ازدواجخانواده

دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

پس از ثبت عقد نکاح به طور صحیح زوجین از حقوق و وظایفی در قبال هم برخوردار می‌شوند. گاهی این وظایف جزو وظایف و مسئولیت‌های اصلی است که در قانون به آن‌ها اشاره شده و انجام آن‌ها الزامی است و خودداری از انجام آن‌ها تخلف محسوب می‌شود (مسئولیت‌هایی که تمکین نامیده می‌شوند) و ضمانت اجرای قانونی به دنبال دارد. گاهی برخی از این وظایف خارج از مسئولیت شرعی زوجین است و انجام آن‌ها مستحق دستمزد می‌باشد. یکی از این حقوق که صرفا برای زوجه تعریف شده حق اجرت المثل است که در این مقاله به بررسی نمونه دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت چه زمانی قابل ارائه است؟

مطابق قانون مدنی اگر زوجه کارهایی را که در قانون به عنوان وظایف او شمرده نشده است و شرعا به عهده او نیست را انجام دهد مانند: پختن غذا تمیز کردن خانه و… برای او حق‌الزحمه‌ای به عنوان اجرت المثل در نظر گرفته می‌شود. زوجه هر زمان که بخواهد چه در حال زندگی مشترک با همسرش باشد و چه در حین انجام مراحل طلاق می‌تواند آن را از دادگاه مطالبه کند.

دو مورد در این خصوص باید اثبات گردد: انجام کار به دستور زوج و فقدان قصد انجام مجانی کارهای خانه. در این جا شهادت زن برای اثبات کفایت می‌کند مگر آنکه زوج (مرد) دلایل صریح و قابل قبولی در رد ادعای زن مطرح کند. دلایلی که ثابت کند زوجه ناشزه است سوء رفتار دارد و…

اجرت المثل چیست ؟

اجرت به معمای پاداش و حق‌الزحمه انجام کار است. اجرت المثل که یک اصطلاح فقهی است و در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به آن اشاره شده است عبارت است از: حق‌الزحمه و دستمزد کاری که عامل بدون قصد تبرع و غیر رایگان آن را انجام داده است.

پس اگر فردی کاری را مجانی و یا به نیت تبرع و رضای خداوند انجام داده باشد اجرت المثلی به او تعلق نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید : اجرت المثل ایام زوجیت

طریقه نوشتن دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

در جدول زیر نمونه یک دادخواست از سوی زوجه جهت مطالبه اجرت المثل را مشاهده می‌کنید.

محل اقامت    شغل   نام پدر نام خانوادگی      نام مشخصات طرفین
زوجه خواهان
    زوج خوانده
وکیل یا نماینده قانونی
مطالبه محاسبه و دریافت اجرت المثل تعیین خواسته و بهای آن
کپی مصدق شناسنامه/ کپی مصدق عقدنامه دلایل و منضمات دادخواست (مدارک)
شرح دادخواست

ریاست دادگاه

با احترام اینجانب ……. به موجب عقدنامه…….. به مدت …. سال در عقد دائم با خوانده آقای……بوده‌ام. در سال‌های زندگی مشترک انجام امور منزل و نگهداری فرزندان و… به عهده من و به دستور همسرم بوده است و من هیچ گونه قصد تبرعی از انجام آن‌ها نداشته‌ام. از شما تقاضا دارم طبق نظر کارشناس مربوطه اقدام به محاسبه اجرت المثل اینجانب از تاریخ…….. تا ……… و الزام خوانده به پرداخت آن بنمایید.

امضا

پس از ارائه برگه دادخواست دادگاه یک کارشناس رسمی دادگستری را برای محاسبه میزان اجرت المثل تعیین می‌کند. مقدار اجرت المثل همیشه یکسان نیست و عواملی نظیر میزان تحصیلات زن، نحوه اشتغال او، کارهایی که انجام داده است و… باعث کم و زیاد شدن مبلغ آن می‌شود. پس از محاسبه اجرت المثل زوج موظف می‌شود آن را پرداخت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره