ازدواجخانواده

ثبت ازدواج دائم

ثبت ازدواج دائم ضرورت دارد؟ ازدواج دائم یکی از سنت‌های دیرینه در دین اسلام می‌باشد که بسیار به آن توصیه شده است. ازدواج دائم مزایای زیادی را برای زوجین به همراه می‌آورد و آرامش را به زندگی آن‌ها هدیه می‌کند. برای تشکیل خانواده و عقد نکاح زن و شوهر می‌بایست ازدواج دائم را به صورت رسمی در سیستم سراسری ثبت احوال ثبت کنند. ثبت ازدواج دائم الزامی می‌باشد و همه افراد موظف هستند که ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت نمایند. در ادامه به بررسی الزام ثبت نکاح و مجازات عدم ثبت آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید. توصیه می کنیم نمونه دادخواست ثبت ازدواج دائم را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت ازدواج دائم

طبق قانون مدنی و حمایت از خانواده بر اساس فقه شیعه، ثبت ازدواج و نکاح دائم یکی از مهم ترین اقدامات برای به رسمیت شناختن ازدواج زوجین است. طبق ماده 20 قانون حمایت از خانواده که در سال 1392 به ثبت رسیده، لزوم ثبت ازدواج دائم بر عهده مرد بوده و اهمیت این موضوع به حدی است که اگر خلاف این مساله روی دهد، برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

دلیل الزامی بودن ثبت ازدواج دائم

همانطور که می‌دانید قانونگذار زوج را ملزم نموده که ازدواج خود را ثبت نماید. دلایل زیادی برای ثبت ازدواج دائم وجود دارد که در ادامه به دو مورد اشاره شده است:

بیشتر بخوانید : تشریفات ثبت ازدواج دائم

طلاق

بسیاری از ازدواج‌های دائم به طلاق و جدایی ختم می‌شوند، اما اگر ازدواج به صورت رسمی ثبت نشده باشد هیچ دادگاهی برای طی کردن مراحل طلاق زوجین برگزار نمی‌شود چراکه ازدواج ثبت نشده است.

نفقه

اگر ازدواج دائمی ثبت شود و پس از ازدواج زن و مرد اختلاف داشته باشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند نفقه زن کاملا حفظ خواهد شد و زن می‌تواند با طی کردن مراحل قانونی نفقه خود را از همسرش دریافت کند. اما اگر ثبت ازدواج انجام نشده باشد زن حق استفاده از نفقه را نخواهد داشت.

به طور کلی ثبت نکردن ازدواج باعث بی‌نظمی خواهد شد و برای زوجین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین دلیل ثبت ازدواج دایم این است که اگر هر دعوایی در رابطه با ازدواج در دادگاه مطرح شود ابتدا باید رابطه زوجیت اثبات گردد و اثبات آن با تسلیم سند رسمی ازدواج میسر است.

ثبت نکردن ازدواج دائم چه مجازاتی دارد ؟

ثبت ازدواج دائمی به عهده مرد می‌باشد و مرد موظف است پس از عقد ازدواج خود را ثبت نماید. همچنین قانونگذار برای افرادی که ازدواج دائمی خود را ثبت نمی‌کنند مجازاتی را در نظر گرفته است که این مجازات به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مرد موظف به ثبت ازدواج دائمی می‌باشد و چنانچه از ثبت ازدواج خودداری کند قانون او را به حبس از سه تا شش ماه محکوم می‌نماید. علاوه بر این قانون فرد را موظف می‌کند که ازدواج خود را ثبت رسمی کند.

آیا می‌توان مجازات عدم ثبت ازدواج را جایگزین نمود ؟

قانونگذار این امکان را فراهم نموده است که افراد بتوانند به جای مجازات حبس جریمه نقدی بپردازند و مجازات خود را جایگزین کنند. جریمه نقدی عدم ثبت ازدواج دائمی از ۸۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال می‌باشد و با توجه به شرایط فرد متغیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات مرکز وکیل دات کام بهره‌مند گردید. پذیرش انواع پرونده‌های حقوقی، ارائه مشاوره حقوقی و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات مرکز وکیل دات کام می‌باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ازدواج دائمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ازدواج دائمی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره