خانوادهطلاق

نمونه دادخواست فسخ نکاح

ایا تا به حال نمونه دادخواست فسخ نکاح را دیده اید؟ برای اتمام عقد نکاح مانند سایر عقود راه‌های مختلفی وجود دارد. گاهی ازدواج با طلاق خاتمه می‌یابد، گاهی با فسخ عقد نکاح. چنانچه شرایط قانونی فسخ فراهم باشد هر یک از زوجین می‌تواند دادخواستی تنظیم و از دادگاه فسخ نکاح را تقاضا نماید. در این مقاله همچنین به ارائه نمونه دادخواست فسخ نکاح می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

فسخ نکاح

یکی از روش‌های بر هم زدن ازدواج فسخ کردن عقد است. هنگامی که بنا به دلایلی ازدواج سبب ضرر فاحش یکی از طرفین باشد برای مصلحت شخص با رعایت شرایطی امکان فسخ عقد نکاح وجود دارد. اگر چه فسخ نکاح دشواری‌ها و محدودیت‌های طلاق را ندارد اما قطعا باید شرایطی در آن رعایت شود. به طور مثال طلاق باید با جاری شدن صیغه طلاق و حضور دو شاهد صورت بگیرد اما در مورد فسخ بر اساس ماده 1123 قانون مدنی طرف صاحب حق فسخ می‌تواند به تنهایی از حق فسخ خود استفاده کند و فقط کافی است که به اطلاع شخص مقابل برسد. البته حق فسخ نکاح فوری است که بلافاصله بعد از ایجاد شدن برای فرد، باید آن را اجرا کند. برای اشنایی بیشتر با قوانین مربوط به فسخ نکاح کلیک کنید.

عیوب زن که سبب فسخ نکاح می‌شود

در صورتی که زن در هنگام عقد نکاح این عیوب را داشته باشد و مرد بدون آگاهی از آن عقد کند حق فسخ برای مرد وجود دارد.

  • قرن: استخوانی در فرج که مانع نزدیکی با زوجه است.
  • جذام: بیماری خوره.
  • برص: نوعی بیماری پوستی که سبب لکه‌های سیاه و سفید روی پوست می‌شود.
  • افضا: مجرای ادرار و عادت ماهانه یکی گردد.
  • زمین گیر بودن زوجه.
  • نابینایی کامل.

برای آشنایی بیشتر با شرایط فسخ نکاح از جانب مرد کلیک کنید.

عیوب مرد که سبب فسخ نکاح می‌شود

اگر عیوب زیر در مرد باشد و سبب ناتوانی در برقراری رابطه جنسی شود زن حق فسخ یک طرفه نکاح را دارد:

  • عنن: ناتوانی مرد در نعوذ به شرط آنکه این مشکل با گذشت یکسال از رجوع زوجه به دادگاه خانواده باز هم برطرف نشود.
  • خصاء: اخته شدن مرد.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی.

برای آشنایی با عیوب مردان در فسخ نکاح کلیک کنید.

عیوب مشترک سبب فسخ نکاح | نمونه دادخواست فسخ نکاح

اولین مورد مشترک که سبب فسخ می‌گردد جنون هر یک از طرفین است. بر اساس ماده 1121 قانون مدنی، جنون هر یک از زوجین چه ادواری باشد چه دائمی در صورتی که مستقر شود برای طرف مقابل حق فسخ نکاح می‌آورد. می‌توانید برای مشاهده جزئیات نکاح مجنون به حکم نکاح مجنون رجوع نمایید.

فسخ به دلیل تخلف و تدلیس در نکاح

یکی از مواردی که سبب ایجاد حق فسخ برای هر دو طرف می‌گردد تدلیس یا فریب در ازدواج است. اگر پیش از نکاح یکی از طرفین صفتی را به خود نسبت دهد در حالی که فاقد این صفات باشد یا اینکه طرف مقابل را به هر طریقی فریب دهد در صورتی که بعد از عقد حقیقت آشکار شود برای هر یک از زوجین که متضرر شده حق فسخ ایجاد می‌گردد.

یکی دیگر از حالاتی که این حق را به زوجین می‌دهد تا نکاح را فسخ کنند تخلف از شرط صفت می‌باشد. بر اساس ماده 1128 قانون مدنی هر گاه طرفین وجود صفتی را برای هم شرط کرده باشند ولی بعد از عقد معلوم شود که فرد فاقد این صفت است با استناد به تخلف از شرط صفت برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌گردد.

تفاوت تدلیس با تخلف از شرط صفت این است که در تدلیس شخص قصد فریب دارد ولی در تخلف از شرط صفت اثبات سوء نیت و فریب لزومی ندارد.

نمونه دادخواست فسخ نکاح

با سلام خدمت ریاست محترم دادگاه ………………..

احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب همسر دائمی خوانده بوده که این ازدواج به شماره عقدنامه…….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. ثبت گردیده است. با توجه به اینکه اینجانب پیش از عقد به صراحت شرط کرده بودم که همسرم باید دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی باشد ایشان نیز خود را دارای مدرک فوق لیسانس معرفی کرده‌اند. اکنون متوجه شدم که همسر من اصلا تحصیلات دانشگاهی ندارد و فقط تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده‌اند. حتی مدرکی که به من نشان داده‌اند جعلی می‌باشد. لذا با عنایت به مدارک و ادله اینجانب و با استناد به ماده ۱۱۲۰، ۱۱۲۸ و ۱۱۳۱ قانون مدنی، فسخ ازدواج را به دلیل تدلیس و تخلف از شرط صفت از دادگاه تقاضا می‌نمایم.

شما می‌توانید برای آگاهی از روند فسخ نکاح و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه دادخواست فسخ نکاح با وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره تلفنی و اینترنتی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست فسخ نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست فسخ نکاح پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره