر یک اقدام ناپسند ازنظر اخلاق و اجتماع به حساب می‌آید. به این اقدام در اصطلاح خشونت خانگی می‌گویند. که قانون آن را جرم انگاری کرده و برای این عمل ناپسند مجازات تعیین نموده است. اگر مردی به‌عمد همسر خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد.و یا با الفاظ ناپسند و زشت به همسر خود توهین نماید. با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

از طرفی زن می‌تواند با استناد به ضرب و شتم خود از جانب شوهر درخواست طلاق نماید. بنابراین ضرب و شتم زن را می‌توانیم از مواردی اعلام کنیم که ممکن است منجر به صدور حکم طلاق شود. البته باید ادله اثبات کافی باشد. در خصوص سایر مجازات‌های مربوط به ضرب و شتم باید گفت. قانون‌گذار برای ضرب و شتم زن توسط شوهر ماده قانونی مجزایی را تعیین نکرده است. بلکه طبق قانون مجازات اسلامی همان مجازاتی که برای جرم ضرب و شتم اجرا می‌شود که شامل حبس، قصاص و دیه است. با نظر قاضی و بر اساس میزان عمل در دعاوی ضرب و شتم همسر نیز اجرا می‌گردد.

مقصود از واژه‌ها ضرب، جرح و شتم

ضرب به این معنی است که عمل انجام‌شده موجب ایجاد ورم و کبودی بدون بروز خونریزی بر روی بدن شود. و مقصود از جرح عملی است که به موجب آن بافت‌های بدن ازهم‌گسسته شود. بنابراین جرح به ایجاد پارگی و بریدگی در بدن می‌گویند. مصادیق دیگر جرح شامل قطع عضو و استخوان شکسته می‌شود.

مقصود از واژه شتم نیز دشنام و استفاده از الفاظ زشت و ناپسند برای توهین می‌باشد. توهین و فحاشی نیز به عنوان یکی از انواع اعمال خشونت‌آمیز جرم محسوب و مجازات دارد. گاهی ممکن است آثار ضرب‌وجرح بهبود یابد. اما آثار تحقیر و توهین و آسیب‌های روانی تا سال‌ها باقی بماند. بنابراین فحاشی و توهین از طرف شوهر به زن نیز جرم است.

نحوه شکایت ضرب و شتم از شوهر

گام اول برای شکایت از شوهر با عنوان ضرب و شتم، ثبت شکایت علیه شوهر در کلانتری یا دادسرا است. برای ثبت شکایت در هر ساعت از شبانه‌روز پیش از آنکه آثار جراحت از بین برود می‌توانید به کلانتری مراجعه کنید. مدارک خود شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. را مهیا کنید.

پس از تکمیل پرونده، به دادگاه ارجاع می‌شود. و بعد از آن زن باید برای معاینات لازم به پزشکی قانونی مراجعه نماید. سپس با صدور نظر پزشکی قانونی، پرونده شکایت به دادسرا ارسال می‌گردد. در این مرحله احضاریه به طور مجزا برای هر دو طرف یعنی زوج و زوجه ارسال می‌شود. در صورتی که مرد اقرار نکند با حکم قاضی زن برای تعیین میزان جراحت به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. و بعد قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی حکم را ی نهایی را صادر می‌کند.

توصیه ما به شما این است که در صورتی که حتی برای بار اول توسط شوهر خود مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتید. در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشکی قانونی مراجعه نمایید. و این رخداد را ثبت کنید. تا در صورت تکرار عمل بتوانید از این مدرک برای اثبات ضرب‌وجرح استفاده کنید.

کتک زدن همسر | چگونگی اثبات ضرب و شتم زن توسط شوهر

تصور می‌شود برای اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر حتماً باید از شهادت شهود استفاده کرد. البته شهادت شهود یکی از روش‌های اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر است. اما در صورت عدم وجود شاهد روش‌های دیگری نیز برای اثبات عمل ضرب‌وجرح زن توسط شوهر وجود دارد. جهت اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

اول؛ اقرار یا اعتراف خود شوهر نزد قاضی یا مأمور کلانتری به عملی که انجام داده است.

دوم؛ شهادت شهود مثل شهادت فرزندان، همسایه‌ها، خدمتکار و یا هرکس که شاهد ضرب‌وجرح زن توسط شوهرش بوده است.

سوم؛ علم قاضی که با توجه به شرایط پرونده و استنباط خود از مدارک ارائه‌شده به ضرب‌وجرح زن توسط شوهر رأی می‌دهد.

چهارم؛ اماره به برخی مدارک مثل صدا و تصویر ضبط‌شده می‌گویند. بنابراین ضبط فیلم با دوربین مثل موبایل مدرک خوبی برای اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر است.

پنجم؛ قسم که در شرایط ویژه و مخصوصی به کار می‌آید. در برخی پرونده‌ها و با وجود شرایط خاص قاضی از طرفین می‌خواهد. که در محضر دادگاه به انجام یا عدم انجام عمل ضرب‌وجرح قسم یاد کنند.

ضرب و شتم، جرم قابل گذشت

مقصود از جرم قابل گذشت این است که در صورت عدم وجود شکایت خصوصی، یا به عبارتی رضایت شاکی، متهم به خودی خود رفع اتهام می‌شود. و پیگیر جرم و مجازات او توسط دادگاه دیگر انجام نمی‌گیرد. ضرب و شتم نیز از جرائم قابل گذشت است. به عبارتی یعنی در صورتی که زن از شکایت خود صرف نظر کند. پرونده شکایت وی مختومه می‌شود و دیگر زوج مجازات نخواهد شد. چرا که با رضایت زن، از شوهر رفع اتهام می‌شود و دیگر به عنوان مجرم تلقی نمی‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

حکم ضرب و شتم زن توسط شوهر چیست ؟

با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شکایت ضرب و شتم توسط شوهر چیست ؟

مدارک لازم شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره