خانوادهنفقه

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر | مندرجات الزامی آن

بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م پرداخت نفقه و تهیه لوازم مورد نیاز زندگی فرزند بر عهده پدر است. چنانچه پدر در قید حیات نباشد یا به علت فقر و ناتوانی از پرداخت نفقه فرزند خود عاجز باشد، نفقه به ترتیب بر عهده جد پدری، مادر و جد مادری فرزند قرار می‌گیرد. مطابق ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه یعنی تهیه مسکن، پوشاک، خوراک و مایحتاج زندگی فرزند؛ همچنین در صورت لزوم تحصیل وی نیز نفقه محسوب می‌گردد. در صورتی که پدر از پرداخت نفقه امتناع ورزد، آیا مادر می‌تواند به نفع فرزند خود نفقه را از پدرش دریافت کند؟ نحوه تنظیم دادخواست مبنی بر مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر چگونه است؟ در این مقاله همچنین به ارائه نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر

همان طور که اشاره شد، نفقه فرزند بر عهده پدر است و در صورت سرپیچی و امتناع از پرداخت آن، پدر مجرم شناخته شده و طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده، به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود یا به عبارتی حبس از ۶ ماه تا دو سال. برای آن که فردی بتواند از حق خود در دادگاه دفاع کند و آن را مطالبه کند، باید اهلیت استیفا داشته باشد. شرط داشتن اهلیت استیفا، بلوغ، رشد و عقل است. یعنی فرزند باید عاقل، بالغ و رشید باشد تا بتواند حق خود را مطالبه کند. حال کودکی که اهلیت استیفا ندارد، چگونه نفقه خود را درخواست کند؟ بر اساس ماده ۶ قانون حمایت خانواده مادر کودک یا شخصی که حضانت وی را بر عهده دارد می‌تواند جهت مطالبه نفقه کودک اقامه دعوی کند؛ بنابراین مادر کودک صلاحیت درخواست نفقه را به نفع فرزند خود دارد. مادر با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست مورد نظر مبنی بر پرداخت نفقه، نفقه فرزند خود را مطالبه می‌کند. در زیر یک نمونه از دادخواست مطالبه نفقه توسط مادر را تنظیم کرده و نوشته‌ایم.

برای آشنایی کامل با نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر کلیک کنید.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

محل اقامت

شغل

نام پدر

نام خانوادگی

نام

مشخصات طرفین

—————–

——–

——–

——–

مادر

خواهان

——————

——–

———

——–

پدر

خوانده

——————

——–

———

———

مشخصات وکیل

وکیل یا نماینده قانونی

مطالبه نفقه فرزند

تعیین خواسته و بهای آن

شناسنامه مادر فرزند – حکم حضانت فرزند – کپی عقدنامه ازدواج – شهادت شهود

دلایل و منضمات دادخواست

با سلام، ریاست محترم دادگاه……….

اینجانب………. مطابق عقدنامه شماره………. مورخ………. با خوانده آقای………. به انعقاد ازدواج دائم در دفترخانه………. شهرستان………. اقدام کرده‌ایم. از این ازدواج تعداد………. فرزند پسر/ دختر به نام/ نام‌های………. حاصل شده است. بر اساس ماده ۱۱۹۹ ق.م پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدرشان است اما ایشان با داشتن قدرت و استطاعت مالی کافی جهت پرداخت نفقه، از پرداخت آن از تاریخ………. امتناع ورزیده‌اند. از دادگاه محترم درخواست می‌کنم حکمی مبنی بر الزام پدر فرزندان به پرداخت نفقه آن‌ها، مستند بر ماده ۱۱۹۹ ق.م صادر نماید.

محل امضا ـ مهر ـ اثر انگشت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره