اسناد تجاریتجاریشرکت ها

پلمپ دفاتر قانونی

دریافت و تکمیل پلمپ دفاتر قانونی یا تجاری طبق قانون برای هر فردی که اقدام به فعالیت تجارت چه به صورت فردی و چه در غالب شرکتی دارد، واجب است. شاغلین به تجارت اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، توسط قانون ملزم به اظهار درآمد و هزینه‌های خود هستند. تجار برای اظهار درآمد نیازمند دفاتر تجاری‌اند که باید توسط مراجع قانونی پلمپ شده باشند. پلمپ دفاتر تجاری یکی از پراهمیت‌ترین عملیات مالی شرکت‌های تجاری است. برای این که تاجران بتوانند پلمپ دفاتر را به درستی انجام دهند باید با تمام قوانین و مراحل آن به خوبی آشنا شوند. در ادامه مقاله به توضیح مختصر پلمپ دفاتر می‌پردازیم. برای دریافت و تکمیل این دفاتر می‌توانید از خدمات وکیل کار و سایر خدمات موسسه وکیل دات استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

پلمپ دفاتر قانونی

شرکت‌ها و موسسات و تاجرانی که طبق قانون موظف به پرداخت مالیات هستند، باید کلیه هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت را در محل مشخصی ثبت نمایند. حقوق تجارت برای این امر دفاتر پلمپ را معرفی می‌کند. لذا شرکت‌های باید برای اداره امور مالی خود این دفاتر را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند. دلیل به کار بردن اصطلاح دفاترپلمپ این است که تمام صفحات دفاتر تجاری مورد استفاده تاجران باید توسط اداره مالیات و ثبت شرکت‌ها پلمپ گردند. دفاتر تجاری پلمپ شده به صورت دفاتر رسمی یا قانونی و دفاتر غیر رسمی وجود دارند. تعداد صفحات این دفاتر بستگی به عملکرد و کاربرد در سه حالت 50 یا 100 و یا 150 برگه‌ای ارائه می‌گردد.

به صورت کلی دفاتر پلمپ دو هدف یا دو کاربرد اصلی دارند. اولین کاربرد آن، استفاده از اطلاعات وارد در این دفاتر برای ارائه کردن اظهارنامه مالیاتی است. همچنین تاجران برای دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی به دفاتر پلمپ نیاز دارند. برای ثبت درخواست دفاتر تجاری در سامانه ثبت شرکت ها کلیک کنید.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری

متقاضی پلمپ‌دفاتر در گام اول باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه نماید و تقاضای پلمپ‌دفاتر تجاری کند. تکمیل اطلاعات در سامانه برای تاجر حقوقی و تاجر حقیقی تا حدودی متفاوت است. در شرکت‌های تجاری باید سمت فردی که به عنوان متقاضی اقدام به تکمیل اظهارنامه می‌نماید درج شود. همچنین تمام اطلاعات افراد هیئت مدیره شرکت نیز باید در سامانه نوشته شود.

پس از ثبت تقاضا در سامانه، تمامی اطلاعیه‌های مرتبط به شماره تلفنی که تاجر در سامانه وارد کرده، پیامک می‌شود. تاجران باید توجه داشته باشند نوشتن اطلاعات مربوط به شروع سال و ماه مالی را در سامانه بسیار مهم است. در صورتی که متقاضی شرکت تجاری باشد باید اطلاعات شروع سال مالی را با توجه به تاریخی که در اساسنامه شرک تعیین شده، در سامانه درج کنند. سامانه نیز به طور خودکار پایان سال مالی را مشخص می‌نماید. هر دفتر تجاری برای یک سال مالی کارایی دارد. بنابراین تاجران باید هرسال پیش از شروع سال مالی جدید برای درخواست دفاترپلمپ جدید اقدام نمایند. در صورتی که برگه‌های یک دفتر پیش از سال مالی جدید به اتمام رسید امکان درخواست دفتر جدید نیز وجود دارد.

مرحله بعدی وارد کردن اطلاعات آدرس متقاضی در سامانه اداره ثبت برای دریافت دفاترپلمپ شده است. اگر هنگام ورود آدرس می‌خواهید شهری را انتخاب نمایید اما در گزینه‌های سامانه نام شهر موجود نباشد یعنی هنوز ارسال به این شهر تحت پوشش سامانه نیست. در صورتی که هرگونه مشکلی در ثبت اطلاعات به وجود بیابد برای پیگیری و رفع ایراد متقاضی می‌توان به اداره ثبت مراجعه نماید. نهایتاً سامانه به متقاضی شماره پیگیری اختصاص می‌دهد. در موارد معدودی اگر مرجع خاصی از تاجر تقاضای گواهی دفاتر پلمپ کند تاجر می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها این گواهی را دریافت نماید.

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر قانونی

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی تا حدودی متفاوت است. برای یک تاجر به عنوان شخص حقیقی مدارک لازم عبارت‌ از، کپی کارت ملی تاجر به علاوه‌ی کپی از پروانه کسب و مجوز فعالیت تجاری می‌باشد. در مقابل مدارک مورد نیاز شرکت تجاری به عنوان شخص حقوقی شامل کپی کارت ملی مدیر عامل، کپی روزنامه تأسیس شرکت و وجود مهر شرکت می‌شود. همچنین در صورتی که شرکت پس از تأسیس دچار تغییراتی شود کپی روزنامه شرکت پس از تغییرات نیز به عنوان یکی از مدارک لازم است. اغلب موارد پیگیری چنین اموری به عهده‌ی وکیل شرکت است بنابراین وجود وکالت‌نامه از ضروریات و مدارک لازم برای پلمپ دفاتر است.

رد دفاترپلمپ

گاهی ممکن است دفاتر پلمپ شده‌ی تاجران توسط مسئولین و بازرسان امور مالیاتی تأیید نگردد. رد دفاتر پلمپ دلایل متعددی دارد که چند نمونه از آن به شرح ذیل می‌باشد:

  1. تاجر برای وارد کردن امور مالی سال جاری از دفاتر سال مالی قبل استفاده کرده باشد.
  2. اطلاعات وارد شده در دفاتر کذب و دروغ باشد.
  3. اگر شرکت دارای شعبه یا نمایندگی باشد باید فعالیت‌های آن‌ها را در دفاترپلمپ درج نماید. در غیر این صورت دفتر رد می‌شود.
  4. تاجر به قصد سوء‌استفاده قسمت‌های سفید و ننوشته در دفاتر به جای بگذارد.
  5. خواه یک فعالیت یا چند فعالیت مالی تاجر در دفتر ثبت نشده باشد.
  6. مندرجات و اطلاعات ثبت شده در دفاتر پس از ثبت به طریقی مانند پاک کردن یا تراشیدن تغییر کند.
  7. یک یا چند برگه پلمپ شده از دفاتر بریده شده باشد و وجود نداشته باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دفاترپلمپ شده چیست ؟

دفاتر تجاری رسمی و غیر رسمی تجار که تمام صفحات این دفاتر توسط باید توسط اداره مالیات و ثبت شرکت‌ها پلمپ می‌گردد.

کاربرد دفاترپلمپ چیست ؟

اولین کاربرد آن، استفاده از اطلاعات وارد در این دفاتر برای ارائه کردن اظهارنامه مالیاتی است. همچنین تاجران برای دریافت کارت عضویت اتاق بازرگانی به دفاتر پلمپ نیاز دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره