ازدواجخانواده

حق حبس چیست

حق حبس چیست ؟ در طول سال افراد زیادی با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند و در حین عقد نکاح خود شروطی را برای یکدیگر وضع می‌نمایند. طبق این قوانین هر حقوقی را که زوج و زوجه در حین عقد نکاح به طرف دیگر بدهد موظف است که به آن عمل کند و وظایف خود را در قبال طرف مقابل به خوبی انجام دهد. یکی از این حقوق مهریه می‌باشد، برای دریافت مهریه زن دارای این حق خواهد بود و قانون او را در این زمینه حمایت خواهد کرد‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق  و شرایط استفاده از حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

حق حبس

هر گاه زن و شوهر با یکدیگر عقد می‌کنند مرد موظف می‌شود که مبلغی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند. زن نیز این حق را خواهد داشت که برای دریافت مهریه خود اقدام نماید. بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی چنانچه مرد از پرداخت مهریه زن خودداری ورزد زن نیز می‌تواند از برقراری رابطه زناشویی سر باز زند و این یعنی از شوهر تمکین نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بدیهی است چنانچه مرد مهریه را به زن پرداخت کند زن نیز موظف است که وظایف خود را از جمله تمکین و برقراری رابطه زناشویی به خوبی انجام دهد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح 

آیا اعمال حق حبس در عقد نکاح می‌تواند از دریافت نفقه جلوگیری کند ؟

در صورتی که زن از این حق خود استفاده کند به هیچ عنوان حق نفقه خود را از دست نخواهد داد. زن می‌تواند پس اعمال این حق خود با مراجعه به دادگاه دادخواستی را مبنی بر الزام مرد به پرداخت نفقه ارائه نماید و نفقه را به طور کامل دریافت کند.

بیشتر بخوانید : نفقه زن در حق حبس

در چه مواردی حق حبس زوجه در ازدواج از بین می‌رود ؟

این موارد به شرح زیر می‌باشد:

توافق

اگر زن و شوهر در حین عقد با یکدیگر توافق کنند که از این حق استفاده نشود در واقع این حق را از زن سلب کرده‌اند و با توجه به این مورد زوجه در صورت توافق دیگر مجاز به استفاده از این حق خود نخواهد بود.

انجام تعهد

زوجه در حین عقد تعهد می‌دهد که در منزل همسر خود حضور یابد و وظایف خود را در برقراری رابطه زناشویی انجام دهد. چنانچه زن به اختیار و رضایت خود رابطه زناشویی برقرار کند و به تعهد خود عمل نماید، این حق از وی سلب خواهد شد.

مهریه مدت دار

اگر زوجه در حین عقد تاریخی را برای دریافت مهریه خود تعیین کند به این معناست که مرد مهلت دارد تا آن تاریخ مهریه را پرداخت نماید. در این صورت نیز حق حبس از زن سلب می‌شود و زن با قبول مهریه تاریخ دار این حق را از خود سلب نموده است.

اگر زوجه بخواهد مهریه خود را با وجود حق حبس دریافت کند می‌بایست در زمان عقد مدت پرداخت مهریه را زمان حال ثبت کند تا بتواند برای اعمال این حق خود اقدام نماید و این حق را از خود سلب نکند.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای بهره‌مندی از حق حبس در ازدواج اثبات باکره بودن زوجه الزامیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد برای دارا بودن حق حبس زن می‌بایست از برقراری رابطه زناشویی با شوهر خودداری کند و در صورتی که با اختیار خود رابطه برقرار کند این حق را از خود سلب نموده است.

اثبات باکرگی می‌تواند نشانه‌ای بر عدم تمکین باشد و در صورت باکره بودن زوجه وی می‌تواند با اثبات آن عدم تمکین را اثبات کند اما چنانچه زن در ازدواج دوم خود اعمال حق حبس نماید بدیهی است که باکره نبوده و اصولا الزامی برای اثبات آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در ازدواج دوم

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق‌حبس زوجه در ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون این موضوع پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره