سایر موضوعات کیفریکیفری

جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی و پروفایل

جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی یا پروفایل چیست؟ آیا انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی جرم است؟ بر اساس قانون ایران در صورتی که افراد عکس بی حجاب خود را در فضای مجازی انتشار دهند. اگر به صورت مبتذل و مستهجن باشد. جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری و مجازات است. در ادامه این مطلب به جرم عکس بی حجاب و انتشار آن در فضای مجازی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم عکس بی‌حجاب

بر اساس قانون ایران رعایت حجاب در محیط اجتماعی و فضای عمومی جامعه ضروری است. و اگر شخصی در فضای عمومی جامعه اقدام به کشف حجاب خود نماید از نظر قانونی مرتکب جرم شده است. و این جرم قابل مجازات می‌باشد. مجازات برای جرم کشف حجاب در تبصره ماده 683 قانون مجازات اسلامی آورده شده است.

مطابق این ماده افرادی که مرتکب جرم کشف حجاب در معابر عمومی شوند. مشمول مجازات حبس از ده روز تا دو ماه و یا مجازات جریمه نقدی از 50 تا 500 هزار ریال می‌گردند. البته این مجازات برای افرادی است که در فضای جامعه اقدام به کشف حجاب نمایند. پرسش این است آیا انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی نیز جرم است و مجازات دارد؟

برای آشنایی با جرائم منافی عفت کلیک کنید.

انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی

گفتیم که کشف حجاب در فضای عمومی جامعه و معابر عمومی جرم است و مجازات دارد. اما قانون ایران انتشار عکس در فضای مجازی را جرم انگاری نکرده است. حتی اگر عکس بدون حجاب شرعی در فضای مجازی منتشر شود شامل مجازات قانون مجازات اسلامی نمی‌شود.

اما در قانون جرائم رایانه‌ای ایران مقرراتی وضع‌شده است. که به موضوع انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی می‌پردازد. در فصل چهارم این قانون آمده است که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به شرطی که مبتذل و مستهجن باشد جرم است. در چنین شرایطی انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی شامل حبس یا جزای نقدی می‌شود.

مجازات جرم عکس بی حجاب

در مطالب بالا ذکر کردیم که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به طور معمول جرم‌انگاری نشده است. اما در برخی شرایط ویژه که انتشار عکس‌های بی‌حجاب به صورت تصاویری مستهجن و مبتذل باشند. مشمول مقررات قانون جرائم قانونی می‌شود.

در ماده 14 قانون جرائم رایانه‌ای اگر فردی به نحوی که گفته شد. اقدام به انتشار تصاویر مستهجن از طریق سامانه‌های رایانه‌ای نمایند؛ مشمول مجازات حبس از 91 روز تا دو سال و جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال و یا هردوی آن‌ها می‌شوند.

همچنین اگر فردی تصویری مبتذل منتشر نماید. خواه عکس خودش باشد یا عکس دیگری، به همین ترتیب حداقل یکی از این مجازات‌ها محکوم خواهد شد. البته باید نسبت به این جرم اطلاع‌رسانی شود و شکایتی انجام گیرد. نحوه شکایت برای بی‌حجابی در فضای مجازی طرح شکایت‌نامه از طریق دفاتر خدمات قضایی است.

برخی از افراد به صورت سازمان‌یافته اقدام به انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل می‌نمایند. چنین افرادی که انتشار تصاویر مستهجن و مبتذل را شغل خود قرار دهند. در شرایطی به عنوان جرم فساد فی‌الارض محکوم و مجازات می‌شوند. و در غیر این صورت به حداکثر هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد. البته اگر تصویر بی حجاب مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال گردد. مجرم به جزای نقدی یک تا پنج میلیون ریال محکوم می‌گردد.

منظور از عکس قبیح و مستهجن چیست ؟

همان‌طور که گفتیم در قانون جرائم رایانه‌ای تنها زمانی که عکس مستهجن و مبتذل در فضای مجازی انتشار دهیم. مرتکب جرم شده و مجازات می‌شویم. اما منظور از مستهجن و مبتذل در این قانون چیست؟

مقصود از تصاویر مبتذل، عکس‌هایی است که صحنه‌ها و صورت‌های قبیحه در آن وجود داشته باشد. و منظور از تصاویر مستهجن، عکس‌هایی است که بدن کاملاً برهنه زن یا مرد، اندام خصوصی آن‌ها و یا عمل جنسی را نمایش دهد.

برای اطلاع از مجازات فساد و فحشا کلیک کنید.

نحوه شکایت از جرم انتشار عکس بی حجاب

گفتیم تنها زمانی که عکس بی حجاب منتشرشده، ذیل تعاریف مستهجن و مبتذل گنجانده شود. امکان اعمال مجازات برای مرتکبان آن وجود دارد. و صرف اینکه کسی تصویر بدون حجاب شرعی خود را در فضای مجازی منتشر کند. امکان طرح شکایت علیه او را ایجاد نمی‌کند.

حال اگر تصویر منتشرشده در فضای شامل تعاریف مستهجن و مبتذل باشد. می‌توانیم با عنوان اشاعه فحشا علیه فرد شکوائیه تنظیم نماییم. برای شکایت از فردی که در فضای مجازی تصاویر بی‌حجاب مستهجن و مبتذل انتشار می‌دهد. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماییم. و شکوائیه‌ای مبنی بر انتشار تصاویر بی‌حجاب مستهجن و مبتذل تنظیم کنیم.

خوب است بدانید که در صورتی که فرد مشمول جرم اشاعه فحشا شود. لزوماً احتیاجی به شاکی خصوصی ندارد. و به عنوان یک جرم عمومی که به وجدان عمومی ضربه می‌زند. توسط دادستان و مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و از خدمات ویژه این سایت بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

آیا انتشار جرم عکس بی حجاب در فضای مجازی جرم است ؟

انتشار عکس بی‌حجاب در فضای مجازی به شرطی که مبتذل و مستهجن باشد جرم است.

مجازات انتظار جرم عکس بی‌حجاب مستهجن و مبتذل در فضای مجازی چیست ؟

مشمول مجازات حبس از 91 روز تا دو سال و جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال و یا هردوی آن‌ها می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره