ازدواجخانواده

مبلغ اجرت المثل زن در سال 99

هنگامی که یک زن با مردی ازدواج می‌کند، از نظر شرعی و قانونی حقوقی به زن تعلق می‌گیرد. یکی از حقوقی که مرد باید آن را کامل ایفا نماید، حق مالی زن است. حقوق مالی که زن در زندگی مشترک از آن برخوردار است اقسام گوناگون دارد. یکی از این حقوق مالی، اجرت المثل است. در هنگام طلاق دادگاه برای زوجه میزان اجرت المثل را تعیین می‌کند. در این مقاله پس از بیان و تعریف مختصر مفاهیم بنیادین به طور خاص به بررسی مبلغ اجرت المثل زن در سال 99 پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجرت المثل زن چیست؟

از نظر حقوق خانواده وقتی صحبت از اجرت المثل زن می‌شود منظور از پرداخت حق الزحمه کارهایی است که زوجه در خانه شوهر به دستور وی انجام داده و از نظر شرعی بر عهده او نبوده است. برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط استحقاق و عدم استحقاق اجرت المثل ایام زوجیت کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید : اجرت المثل ایام زوجیت

محاسبه اجرت المثل زن

اجرت المثل برای زمانی است که مزد عمل از پیش تعیین نشده باشد. هنگامی که از قبل مبلغی تعیین نشده باشد برای پرداخت دستمزد عرف را ملاک قرار می‌دهند. یعنی اجرت و مزد انجام چنین کاری معمولا از نظر عرف چه میزان است.

برای کارهایی که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد نیز دستمزدی از قبل تعیین نشده است به همین خاطر اجرت المثل به زن تعلق می‌گیرد. اجرت المثل تمام زنان یکسان نیست. برای اینکه اجرت المثل یک زن معلوم گردد کارشناس عوامل متعددی را در نظر می‌گیرد. عواملی از جمله: میزان کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده است، عرف منطقه، تحصیلات زوجه، تعداد فرزندان، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، محل زندگی، وضعیت اشتغال و…

هر چه موقعیت اجتماعی و تحصیلات زن بالاتر باشد اجرت المثل بیشتری به او تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : محاسبه اجرت المثل

کارشناس با توجه به تمام فاکتورها میزان اجرت المثل ایام زوجیت سالیانه را برای زن تعیین می‌کند. قاضی دادگاه خانواده بر مبنای نظر کارشناس رای صادر می‌کند. هر یک از زوجین می‌توانند نسبت به این مبلغ اعتراض کنند.

مبلغ اجرت المثل زن در سال 99

اجرت المثل برای هر زن متفاوت است و کارشناس با توجه به معیارهای گفته شده اجرت المثل زوجه را مشخص می‌کند. در واقع می‌توان گفت که معیار ثابت و از قبل تعیین شده‌ای وجود ندارد. اجرت المثل بعد از تقدیم دادخواست زن به دادگاه با توجه به نظر کارشناس برای هر شخص به صورت انحصاری مشخص می‌گردد.

کارشناس پس از بررسی کارهای زن در طول زندگی مشترک مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت را برای یک سال تعیین می‌کند. سپس مبلغ به دست آمده را ضرب در تعداد سال‌های زندگی مشترک می‌کند. عدد به دست آمده اجرت المثل زوجه است که شوهر ملزم به پرداخت آن است. در محاسبه اجرت المثل زن در سال 99 معیارهایی مانند شاغل بودن زن و میزان همکاری و همیاری وی در زندگی مشترک نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مبلغ اجرت المثل زن در سال 99، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مبلغ اجرت المثل زن در سال 99 پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره