ازدواجخانوادهنفقه

نفقه زن شاغل | میزان نفقه زن شاغل – مخالفت مرد با شاغل بودن زن

آیا نفقه به زن شاغل تعلق می گیرد؟ با گذشت زمان سبک زندگی انسان تغییر کرد. در گذشته فعالیت زنان فقط محدود به کارهای مربوط به خانه داری میشد. اما امروزه نقش اجتماعی زنان پررنگ‌تر شده است. در قدیم اینکه یک زن شغلی به غیر انجام دادن کارهای خانه داشته باشد اصلا معنا نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم که بانوان در کارهای مختلف ورود کرده‌اند و در عرصه سیاسی و اجتماعی توانسته‌اند جایگاه خوبی پیدا کنند. اینکه یک زن شاغل باشد باعث استقلال مالی او می‌گردد. این استقلال مالی اما تعارضی با حقوق او در زندگی زناشویی ندارد. آنچه در این مطلب بررسی می‌کنیم حقوق مالی زن و به طور خاص نفقه او در صورت شاغل بودن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 نفقه زن شاغل

در قانون مدنی ماده 1106 به طور کلی اعلام کرده است که مرد موظف است در عقد دائم به همسر خود نفقه بدهد. هیچ قانونی وجود ندارد که در صورت شاغل بودن زن نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. درآمد زن برای خود اوست و از هر راهی که بخواهد می‌تواند آن را خرج کند و این موضوع سبب نمی‌شود که مرد نفقه ندهد. پس به زن شاغل هم باید نفقه پرداخت. حتی اگر زن به سبب شغل دارای تمکن مالی باشد باز هم نفقه به او تعلق می‌گیرد زیرا نفقه به سبب نیاز زوجه نیست بلکه وظیفه مرد است که باید مخارج زن را تامین کند.

برای آشنایی بیشتر درباره قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

میزان نفقه زن شاغل

در اینکه زن شاغل باشد و یا نباشد هیچ تفاوتی وجود ندارد. همان معیارهایی که در رابطه با محاسبه نفقه زن خانه دار در نظر گرفته می‌شود در مورد خانم شاغل کاربرد دارد.

در اینجا به موقعیت اجتماعی و شأن خانوادگی زوجه توجه می‌کنند و با توجه به آن میزان نفقه را تعیین می‌کنند. البته قطعا این که شغل خانم چیست و چه درآمدی دارد در نظر کارشناسی برای تعیین میزان نفقه تاثیر می‌گذارد ولی در اصل پرداخت نفقه اثری ندارد و مرد در هر صورت نفقه را باید بپردازد.

برای آشنایی با نحوه محاسبه نفقه زن کلیک کنید.

مخالفت شوهر با شاغل بودن زن

اگر چه در قانون ایران هیچ محدودیت و تبعیضی در رابطه با کار کردن زن و مرد وجود ندارد اما در ماده 1117 قانون مدنی به مرد این اجازه داده شده است که در شرایط خاصی زن را از اشتغال منع کند.

در صورتی که شغل زن خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت زن یا شوهر باشد مرد می‌تواند مانع اشتغال زن شود. البته تشخیص این موضوع با دادگاه است. دادگاه بعد از بررسی در مورد شغل و موقعیت خانوادگی زوجین و همین طور عرف جامعه در مورد اینکه آیا این شغل خلاف مصالح و حیثیت خانوادگی است نظر خود را ارائه می‌دهد.

اما اینکه زن شغلی داشته باشد که شوهر با آن مخالف است تعارضی با دادن نفقه ندارد. حتی اگر زن شغلی خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت خودش و شوهرش داشته باشد باز هم به او نفقه تعلق می‌گیرد. اگر شوهر مشکلی در رابطه با شغل زن دارد در یک دعوای جدا می‌تواند از زوجه بخواهد که این کار را انجام ندهد و او را از اشتغال به این حرفه منع کند. ولی صرف اینکه مرد مخالف کار کردن باشد مانع تعلق گرفتن نفقه به زن نیست.

پس از صدور رای دادگاه به نفع مرد در خصوص منع زن از اشتغال، اگر بازهم زوجه به شغلش ادامه دهد و به مخالفت مرد گوش نکند در اینجا شوهر می‌تواند با استناد به این که زن از او تمکین عام نمی‌کند و وظائف زناشویی خود را انجام نمی‌دهد نفقه زوجه را پرداخت نکند.

آیا در دوران عقد نفقه زن شاغل بر عهده شوهر است؟

خیلی اوقات می‌بینیم خانم های شاغلی که عقد کرده اند اما هنوز به منزل شوهر نرفته اند، در مورد این که نفقه و یا به نحوی کمک خرج شان بر عهده پدر یا همسر است، دچار مشکل می‌شوند. از نظر قانون زن شوهر دار، چه در منزل پدر و چه در منزل همسر زندگی کند، پرداخت نفقه او بر عهده شوهر است. حتی اگر خانم شاغل باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن شاغل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن شاغل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا به زن شاغل هم نفقه تعلق می‌گیرد ؟

بله اشتغال مانع گرفتن نفقه نیست.

آیا اشتغال زن در نفقه تاثیر دارد ؟

بله در تعیین میزان آن تاثیر دارد ولی در اصل پرداخت کردن نفقه اثری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره