حضانتخانواده

سلب حضانت از پدر

سلب حضانت از پدر چگونه ممکن است ؟ فرزندان‌‌‌‌‌ نتیجه اصلی‌‌‌‌‌ ازدواج زن و مرد ‌‌‌‌‌می‌باشند. زنان و مردان‌‌‌‌‌ پس از فرزند آوری ‌‌‌‌‌می‌بایست در جهت تربیت اخلاقی او بسیار‌‌‌‌‌ تلاش کنند و از هر چیزی که مصلحت فرزند را به خطر بیندازد امتناع نمایند. اما در برخی موارد زن و مرد تصمیم ‌‌‌‌‌می‌گیرند که به هر دلیلی از یکدیگر طلاق بگیرند و جداگانه زندگی کنند که در اینجا مسئله حضانت فرزندان روی کار ‌‌‌‌‌می‌آید. حضانت فرزندان مسئله بسیار مهمی ‌‌‌‌‌می‌باشد که در قانون به آن پرداخته شده است. در ادامه قصد داریم در مورد شرایط حضا‌نت و سلب حضا‌نت پدر به دلیل بیماری روانی توضیحات کامل‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی

همانطور که می‌دانید فرزندان پسر و دختر در یک مدت زمان تعیین شده توسط قانون تحت حضانت پدرشان خواهند بود. با وجود اینکه پدر در سنین خاصی سرپرست فرزندان خود تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود اما باید شرایط لازم برای انجام این کار را دارا باشد. پدر باید دارای صلاحیت حضانت فرزند باشد تا بتواند وظیفه خود را در قبال فرزند به خوبی انجام بدهد.

اگر پدر در جهت صلاح کودک عمل نکند و حضانت او به مصلحت‌‌‌‌‌ فرزند نباشد دادگاه حضانت را از او سلب خواهد کرد. یکی از دلایلی که موجب ‌‌‌‌‌می‌شود پدر فاقد صلاحیت حضانت فرزندش شود ابتلا به بیماری‌‌‌‌‌‌های روانی ‌‌‌‌‌می‌باشد. اگر پدر به هر یک از بیماری‌‌‌‌‌‌های روانی مبتلا گردد دیگر دارای صلاحیت حضانت ‌‌‌‌‌نمی‌باشد زیرا ممکن است به کودک از لحاظ جسمی‌ و اخلاقی آسیب وارد کند.

برای مثال اگر پدر به جنون مبتلا‌‌‌‌‌ شود دیگر ‌‌‌‌‌نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای فرزند باشد و در این صورت حضا‌نت از او سلب خواهد شد. در صورتی که پدر به بیماری روانی مبتلا شود خویشان کودک، قیم او و رئیس حوزه‌‌‌‌‌ قضایی‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌می‌توانند درخواست سلب حضانت فرزند از او را داشته باشند.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله نمونه دادخواست سلب حضانت از پد‌ر را مطالعه نمایید.

حضانت پدر به چه معناست ؟

پس از اینکه زن و مرد از یکدیگر جدا شوند اگر فرزندی داشته باشند دادگاه آن‌‌‌‌‌‌ها را مکلف ‌‌‌‌‌می‌کند که حضانت او را به عهده بگیرند. مدت زمان حضانت فرزند برای پدر و مادر با توجه به جنسیت فرزند تعیین ‌‌‌‌‌می‌شود. اگر فرزند دختر باشد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر و از هفت سالگی تا نه‌‌‌‌‌ سالگی تحت حضانت پدرش خواهد بود.

اما اگر فرزند پسر باشد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر و از هفت سالگی تا پانزده سالگی تحت حضانت پدرش خواهد بود. حضانت پدر به این معناست که او وظیفه دارد در آن مدت زمان تعیین شده از فرزند خود به خوبی مراقبت نماید و علاوه بر اینکه نیاز‌‌‌‌‌‌های مالی و عاطفی او را تامین ‌‌‌‌‌می‌کند ‌‌‌‌‌می‌بایست برای ارتقای ‌تربیت اخلاقی و شخصیتی او نیز بسیار تلاش کند.

توصیه می‌کنیم مقاله حضانت فرزند را مطالعه نمایید.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر‌‌‌‌‌ به دلیل بیماری روانی چیست ؟

برای اینکه بتوان حضا‌نت فرزند را از پد‌ری که به بیماری روانی مبتلا شده است سلب نمود ‌‌‌‌‌می‌بایست شرایطی موجود باشد تا با درخواست سلب حضا‌نت موافقت شود‌ این شرایط به شرح زیر ‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • در صورتی ‌‌‌‌‌می‌توان حضانت فرزند را از پدرش سلب نمود که مبتلا شدن پدر به بیماری روانی توسط پزشکی قانونی تایید شده باشد.
  • چنانچه بیماری روانی پدر به درجه‌ای رسیده باشد که مصلحت کودک را به خطر بیندازد حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌می‌شود و در غیر این صورت ‌‌‌‌‌نمی‌توان حضانت را از سلب کرد. برای مثال اگر بیماری روانی پدر به حدی رسیده باشد که او دچار جنون شود حضانت از او سلب ‌‌‌‌‌می‌شود زیرا جنون پدر مصلحت کودک را به خطر ‌‌‌‌‌می‌اندازد.

توصیه می‌کنیم در همین راستا مقاله موانع حضانت را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط سلب حضا‌نت از پدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط سلب حضا‌نت از پدر پاسخ دهند.

سوالات متداول
حضانت دختر تا چه سنی با پدر خواهد بود ؟

هفت تا نه سال.

بیماری روانی پدر باعث سلب حضانتش می‌شود؟

بله. اگر به تشخیص دادگاه مصلحت فرزند تامین نشود طفل او گرفته خواهد شد.

چگونه بیماری روانی پدر را اثبات کنیم ؟

از طریق پزشکی قانونی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره