تجاریسایر موضوعات تجاری

اداره محیط زیست تهران | آدرس، تلفن و سامانه محیط زیست تهران

اداره محیط زیست تهران چه وظایفی دارد؟ در سال 1350 سازمان شکاربانی ایران به سازمان حفاظت محیط‌زیست تغییر یافت. اختیارات این سازمان در حوزه امور زیست‌محیطی نظیر پیشگیری از اقدامات زیان‌بار نسبت به تعادل و تناسب محیط‌زیست می‌باشد. اداره محیط‌زیست تهران یکی از زیرمجموعه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور محسوب می‌شود. این اداره نیز از سال 1350 تاکنون با نام اداره کل محیط زیست تهران فعالیت می‌کند. در ادامه این مطلب به معرفی اداره محیط‌زیست تهران خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معرفی اداره محیط زیست تهران

از سال 1350 و بعد از تغییر نام سازمان شکاربانی به سازمان حفاظت محیط‌زیست. اداره کل محیط‌زیست تهران نیز با این عنوان در حوزه امور زیست‌محیطی استان تهران فعالیت می‌نماید. این اداره یکی از زیرمجموعه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است. که حوزه فعالیت و اختیارات آن موقعیت جغرافیایی استان تهران می‌باشد.

استان تهران حدود 13 هزار کیلومترمربع وسعت دارد. مرکز استان تهران شهر تهران است که پایتخت ایران محسوب می‌شود. جمعیت این استان مطابق آخرین آمار بیش از 13 میلیون نفر است. که حدود یک میلیون از جمعیت روستانشین و باقی جمعیت شهرنشین هستند. استان تهران دارای شهرهایی شامل شهریار، کمال شهر، ملارد، صفادشت، اندیشه، صالح‌آباد، باغستان، نصیرآباد، ارجمند و … است. در حال حاضر استان تهران دارای 16 شهرستان تابعه و 45 شهر و 78 دهستان می‌باشد. که تمامی این مناطق در حوزه زیست‌محیطی زیر نظر اداره محیط‌زیست تهران هستند.

جهت دریافت خدمات در حوزه پروانه بهره برداری کلیک کنید.

راه‌های ارتباطی و آدرس

اداره کل محیط‌زیست تهران در شهر تهران واقع‌شده است.

آدرس اداره: سه‌راه تهرانپارس، کیلومتر 8.5 بزرگراه شهید یاسینی شرق، در پارک سرخه‌حصار، خیابان گل مریم  قرار دارد.

کد پستی:1746913331 

شماره تماس: 02177355781

واحدهای تابعه اداره محیط زیست تهران

گفتیم که اداره کل محیط‌زیست تهران یکی از واحدها و زیرمجموعه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور می‌باشد. اما این اداره کل استان تهران خود دارای واحدهای تابعه‌ای است. واحدهای تابعه اداره کل محیط‌زیست استان تهران عبارت هستند. از واحدهای ورامین، ملارد، دماوند، شهر قدس، بهارستان، پیشوا، رباط‌کریم، پردیس، شهریار، پاکدشت، خنجیر و سرخه‌حصار اسلامشهر، لار و پلور، قرچک، فیروزکوه، شهر تهران، شهرری و شمیرانات.

مناطق تحت حفاظت اداره محیط زیست تهران

بخش‌ها و مناطق طبیعی که تحت مدیریت اداره کل محیط‌زیست تهران است در مجموع 13 منطقه است. از این 13 منطقه 3 منطقه پارک ملی، 4 منطقه حفاظت‌شده، 3 منطقه اثر طبیعی ملی و درنهایت 3 منطقه شکارممنوع می‌باشند. در مجموع این مناطق حدود 655089 هکتار وسعت دارند.

خوب است بدانید بخشی از این مناطق زیر نظر اداره محیط‌زیست تهران بر اساس تقسیمات استانی در حدود استان مازندران، قم و سمنان قرار می‌گیرند. ولی مدیریت و حفاظت از این مناطق تحت نظر اداره محیط‌زیست استان تهران است.

13 منطقه تحت مدیریت محیط زیست تهران

13 منطقه مذکور به‌تفصیل زیر هستند:

اول؛ 3 پارک ملی شامل پارک‌های لار در شمیرانات ، خنجیر و سرخه‌حصار در شهر تهران می‌شود. که در مجموع دارای 55152 هکتار مساحت می‌شوند.

دوم؛ 4 منطقه حفاظت‌شده شامل ورجین در شمیرانات، کویر در ورامین، بخشی از البرز مرکزی جنوبی در شمیرانات و جاجرود در تهران می‌شود. که در مجموع دارای 370009 هکتار مساحت هستند.

سوم؛ مناطق آثار طبیعی ملی که شامل تنگه واشی در فیروزکوه، غار رودافشان در دماوند، دریاچه تار و هویر در دماوند می‌شود. که مساحت این مناطق در مجموع 4203 هکتار است.

چهارم؛ مناطق شکارممنوع هستند که شامل لار در شمیرانات، کوه سفید در دماوند، کاوه ده در فیروزکوه می‌شوند. و این مناطق مجموعاً 225725 هکتار مساحت دارند.

اهداف و وظایف اداره محیط زیست تهران

اداره محیط‌زیست تهران اهداف خود را به سه بخش تقسیم می‌نماید. اول؛ اصل 50 قانون اساسی ایران جهت حفاظت از محیط‌زیست و بهره‌مندی صحیح و مستمر از محیط‌زیست که همسو با توسعه پایدار باشد را محقق نماید. دوم؛ از تخریب و آلودگی محیط‌زیست پیشگیر نماید. و سوم؛ از تنوع زیستی در استان حفاظت کند.

اما وظایف اداره مذکور متعدد است. این وظایف در راستای اهداف قانونی و تخصص سازمان در امور زیست‌محیطی تعیین‌شده است. از وظایف اداره محیط‌زیست تهران می‌توانیم. به جلوگیری از فعالیت واحدها آلاینده اشاره نماییم. همچنین موظف است واحد‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست در استان تهران را کنترل و ملزم به رعایت قانون و استاندارد نماید.

همکاری با دانشگاه‌ها در طرح‌های مطالعاتی حوزه محیط‌زیست انسانی از دیگر وظایف این سازمان است. همچنین سازمان موظف به حفاظت از ذخایر طبیعی و تنوع زیستی جانوری و گیاهی در حوزه تحت پوشش خود در استان تهران است. از دیگر وظایف اداره محیط‌زیست تهران می‌توانیم به وظیفه رسیدگی به شکایات مربوط به محیط‌زیست، شکایت مردمی در خصوص آلودگی‌ها، ارتقاء دانش عمومی. بازرسی و نظارت بر واحدهای تابعه و ارائه راهکار برای ترمیم اثرات سوء فعالیت‌های انسانی در محیط‌زیست اشاره کنیم.

برای آشنایی با رویه صدور جواز تاسیس کلیک کنید.

ساختار اداره کل محیط زیست تهران

شکل و ساختار اداره محیط‌زیست استان تهران شامل 3 معاونت و 8 بخش به صورت ادارات کوچک‌تر می‌شود. هر یک از این معاون‌ها خود دارای بخش‌های کوچک‌تر می‌شوند. 8 بخش اداره حفاظت محیط‌زیست غیر از سه معاونت این اداره. شامل؛ دفتر مدیریت، اداره برنامه بودجه و فناوری اطلاعات، اداره آموزش و مشارکت مردمی، اداره روابط عمومی و امور رسانه، اداره بازرسی و مدیریت عملکرد، حراست، اداره یگان محافظت و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌ها می‌شود.

سه معاونت اداره کل حفاظت محیط‌زیست تهران عبارت از معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی، معاونت محیط‌زیست انسانی و معاونت توسعه مدیریت حقوقی و منابع است. که هر یک از این سه معاون به بخش‌های مجزا و کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی به دو بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود. که شامل اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق و اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی می‌شود. معاونت محیط‌زیست انسانی دارای سه بخش است. این سه بخش شامل اداره مدیریت زیست‌محیطی آب، خاک و پسماند، اداره ارزیابی محیط‌زیست و بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم، اداره پایش و امور آزمایشگاه‌ها می‌گردد. و درنهایت معاونت توسعه مدیریت حقوقی و منابع به سه بخش اداره منابع انسانی و پشتیبانی، اداره امور مالی و اداره حقوقی تقسیم می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

اداره محیط زیست تهران از چه سالی تأسیس‌شده است ؟

از سال 1350 و بعد از تغییر نام سازمان شکاربانی به سازمان حفاظت محیط‌زیست. اداره کل محیط زیست تهران نیز با این عنوان در حوزه امور زیست‌محیطی استان تهران فعالیت می‌نماید.

مناطق تحت حفاظت اداره محیط زیست تهران چیست ؟

بخش‌ها و مناطق طبیعی که تحت مدیریت اداره کل محیط زیست تهران است در مجموع 13 منطقه است. از این 13 منطقه 3 منطقه پارک ملی، 4 منطقه حفاظت‌شده، 3 منطقه اثر طبیعی ملی و درنهایت 3 منطقه شکارممنوع می‌باشند. که در متن مقاله معرفی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره