ازدواجخانواده

بذل مدت در نکاح موقت

بذل مدت در نکاح موقت چیست؟ در قانون کشور ما برای ازدواج زنان و مردان دو نوع عقد دائم و موقت وجود دارد. هرکدام از این دو نوع عقد دارای ویژگی‌هایی مخصوص به خود ‌‌می‌باشند. قانونگذار در مورد عقد دائم و عقد موقت قوانینی را وضع نموده است. ‌‌بذل مدت یکی از انواع قوانین وضع شده‌‌ای است که قانونگذار در خصوص عقد موقت تعیین نموده است و تنها در این نوع عقد کاربرد دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص بذل مدت در نکاح موقت توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

بذل مدت در نکاح موقت یعنی چه‌‌‌‌ ؟

‌‌‌‌بذ‌ل در لغت به معنای بخشش ‌‌می‌باشد و ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در نکاح موقت به معنای بخشش مدت زمان باقی مانده عقد از جانب مرد است. عقد موقت دارای مدت زمان مشخصی ‌‌می‌باشد و تا آن مدت زمان زن و شوهر ‌‌می‌بایست وظایف زناشویی خود را انجام دهند. در عقد موقت قانونگذار مدت عقد را به نفع مرد تلقی نموده است و اگر مرد مدت زمان باقی مانده عقد را به زن ببخشد، ‌‌‌‌بذ‌ل مدت انجام ‌‌می‌گیرد. حال ‌‌‌‌بذ‌ل مدت برخی آثار حقوقی را نیز به همراه دارد.

‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت و بخشش مدت زمان باقی‌‌ مانده عقد باعث انحلال و باطل شدن عقد ‌‌می‌گردد. نکته دیگری که وجود دارد این است که ‌‌‌‌بذ‌ل مدت نکاح موقت تنها به اختیار مرد اتفاق ‌‌نمی‌افتد. گاهی عقد موقت مدت زمان طولانی و زیادی دارد، در این نوع عقد اگر مرد به وظایف زناشویی خود به درستی عمل نکند زن ‌‌می‌تواند از دادگاه درخواست نماید که همسرش را به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد الزام نماید. در این صورت دادگاه حکمی‌ مبنی بر بخشش مدت زمان عقد موقت صادر ‌‌می‌کند، و نکاح منحل خواهد گردید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه صیغه را مطالعه نمایید.

بذل مدت در عقد موقت چگونه انجام ‌‌می‌گیرد‌‌‌‌ ؟

در عقد دائم برای انحلال و باطل نمودن عقد ‌‌می‌بایست تشریفاتی صورت گرفته و طلاق انجام گیرد. اما برای انحلال و ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت نیاز به هیچگونه تشریفاتی نبوده و مرد ‌‌می‌تواند هر زمان که بخواهد این حق خود را ببخشد. برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در نکاح موقت تنها اراده مرد کافی ‌‌می‌باشد. در مرحله اول مرد ‌‌می‌بایست عاقل، بالغ و رشید باشد. همچنین مرد ‌‌می‌بایست اراده خود برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد موقت را اعلام نماید.‌‌ در این صورت مدت زمان نکاح به زن بخشیده و نکاح منحل ‌‌می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله ثبت نکاح موقت را مطالعه نمایید.

اهدای وکالت به زن برای ‌‌بذل مدت در عقد موقت

برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت شرایط ویژه‌‌ای وجود دارد. مطابق قانون مرد ‌‌می‌تواند برای ‌‌‌‌بذ‌ل مدت زمان عقد به زن وکالت بدهد. یعنی زن ‌‌می‌تواند با دارا بودن این وکالت هر زمان که بخواهد مدت زمان باقی مانده عقد را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید. در این صورت نیز عقد منحل خواهد شد. اما مرد ‌‌می‌تواند برای اهدا وکالت ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد به زن، شروطی را برای او در نظر بگیرد.

برای مثال مرد ‌‌می‌تواند شرط کند که اگر به یک مسافرت طولانی برود، زن وکالت دارد عقد موقت را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید. یا همچنین مرد مختار است که هیچ شرطی را در این زمینه تعیین نکند و با اهدای وکالت به زن این اجازه را بدهد که، مدت زمان عقد را به خود ببخشد.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم ثبت نکاح موقت را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بذل مدت در نکاح موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بذل مدت در نکاح موقت پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا امکان الزام مرد به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد موقت وجود دارد‌‌‌‌ ؟

بله در صورتی که مرد به وظایف زناشویی خود عمل نکند امکان الزام او به ‌‌‌‌بذ‌ل مدت عقد، توسط دادگاه وجود دارد.

آیا مرد ‌‌می‌تواند به زن وکالت ‌‌‌‌بذ‌ل مدت در عقد موقت را اهدا کند‌‌‌‌ ؟

بله مرد ‌‌می‌تواند با اهدای این نوع وکالت، به زن این اجازه را بدهد که مدت زمان عقد موقت را ‌‌‌‌بذ‌ل نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره