خانوادهسایر موضوعات خانواده

نمونه دادخواست الزام به تمکین | رسیدگی به دعوای الزام به تمکین – هزینه دادرسی

نمونه دادخواست الزام به تمکین چگونه است؟ در حین عقد زن و شوهر در قبال یکدیگر دارای مسئولیت‌‌‌‌‌هایی ‌‌‌‌می‌شوند که می‌بایست به آن‌ها عمل نمایند. یکی از مسئولیت‌‌‌‌‌هایی که زن در حین عقد عهده دار آن می‌گردد تمکین از شوهر ‌‌‌‌می‌باشد.‌ زن موظف است از همسرش تمکین کند و تمام وظایفی را که حین عقد به عهده او قرار گرفته است انجام دهد، در غیر‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرد ‌‌‌‌می‌تواند به علت عدم تمکین از او در دادگاه شکایت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمکین از همسر و نمونه دادخواست الزام به تمکین توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عدم تمکین از شوهر به چه معناست ؟

زن موظف است که بعد از خوانده شدن عقد نکاح در منزل شوهر سکونت داشته باشد و از او حرف شنوی کند. همچنین موظف است که در برقراری رابطه زناشویی تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا نیاز‌‌‌‌‌های مرد را از‌‌‌‌‌‌‌ این لحاظ برطرف نماید. در صورتی که زن به‌‌‌‌‌‌‌ این موارد توجهی نکند مرتکب عدم تمکین از شوهر خود شده است و شوهر می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

مرد در صورت عدم تمکین زن ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که زن را الزام به تمکین نماید. همچنین اگر به دادگاه ثابت شود که زن ناشزه است و از همسر خود تمکین ‌‌‌‌‌نمی‌کند دادگاه دیگر مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌نمی‌داند و حتی مرد ‌‌‌‌می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج دوم را نیز دریافت نماید.

دادخواست الزام به تمکین

مرد در صورت ناشزه بودن زن ‌‌‌‌می‌تواند طی ارائه دادخواستی او را الزام به تمکین نماید. در دادخواست الزام به تمکین ‌‌‌‌می‌بایست تما‌‌‌‌می مشخصات مرد و زن نوشته و به دادگاه ارائه شود. دادگاه نیز با بررسی دادخواست و خواسته مرد در صورتی که زن بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی ناشزه باشد او را ملزم به تمکین از همسر خود خواهد کرد.

برای آشنایی بیشتر با قوانین الزام به تمکین زوجه کلیک کنید.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

علاوه بر ذکر مشخصات در دادخواست عدم تمکین، مرد ‌‌‌‌می‌بایست خواسته خود از دادگاه را نیز ذکر نماید و بگوید که درخواست صدور حکم الزام به تمکین را دارد. متن یک دادخواست الزام به تمکین صحیح به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

با سلام و عرض احترام خدمت ریاست محترم دادگاه خانواده

اینجاب….. در تاریخ….. با خانم…. اقدام به ازدواج نموده‌‌‌‌‌‌ام. همسر بنده به مدت سه ماه است که منزل را ترک نموده است، با او برای بازگشت تماس گرفته‌‌‌‌‌‌ام اما او از بازگشت به منزل خوداری نموده است. لذا از شما خواهشمند هستم که زوجه را به تمکین از بنده الزام نموده و همچنین خواهان رسیدگی سریع شما و صدور حکم مبنی بر الزام به تمکین زن (همسر خود) ‌‌‌‌می‌باشم. تقاضا دارم با اتکا به ماده ۱۱۰۲ ،۱۲۰۸ و ۱۱۱۴همسر بنده را به تمکین الزام نمایید.

برای آشنایی با نحوه پرکردن اظهارنامه عدم تمکین زن کلیک کنید.

هزینه دادخواست الزام به تمکین | نمونه دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین جزو دادخواست‌‌‌‌‌های مالی نیست و معمولا هزینه‌‌‌‌ای در برندارد، اگر هم هزینه‌‌‌‌ای دریافت شود بسیار کم خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام شما عزیزان را در حل پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌‌‌‌‌ این مرکز ‌‌‌‌می‌توان‌ به ارائه مشاوره حقوقی تهران و حل انواع پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست الزام به تمکین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

عدم تمکین به چه معناست ؟

ترک منزل، خودداری از انجام رابطه زناشویی و…. جزو مواردی هستند که با وجود آن‌‌‌‌‌ها زن ناشزه محسوب ‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌می‌توان از دادگاه درخواست الزام به تمکین زن را داشت ؟

بله

در دادخواست الزام به تمکین چه مشخصاتی ‌‌‌‌می‌بایست قید شوند ؟

مشخصات کلی زن و مرد مانند‌ نام، نام خانوادگی، تاریخ عقد و…. ‌‌‌‌می‌بایست قید شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره