خانوادهطلاق

دادخواست استرداد جهیزیه

آیا با دادخواست استرداد جهیزیه آشنایی دارید؟ معمولاً براساس عرف خانم‌ها برای شروع زندگی مشترک مجموعه‌ای از اموال منقول را به عنوان هدیه از طرف خانواده خود دریافت می‌کنند. این هدایا که به عنوان جهیزیه نام می‌گیرد به منزل همسر برده می‌شود. بعد از وقوع اختلاف میان یک زوج، زنان تمایل به پس گرفتن جهیزیه خود دارند. که در اصطلاح و به این عمل در قانون استرداد جهیزیه گفته می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی دادخواست استرداد جهیزیه و نحوه تنظیم آن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره طلاق حقوقی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادخواست استرداد جهیزیه

مطابق با عرف خانم‌ها در ابتدای زندگی مشترک از طرف خانواده خود مجموعه‌ای از اموال منقول را هدیه می‌گیرند. که نام این هدایا جهیزیه می‌باشد. معمولاً در صورت بروز اختلاف و دعوا میان زوج خانم‌ها تمایل دارند تا جهیزیه خود را پس بگیرند؛ به این عمل استرداد جهیزیه میگوییم.

استرداد جهیزیه به دو طریق انجام می‌شود. اولین روش این است که زوجین با یکدیگر توافق کنند و بدون هیچ‌گونه دعوایی و بدون شکایت در محاکم قضایی خانم جهیزیه خود را مسترد نماید. اما گاهی ممکن است زوجین بر سر استرداد جهیزیه به توافق نرسند. و مرد نیز مدعی شود که مالک جهیزیه می‌باشد. در این شرایط خانم می‌تواند در دادگاه خانواده زمان دعوای طلاق دعوای استرداد جهیزیه را مطرح کند. برای مطرح کردن دعوای استردادجهیزیه حتماً باید ثبت دادخواست استردادجهیزیه انجام شود.

بنابراین می‌توان گفت دادخواست استردادجهیزیه یعنی خانم برای پس گرفتن جهیزیه خود در محاکی قضایی طرح دعوا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استرداد جهیزیه کلیک کنید.

نحوه تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه چگونه است؟

تنظیم دادخواست استردادجهیزیه با سایر دادخواست‌های حقوقی شباهت‌های کلی دارد. و فقط در جزئیات اطلاعاتی وارد شده در این دادخواست بر اساس موضوع آن‌ها متفاوت می‌باشد. افراد متقاضی برای تنظیم دادخواست استردادجهیزیه باید مراحلی را طی نمایند که این مراحل به ترتیب زیر است.
• زوجه با دریافت نمونه دادخواست استردادجهیزیه باید اقدام به تکمیل آن نماید.
• در ستون مربوط به خواهان باید اطلاعات هویتی زوجه یا همان خانم مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، آدرس و شماره ملی وی وارد شود. و در ستون خوانده باید اطلاعات هویتی ذکر شده‌ی زوج یا همان آقا وارد شود.
• قسمت ستون خواسته زوجه؛ باید به طور مختصر درخواست تان در مورد صدور حکم برای باز پس گرفتن جهیزیه و همچنین پرداخت خسارت دادرسی بنویسید.
• آخرین قسمت پر کردن ستون شرح خواسته است. در این قسمت زوجه باید خواسته خود را در مورد استرداد جهیزیه برای قاضی به طور کامل شرح دهد.
• سپس فرد باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تحلیل فایل تایپی دادخواست استردادجهیزیه آن را ثبت کند. البته امکان ثبت دادخواست استرداد جهیزیه توسط خود شخص بعد از آنکه بر اساس نمونه دادخواست استردادجهیزیه آن را تکمیل نمود از طریق سامانه adliran.ir امکان‌پذیر است.
لازم به ذکر است که زوج باید بتواند تمام دلایل ذکر شده در دادخواست خود را به دادگاه ارائه کند. بنابراین این دادخواست به تنهایی برای باز پس گرفتن جهیزیه کافی نیست.

مدارک لازم برای ضمیمه دادخواست استرداد جهیزیه

برای تکمیل دادخواست استردادجهیزیه باید مدارکی را ضمیمه کنید تا بتوان این دادخواست را به دادگاه ارائه داد. ازجمله این ضمایم به شرح زیر است.
• الصاق سند ازدواج یا کپی برابر با اصل آن به دادخواست استردادجهیزیه
• شناسنامه و کارت ملی
• یک استشهادیه در مورد لیست اموالی که خانم به عنوان جهیزیه به منزل همسر برده. کسانی که در ذیل این استشهادیه را امضا نموده‌اند باید در دادگاه حاضر شده و در مقابل قاضی شهادت دهند.
• در نهایت لیست جهیزیه یا به اصطلاح سیاهه جهیزیه که شامل اسامی اقلامی است که زن به عنوان جهیزیه به منزل همسر برده و شوهر یا تعدادی از بستگان شوهر آن را امضا کرده‌اند.

خوب است بدانید که قبل از ارائه دادخواست استرداد جهیزیه به محاکم قضایی و پیگیری این موضوع به صورت قانونی خانم می‌تواند یک نمونه اظهارنامه دادخواست استردادجهیزیه را برای آقا ارسال کند. در بسیاری از موارد ارسال اظهارنامه برای همسر راهگشا خواهد بود و پیش از شروع دعوا قانونی در دادگاه طرفین به توافق می‌رسند. برای مشاهده نمونه اظهارنامه استرداد جهیزیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دادخواست استرداد جهیزیه چیست ؟
دادخواست استردادجهیزیه عبارت است از اینکه؛ بانوان به واسطه این دادخواست در مورد استرداد و پس گرفتن جهیزیه خود در محاکم قضایی طرح دعوا می‌کنند.

آیا دادخواست استرداد جهیزیه با سایر دادخواست‌های حقوقی متفاوت است ؟
خیر دادخواست استردادجهیزیه به صورت کلی با سایر دادخواست‌های حقوقی شباهت دارد. و تنها در جزئیات اطلاعاتی وارد شده در این دادخواست بر اساس موضوع آن‌ها متفاوت می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره