ازدواجخانواده

عدم تمکین زن در چه مواردی مجاز می‌باشد ؟ موارد موجه عدم تمکین زوجه

آیا می‌دانید تمکین به چه معناست و موارد موجه عدم تمکین زوجه کدامند ؟هنگامی که زن و شوهر با هم ازدواج می‌کنند در مقابل یکدیگر وظایفی را عهده‌دار می‌شوند که یکی از این وظایف تمکین می‌باشد. در واقع می‌توان گفت تمکین یکی از آثار ازدواج محسوب می‌شود. مواردی وجود دارند که اگر زن تمکین نکند ناشزه محسوب نشده و همچنان نفقه به زن تعلق می‌گیرد. در ادامه به بررسی این موارد و در واقع به پاسخ سوال در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین می‌باشد می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تمکین |موارد موجه عدم تمکین زوجه

همانطور که در بالا توضیح دادیم یکی از آثار ازدواج تمکین می‌باشد. به لحاظ عرفی معمولا واژه تمکین را برای زنان به کار می‌برند. ولی این بدین معنا نیست که مرد نباید از همسر خود تمکین کند. تمکین به دو دسته تمکین عام و تمکین خاص تقسیم می‌شود.

تمکین عام

تمکین عام به معنای این می‌باشد که زوجه وظایف خود را نسبت به زوج انجام دهد و از همسر خود در حدود و چارچوبی که قانون تعیین کرده اطاعت کند. برای مثال خارج نشدن از منزل بدون اجازه از همسر.

تمکین خاص

منظور از تمکین خاص روابط زناشویی بوده و به زبان ساده‌تر به معنای تامین نیازهای جنسی مرد می‌باشد.

بیشتر بخوانید : انواع تمکین 

عدم تمکین | موارد موجه عدم تمکین زوجه

با توجه به تعاریف بالا عدم تمکین به معنای عدم انجام و ایفای هر یک از وظایف و تکالیف میان زن و شوهر می‌باشد. عدم تمکین برای زن و مرد نتایج مختلفی دارد که یکی از آن‌ها برای زن می‌تواند این باشد که حق نفقه او ساقط می‌شود.

بنابراین در صورتی که هر یک از زن و شوهر وظایف خود را در قبال یکدیگر انجام ندهند نشوز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

در چه مواردی زن مجاز به عدم تمکین می‌باشد ؟

انتخاب محل زندگی توسط زوجه |موارد موجه عدم تمکین زوجه

طبق ماده 1114 قانون مدنی اگر حق سکونت به زن داده شده باشد زن می‌تواند از زندگی کردن با شوهر در منزلی که مرد تعیین می‌کند خودداری کند. اما این باعث نمی‌شود که زن در مسائل زناشویی از همسر خود تمکین نکند.

مبتلا شدن مرد به امراض مقاربتی و جنسی مجوز عدم تمکین زن |موارد موجه عدم تمکین زوجه

طبق ماده 1127 قانون مدنی اگر شوهر پس از عقد به یکی از امراض مقاربتی و جنسی بیمار گردد زن این حق را دارد که از نزدیکی با وی خودداری کند. توجه داشته باشید که این عدم نزدیکی مانع از حق نفقه برای زن نخواهد بود. بنابراین زن تا جایی که از سرایت این بیماری در امان بماند می‌تواند از نزدیکی خودداری کند.

بیماری زن مجوز عدم تمکین زن | موارد موجه عدم تمکین زوجه

در صورتی که زن بیمار باشد هم می‌تواند تمکین نکند. البته در قانون بعضی از بیماری‌ها برای زن نام برده شده که زن در صورت داشتن این بیماری‌ها مجوزی قانونی و مشروع برای عدم تمکین خاص دارد.

نکته: در صورت عادت ماهیانه هم زن می‌تواند از تمکین خودداری کند.

داشتن ضرر مالی و جانی |موارد موجه عدم تمکین زوجه

طبق ماده 1115 قانون مدنی در صورتی که زندگی در منزل مشترک با مرد برای زن خوف جانی و مالی یا شرافتی داشته باشد زن می‌تواند مسکن دیگری تهیه کرده و به آن جا رود. هنگامی که این ضرر برای دادگاه هم اثبات شود، دادگاه حکم بازگشت زن به خانه مرد را نخواهد داد. البته توجه داشته باشید که در این صورت هم زن همچنان دارای حق نفقه می‌باشد.

حق حبس | موارد موجه عدم تمکین زوجه

به موجب ماده 1085 قانون مدنی زن می‌تواند تا مهریه خود را به طور کامل دریافت نکرده از شوهر خود تمکین خاص نکند.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس چیست را مطالعه نمایید.

ماده 1085 قانون مدنی مقرر می‌دارد زن این اجازه را دارد تا زمانی که مهر به او پرداخت نشده از انجام وظایف خود در قبال شوهر خودداری کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این خودداری حق نفقه زن را از بین نمی‌برد.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه پیگیری دادخواست نفقه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص موارد مجاز عدم تمکین زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد مجاز عدم تمکین زن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره